حمله سه تروریست تکفیری به موزه تاریخی «باردو» تونس در پایتخت این کشور و به گروگان گرفتن بیش از 100 گردشگر با عملیات نیروهای ویژه ضد تروریستی در حالی پایان یافت که در این اقدام تروریست ها دستکم 19 نفر کشته و حدود 40 نفر مجروح شدند.
کد خبر: ۷۸۱۹۳۲
حمله خونبار تروریست ها به توریست ها در تونس+ عکس

به گزارش جام جم آنلاین حمله ظهر امروز (چهارشنبه) سه تروریست تکفیری مسلح به موزه باردو در مجاورت ساختمان پارلمان تونس با آمار متفاوتی از قربانیان و هویت آنها در رسانه های مختلف مخابره شد و تا لحظه تنظیم این گزارش، اخبار متناقض و تکمیلی در حال بروز شدن در پایگاه های خبری است.

به گزارش پایگاه رادیو رسمی تونس، منابع امنیتی تونس گفته اند که عملیات گروگانگیری تروریست های تکفیری با دخالت پلیس و کشته شدن گروگانگیران ساعاتی پس از گروگانگیری پایان یافت این در حالی است که پایگاه «فرانس انفو» می نویسد: دو گروگانگیر کشته شده اند و یک گروگانگیر دیگر دستگیر شده است.

بی بی سی در این باره گزارش داد: حبیب الصید نخست وزیر تونس اعلام کرد 19 نفر از جمله 17 توریست خارجی با ملیت های ایتالیایی، اسپانیایی، آلمانی و لهستانی کشته شده اند و در میان گروگان ها، شهروندان انگلیسی و فرانسوی نیز حضور داشته اند.

رویترز به نقل از یک مبنع آگاه بدون ذکر نام وی گزارش داد که همه 100 گروگان دیگر آزاد شده اند.

برخی منابع نیز اعلام کردند که توریست های قربانی این حمله 10 نفر بوده اند و بقیه قربانیان از ماموران پلیس تونس، یک نظافتچی و مهاجمان مسلح بوده اند.

همچنین تعداد مجروحان نیز با آمارهای متفاوتی اعلام شده است. بی بی سی انگلیسی از 22 توریست خارجی زخمی و دو تونسی خبر داده است این در حالی است که منابع فرانسوی زبان از 38 زخمی خبر می دهند.

وزارت خارجه تونس از زخمی شدن چند ایتالیایی خبر داده است.

رادیو تونس از زبان محمد علی العروی سخنگوی وزارت کشور تونس اعلام کرد: این سه تروریست مسلح توانستند از محوطه پارکینگ خودروها وارد پارلمان شدند و سپس به موزه باردو وارد شدند و با تفنگ های کلاشنیکوف که در اختیار داشتند به روی گردشگران خارجی آتش گشودند.

العروی نیروهای تکفیری را مسئول این حمله دانست.

لحظاتی بعد از این حمله، بالگردهای ارتش تونس در ارتفاع پایین به پرواز درآمدند و نیروهای امنیتی در اطراف محل گروگانگیری مستقر شدند.

یک گردشگر کره ای که از این حمله تروریست ها جان سالم به در برد به رادیو «شمس . اف.ان» تونس گفت: گروه مسلح همراه یک گروه گردشگر وارد موزه شدند و کمی بعد تبادل آتش بین نیروهای امنیتی حاضر در محل با آنان آغاز شد.

وی افزود: صدای شلیک گلوله ها در ساختمان موزه می پیچید و من همان لحظه به سوی ساختمان پارلمان در همسایگی موزه باردو گریختم.

وی افزود: به در موسوم به «باب المطبعه» رسیدم که می توان از آن وارد پارلمان شد اما آنجا هم از آتش تروریست ها در امان نبود طوری که نشست مجلس فورا تعطیل شد و خبرنگاران حاضر در پارلمان و نمایندگان در ساختمان به مکان امنی منتقل شدند بدون اینکه ساختمان را ترک کنند زیرا در ساختمان جای امن تری بود و نیروهای امنیتی می توانستند از آنها دفاع کنند.

ساعتی از حمله تروریست ها به موزه باردو نگذشته بود که فرانسوا اولاند پیام همدردی خود با همتای تونسی اش و محکومیت اقدام تروریستی در تونس را به الباجی قائد السبسی ارسال کرد. اقدامی که به نظر می رسد اشاره ای به حملات تروریستی اخیر پاریس و حوادث مرتبط با نشریه موهن شارلی ابدو باشد.

تونس ماه هاست که درگیر مبارزه های پراکنده با تروریست های تکفیری و ممانعت از اعزام نیروهای تروریستی به سوریه و عراق برای مبارزه در صفوف داعش است.

این کشور با وجود جمعیت حدودا 10 میلیون نفری خود سهم قابل توجهی را در اعزام تروریست های تکفیری به عراق و سوریه داشته است. گفته می شود بعد از عربستان سعودی، تکفیری های تونس بیشترین تروریست را به این دو کشور اعزام کرده اند و تعداد قابل توجهی از زنان تکفیری این کشور برای جهاد نکاح عازم سوریه شدند.

جام جم آنلاین- جواد ارشادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها