هلندی‌ها دوچرخه هوشمند ساختند

دانشمندان هلندی موفق به ساخت نوعی دوچرخه هوشمند شدند که قادر است راکب خود را از خطرات ترافیکی و موانع پیش‌رو آگاه کند. یک رادار در قسمت پایین فرمان تعبیه شده که با زیر نظر گرفتن مسیر مقابل، موانع و حرکات پیش‌بینی نشده را بموقع تشخیص می‌دهد.
کد خبر: ۷۸۳۷۴۴
هلندی‌ها دوچرخه هوشمند ساختند

یک دوربین نیز بالای چرخ عقب قرار دارد تا اتفاقات پشت سر راکب دوچرخه را دید‌بانی کند. در صورت تشخیص هرگونه خطر احتمالی از مسیر پشت سر، زین دوچرخه به لرزش درمی‌آید. چنانچه خطر از جانب مسیر مقابل باشد، لرزش در قسمت فرمان ظاهر می‌شود.

موریس کواکرنات، پژوهشگر ارشد موسسه تحقیقات علمی ـ کاربردی هلند معتقد است این روش در هشداررسانی سریع بسیار موثر عمل می‌کند. عناصر ارتعاش‌دهنده که در قسمت فرمان و زین دوچرخه نصب شده‌اند، به طرز کارآمدی راکب را از خطرات پیرامونی آگاه می‌کنند. علاوه بر سیستم هشداردهنده هوشمند، این دوچرخه به یک موتور الکتریکی نیز مجهز است که سرعت آن را تا ۲۵ کیلومتر در ساعت افزایش می‌دهد.

این پروژه با هدف کاهش آمار تصادفات در هلند طراحی شده است. سال گذشته ۱۸۴ دوچرخه‌سوار در سوانح رانندگی جان باختند. این پژوهشگر می‌گوید تعداد زیادی از سالخوردگان این کشور زمان زیادی از روز را در حال رفت و آمد با دوچرخه هستند و از همین رو، آمار تصادفات راکبان سالخورده رو به افزایش است.

دانشمندان قصد دارند وزن تمام شده این دوچرخه هوشمند را که اکنون ۲۵ کیلوگرم اعلام شده کاهش دهند. این محصول تا دو سال آینده به بازار عرضه خواهد شد و قیمت احتمالی آن چیزی حدود ۱۷۰۰ تا ۳۲۰۰ یورو (حدود شش تا 11 میلیون تومان)‌ یعنی معادل یک دوچرخه برقی استاندارد، تخمین زده شده است.

Euronews ‌/‌ مترجم: صدف دژآلود

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها