با شروع فصل پاییز و زمستان برخی افراد وارد فاز افسردگی می‌شوند و دل و دماغ کار و فعالیت ندارند. عده‌ای هم بعد از گذراندن یک دوره بیماری دچار چنین حالتی می‌شوند. کرختی و سستی بدن و بی‌حوصلگی از جمله شایع‌ترین حالاتی است که می‌توان برای افراد افسرده ذکر کرد. گاهی کمبود انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی در بدن باعث بروز بی‌حوصلگی می‌شود که عموما با جبران این کمبودها می‌توان بر چنین مشکلات روحی غلبه کرد.
کد خبر: ۷۸۵۳۶۹

سبزیجات برگ سبز

اگر به دنبال خوردن مواد غذایی سالم و مغذی هستید، مطمئن باشید سبزی‌هایی که برگ‌های تیره‌تری دارند، نسبت به سبزی‌هایی با رنگ روشن خواص مفیدتری دارند. اسفناج، کلم و کاهو از جمله این سبزیجات هستند. این قبیل سبزیجات سبزبرگ با وجود مواد مغذی‌ای که دارند، تقویت‌کننده قوی سیستم ایمنی هستند و خواص ضد سرطانی نیز دارند.

این مواد علاوه بر این که از تبدیل سلول‌های سالم به سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کنند، بدن را مسلح نگه داشته و به سلول‌های سرطانی حمله می‌کنند.

این سبزیجات همچنین با انواع التهاب‌های ایجاد شده در بدن و مغز مبارزه و افسردگی‌های شدید را درمان می‌کنند. سبزیجات سبزبرگ سرشار از ویتامین‌های A، C، E و K و انواع مواد معدنی و مواد شیمیایی نوری هستند.

گردو

گردو از جمله غنی‌ترین مواد غذایی از نظر دارا بودن اسیدهای چرب امگا 3 است و مطالعات گسترده نشان داده، این اسیدچرب عملکردهای مغزی را بهبود بخشیده وعلائم افسردگی را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد. از آنجایی که 80 درصد مغز پستانداران از چربی یا لیپید تشکیل شده، این چربی‌ها نقش بسیار موثری در عملکردهای مغزی ایفا می‌کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد با توجه به دور شدن رژیم غذایی غربی از مصرف اسیدهای چرب امگا 3، احتمال بروز اختلالات و بیماری‌های روانی و مغزی در این مناطق طی یک قرن گذشته رشد چشمگیری داشته است.

آووکادو

این میوه مغذی به دلیل چربی‌های سالمی که دارد بسیار مفید است؛ چربی‌های موجود در آووکادو برای مغز ضروری است. در واقع، سه چهارم کالری این میوه از چربی موجود در آن به دست می‌آید که غالبا چربی‌های غیراشباعی در قالب اسیداولئیک هستند. یک آووکادو در اندازه معمولی 4 گرم پروتئین دارد که بالاترین پروتئین نسبت به سایر میوه‌هاست و همچنین مقدار ویتامین K، انواع ویتامین‌های B شامل B9، B6 و B5، ویتامین C و ویتامین E-12 موجود در آن نیز قابل توجه است. مقدار قند این میوه پایین بوده و فیبر بالایی دارد به طوری که در یک آووکادو 11 گرم فیبر وجود دارد.

خانواده توت‌ها

زغال اخته، تمشک، توت‌فرنگی و شاه‌توت بالاترین میزان آنتی‌اکسیدان را بین دیگر میوه‌ها دارند. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که انواع توت‌ها را در رژیم غذایی خود قرار می‌دهند، کمتر از دیگر افراد دچار افسردگی می‌شوند. خوردن توت‌ها علاوه بر سالم نگه‌داشتن سلول‌ها، از بیمار و سرطانی شدن آنها جلوگیری می‌کند.

قارچ

محققان بر این باورند که قارچ به دو دلیل برای سلامت روح و روان مفید است؛ یکی خواص شیمیایی آن است که برخلاف انسولین عمل کرده و به پایین آوردن قند خون کمک می‌کند. قارچ همچنین مانند پروبیوتیک است به طوری که باعث بالا رفتن تعداد باکتری‌های معده و روده می‌شود و از آنجایی که سلول‌های عصبی موجود در معده و روده بین 80 تا 90 درصد سروتونین بدن را تولید می‌کنند، نمی‌توان به سلامت روده‌ها بی توجه بود. سروتونین نوعی انتقال‌دهنده حیاتی است که سلامت روح و روان را به دنبال دارد.

پیاز

مصرف مدام پیاز و سیرخطر ابتلا به سرطان‌های مجاری گوارشی را کاهش می‌دهد. این سبزیجات همچنین حاوی مقادیر بالایی از آنتی‌اکسیدان‌های ضدالتهابی فلاونوئید بوده که ضدسرطان هستند. از این‌رو، ارتباط بین مجاری گوارشی و مغز طبیعتا شادابی روان را به دنبال داشته و خطر افسردگی را پایین می‌آورد.

دانه‌های خوراکی

بذر کتان، شاهدانه و تخمه آفتابگردان، سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند و از این‌رو برای بهبود شرایط روحی بسیار مناسب‌ است. مواد مفید موجود در دانه‌های خوراکی نه‌تنها با بیماری‌ها مبارزه و از بدن در برابر آنها دفاع می‌کند، بلکه جذب مواد مغذی محافظ در سبزیجات را افزایش می‌دهد.

گوجه‌فرنگی

گوجه‌فرنگی سرشار از اسیدفولیک و اسیدآلفا‌لیپوئیک است که هر دو عوامل موثری برای مبارزه با افسردگی محسوب می‌شوند. بررسی‌های متعدد نشان می‌دهد احتمال بروز افسردگی در بیمارانی که از کمبود فولات رنج می‌برند، بیشتر است. فولیک‌اسید، مانع از تولید ماده‌ای می‌شود که تولید انتقال‌دهنده‌های مهم عصبی مانند سروتونین و دوپامین را در بدن محدود می‌کند. اسید آلفالیپوئیک نوعی مکمل محسوب می‌شود که به بدن در تبدیل گلوکز به انرژی و ثبات حالات روحی کمک می‌کند.

خانواده لوبیا

لوبیا و نخود برای سلامت قلب مفید است. خوردن هر چه بیشتر این مواد خطر بروز افسردگی را کاهش می‌دهد. این مواد‌غذایی در قالب ماده ضددیابت و ماده‌ای برای کاهش وزن عمل می‌کنند. تاثیر مثبت این مواد روی خلق و خو، دیر هضم شدن آنهاست که باعث ثابت نگه داشتن میزان قند خون می‌شود.

سیب

سیب هم مانند خانواده توت‌ها سرشار از آنتی‌اکسیدان است و از این‌رو، به جلوگیری از التهاب سلولی کمک می‌کند. همچنین سیب حاوی فیبر فراوانی است که نوسانات قند خون را متعادل می‌کند و با برقراری تعادل در بدن، شرایط روحی و روانی را بهبود می‌بخشد.

ندا اظهری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها