ظریف: در صورت وجود اراده سیاسی، رسیدن به راه‌حل مشکل نیست

سطر‌های پایانی مذاکرات

تیم مذاکره‌کننده کشورمان دیروز درحالی برای شرکت در دور جدید گفت‌وگوهای هسته‌ای با آمریکا و اروپا وارد لوزان سوئیس شد که برخی رسانه‌ها، از افزایش احتمال امضای توافقی کلی میان دو طرف در پایان این دور از مذاکرات خبر داده‌اند.
کد خبر: ۷۸۰۷۷۴

در این دور از مذاکرات که تا بیست و نهم اسفند ادامه خواهد داشت، علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی نیز حضور دارد که دیروز با وزیر انرژی آمریکا به گفت‌وگو پرداخت. همچنین عصر روز گذشته سید عباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی، معاونان وزیر خارجه کشورمان، هلگا اشمید، معاون هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وندی شرمن، معاون جان کری در امور سیاسی گفت‌وگوهای هسته‌ای را آغاز کردند. قرار است امروز ظریف به دعوت فدریکا موگرینی هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا به بروکسل، مقر این اتحادیه برود و نشستی ویژه با وزیران اروپایی عضو 1+5، فرانک والتر اشتاین‌مایر، فیلیپ هاموند و لوران فابیوس داشته باشد. همزمان معاونان وزیران خارجه ایران و آمریکا به همراه اشمید، صالحی و ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا به مذاکرات خود ادامه خواهند داد تا این که در روز سه‌شنبه ظریف به آنها ملحق شود.

ظریف: ضرب‌الاجل کنگره مهم نیست

با آغاز آخرین دور از گفت‌وگوهای هسته‌ای در سال 93، وزیر امورخارجه در پاسخ به پرسشی مبنی بر پیش‌بینی نتایج دور جدید مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 گفت: به نظر من درصورتی که طرف مقابل اراده سیاسی، مشابه آنچه در جمهوری اسلامی ایران هست، داشته باشد، رسیدن به راه‌حل دشوار نیست.

به گزارش ایرنا، محمدجواد ظریف با تشریح دستورکار دور جدید مذاکرات هسته‌ای، بحث تحریم‌ها را از جمله مهم‌ترین محورهای این دور برشمرد و افزود: سروصدایی که در یک هفته اخیر مقامات غربی به راه انداخته‌اند بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد.

وی تاکید کرد: بحث‌های عمده‌ای در این چند روز خواهیم داشت، اما باید راه‌حل‌ها را در حدامکان، به نتیجه برسانیم، راه‌حل‌ها باید به‌صورت دقیق و جزئی نگارش شوند، تا به مرحله تدوین توافق برسیم. وی ادامه داد: باید توجه داشت که رسیدن به راه حل ها، به معنی توافق جامع نیست. او همچنین گفت که به ضرب‌الاجل کنگره اهمیتی نمی‌دهیم.

توافق باید به تائید شورای امنیت برسد

همچنین مذاکره کننده ارشد هسته‌ای کشورمان گفت هر توافقی که میان ایران و 1+5 حاصل شود، باید مورد تائید شورای امنیت قرار گیرد.سید عباس عراقچی در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما در لوزان افزود: وقتی این توافق به تائید شورای امنیت رسید، از نظر حقوق بین‌الملل یک الزام برای همه دولت‌ها محسوب می‌شود که لازم‌الاجراست.

او با بیان این‌که در صورت رسیدن به توافق، این توافق چندجانبه خواهد بود، گفت: تلاش می‌کنیم در این مدت فاصله‌ها را در بخش اختلافات کم کنیم. عراقچی در پاسخ به برداشته شدن تحریم‌ها هم گفت: تحریم‌ها یکی از موضوعات جدی مذاکرات است و ما همواره تاکید کرده‌ایم در هیچ موردی توافق صورت نمی‌گیرد مگر این‌که در همه موضوعات به توافق برسیم. معاون وزیر خارجه عنوان کرد: ما به توافق به عنوان یک بسته نگاه می‌کنیم که باید در داخل این بسته همه چیز با جزئیات آن توافق شود.

بیانیه ۲۲۶ نماینده مجلس درباره مذاکرات هسته‌ای

همزمان با آغاز دور تازه گفت‌وگوها، رئیس کمیته هسته‌ای مجلس از بیانیه ۲۲۶ نفر از نمایندگان مجلس درباره مذاکرات هسته‌ای خبرداد. ابراهیم کارخانه‌ای در گفت‌وگو با فارس افزود که در این بیانیه بر لزوم حفظ اقتدار جمهوری اسلامی ایران که حاصل 36 سال مقاومت و ایستادگی قهرمانانه ملت ایران برابر سلطه‌گران بوده، تأکید شده و ضمن اشاره به مصوبات قبلی مجلس، بر لزوم حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت برابر خدعه‌ها و زیاده‌خواهی‌های آمریکا و همدستانش تأکید شده است. به گفته وی، در بیانیه نمایندگان به لغو تمامی تحریم‌ها، استیفای کامل حقوق هسته‌ای ملت ایران و راهکارهای ضمان اجرایی برای توافق‌نامه اشاره شده است.

همچنین رئیس مجلس دیروز با اشاره به آخرین تحولات هسته‌ای، در جلسه علنی دیروز مجلس گفت: کنگره آمریکا حدود ۴۰ بار آبروی خود را برای شنیدن حرف‌های پوچ و بی‌محتوای نتانیاهو ریخت. اما چون این سخنان در صحنه بین‌المللی با اعتنا مواجه نشد و مورد تمسخر واقع شد، در اقدام نسنجیده دیگر تعدادی از سناتورهای آمریکا طی نامه‌ای ادعایی مطرح کردند از نظر نظامات بین‌المللی به حیثیت و جایگاه حقوقی این کشور ضربه شدیدی وارد کرد و نشان داد حمایت‌های مالی صهیونیستی چگونه عارضه سبک‌سری سیاسی ایجاد کرده است. به گزارش مهر، وی تصریح کرد البته این اقدام سنا، توجه و دقت مذاکره‌کنندگان کشور ما را بیشترمی‌کند تا در صورت هرگونه توافقی با 1+5 ، برای چنین اقدامات ارتجاعی راه گریز را ببندند و با در نظر گرفتن شرایطی این‌گونه، اقدامات خودآمیز را پرهزینه کنند.

وی ادامه داد: به هر تقدیر پاسخ عمل ناپسند تعدادی از اعضای سنا، صرفا اعلام موضع سیاسی نیست بلکه تدبیر هوشمندانه در توافقات برای خنثی کردن این کار و یا پرهزینه کردن آن باید در آینده مورد توجه باشد. لاریجانی اظهار کرد: 1+5 نیز توجه داشته باشد مطابق مصوبه مجلس شورای اسلامی هرگونه نظارت فزون‌تر از ان.‌پی.‌تی صرفا با لغو تحریم‌ها ممکن می‌شود.

همچنین همزمان با آغاز دور تازه گفت‌وگوها، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان نیز گفت: واقعیت قدرت ایران به حدی آشکار است که حتی اگر دولت جمهوری نیز بر سر کار بیاید ناچار از پذیرش واقعیت آن خواهد بود. به گزارش ایرنا، سید کمال خرازی اضافه کرد: در آمریکا به دلیل نفوذ صهیونیست‌ها در مراکز قدرت، به جای آن‌که منافع مردم آمریکا معیار باشد، فشارهای رژیم اشغالگر قدس تاثیرگذار است؛ طوری که عده‌ای از نمایندگان مجلس سنا به جای حمایت از دولت خویش، از افراطی‌های رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنند.

کری: مذاکرات لوزان آخرین شانس توافق است

در همین حال وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگو با سی.‌بی.‌اس با اشاره به مذاکرات پیش‌رو در لوزان سوئیس درباره برنامه هسته‌ای ایران، آن را آخرین شانس برای دستیابی به توافق دانست.به گزارش تسنیم، وی در این گفت‌وگو افزود: من عمیقا بر این باور هستم که تا ماه آوریل، می‌یا ژوئن هیچ چیزی تغییر نخواهد کرد. اگر این برنامه صلح‌آمیز است، پس به توافق برسیم، و من امیدوارم طی روزهای آینده چنین چیزی امکان‌پذیر باشد. وزیر خارجه آمریکا یادآور شد: زمانی که من برای اولین بار و در شب یکشنبه (دیشب) با وزیر خارجه ایران مذاکراتی را انجام دهم، درک بهتری در مورد این‌که در کجا قرار داریم، به دست خواهم آورد. اما آنچه من می‌دانم این است که نامه (47 سناتور جمهوریخواه) با هدف مداخله مستقیم در این مذاکرات منتشر شده است.

وی گفت که هیچ قصدی برای عذرخواهی بابت کار سناتورهای جمهوریخواه ندارد و ادامه داد: «من قصد ندارم بابت اقدام غیرقانونی و بی‌خردانه برخی افراد که 60 روز است در سنای ایالات متحده حضور دارند، عذرخواهی کنم. چنین اقدامی کاملا نامناسب است.» کری افزود: من بوضوح توضیح خواهم داد که کنگره حقی برای تغییر توافقات اجرایی ندارد. وی عنوان کرد که مذاکره‌کنندگان تاکنون در مورد محدود کردن فناوری هسته‌ای ایران پیشرفت‌هایی حاصل کرده‌اند. ‌اکنون، زمان اتخاذ برخی تصمیمات سیاسی دشوار است.

در همین رابطه دنیس مک دانو، مسئول کارکنان کاخ سفید نیز در نامه‌ای خطاب به اعضای مجلس سنا هشدار داد، طرح لایحه تحریمی علیه ایران در کنگره تبعات منفی بر روند مذاکرات خواهد داشت. به گزارش انتخاب، وی همچنین هشدار اوباما را در مورد وتو کردن لایحه تحریم ایران در صورت تصویب آن در کنگره تکرار کرد.

روایت واشنگتن‌پست از اعلام قریب‌الوقوع توافق

به‌دنبال اظهارات کری، روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست نیز گزارش داد که نشست لوزان در حالی برگزار می‌شود که نشانه‌هایی از دستیابی به توافق در ماه جاری میلادی مشاهده می‌شود و بزودی توافق کلی درباره برنامه هسته‌ای ایران اعلام خواهد شد.

به گزارش میزان، این روزنامه نوشته است: نشانه‌های زیادی از جانب واشنگتن و تهران وجود دارد که نشان می‌دهد دولت‌هایی که در مذاکرات هسته‌ای حضور دارند، معتقدند که می‌توانند بر خلاف مخالفت‌های داخلی، به یک تفاهم سیاسی در زمینه موضوع هسته‌ای ایران دست پیدا کنند. این روزنامه خاطرنشان کرده است: جان کری که تلاش‌های زیادی را در مذاکرات مستقیم با محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران از خود نشان داده، اخیراً سفری به منطقه خلیج‌فارس داشته است تا به کشورهای عربی نگران از توافق هسته‌ای، اطمینان دهد.

همزمان تسنیم گزارش داده است که جان بولتون نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل روز شنبه در اجلاس اقدام امنیت ملی کارولینای شمالی اعلام کرده که اوباما در مذاکره با ایران به شکل بی‌سابقه‌ای درحال تسلیم شدن است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها