jamejamsima
سیما چهره کد خبر: ۷۷۹۰۲۳ ۱۹ اسفند ۱۳۹۳  |  ۱۸:۴۰

اولین نشست سراسری مدیران رسانه ملی با حضور رئیس رسانه ملی، معاونان و مدیران تهران و مراکز در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد.

نحوه تعامل رسانه ملی با دولت منصفانه و با احترام است

در این مراسم دکتر محمد سرافراز سخنان خود را در چهار محور مسائل داخلی سازمان، ارتباط رسانه ملی با دستگاه‌های اجرایی، مباحث مربوط به سیاست‌های آتی کشور و مسائل منطقه‌ای و جهانی جمع‌بندی کرد.

رئیس رسانه ملی در ابتدای سخنان خود، با اشاره به حکم مقام معظم رهبری برای رئیس جدید رسانه و برنامه‌هایی که به آن الحاق شده بود، گفت: بر اساس حکم ایشان، رسانه ملی باید درحوزه فنی و فضای مجازی اقداماتی را انجام دهد که استفاده از تکنولوژی‌های روز و تبدیل شبکه‌ها از SD به HD یکی از آنهاست.

دکتر سرافراز در ادامه با تأکید بر توانمندی‌ مدیران و لزوم اشراف آنها به برنامه‌هایی که به آنتن سپرده می‌شود، افزود: در حوزه مدیریت پیام باید اقدامات مهمی صورت بگیرد و همه مدیران سازمان باید بر پیام‌هایی که از رادیو و تلویزیون پخش می‌شود، اشراف و مدیریت داشته باشند و مقوله پیام را به خوبی بشناسند تا بر کیفیت محتوا افزوده شود.

دکترسرافراز با اشاره به جایگاه فضای مجازی و شبکه‌های اینترنتی در آینده رسانه‌ای گفت:امروزه، حوزه وب و تلفن همراه به‌عنوان رسانه‌های جدید، بخشی از اوقات مخاطب را اشغال کرده و شیوه اطلاع‌رسانی را متفاوت کرده‌است. ما در چنین فضایی باید ضریب نفوذ رسانه ملی را افزایش دهیم که این امر نیازمند تحلیل، بررسی و ارزیابی درست از روند پیشرفت‌های رسانه بر ابعاد تکنولوژیک و محتوایی است.

رئیس صداوسیما با تاکید بر تغییر تشکیلات اداری سازمان به تشکیلات رسانه‌ای، گفت: رسانه ملی بنا به وظایفی که دارد باید برای رسیدن به اهدافی که برایش پیش‌بینی شده و نیز ضریب بالای نفوذ، تشکیلاتش را به تشکیلاتی رسانه‌ای تبدیل کند.

دکتر سرافراز توجه توأمان به محتوا و مخاطب را دو بال پرواز رسانه ملی دانست و افزود: محتوا باید طوری ارائه شود که مخاطب آن را ببیند و بشنوند و در حوزه رسانه که هم مخاطب خاص و هم مخاطب عام دارد، کارکرد داشته باشد.

مخاطب محوری بدون توجه به محتوای هدفمند و ارائه محتوای بدون جذابیت که مورد توجه مخاطب قرار گیرد فایده ای ندارد هنر مدیریت رسانه ای است که به هردوبعد توجه کند. رئیس سازمان صداوسیما با تاکید بر لزوم ورود رسانه ملی به علوم و فناوری‌های شناختی افزود: ما به دنبال این هستیم که ببینم چطور می‌شود بر قلب، مغز و عواطف انسان‌ها تأثیرگذاری داشت، زیرا پیامی که می‌دهیم از گوش و چشم دریافت می‌شود و هدف این است که تأثیرگذار باشد. یک برنامه خوب می‌تواند غرورو اقتدار ملی را تحریک کند و این مهم است که یک برنامه با چه نوع رنگ‌آمیزی و چه نوع صدا و ترکیبی روی آنتن می‌رود.

رئیس رسانه ملی درباره نحوه تعامل رسانه ملی با دولت یادآور شد: رسانه باید نسبت به دولت، منصفانه و با احترام برخورد کند، زیرا دولت در شرایط سختی کار می‌کند، تحریم‌های بین‌المللی و کاهش قیمت نفت مشکلاتی را به وجود آورده و کار دولت را دشوار کرده است. درعین حال از افراط و تفریط باید پرهیز کند و به خواسته های حزبی توجه نکند.

سرافراز، مسائل داخلی کشور را در حوزه مباحث هسته‌ای برای رسانه ملی مهم تلقی کرد و گفت: در مباحث هسته‌ای تیم مذاکره‌کننده مورد حمایت نظام و رهبری است و رسانه نیز وظیفه خود می‌داند از آنچه که رهبر معظم انقلاب ترسیم می‌کند، حمایت کند. اما برای به نتیجه رسیدن مذاکرات باید تحریم ها لغو شود و ضمانتی برای آن وجود داشته باشد تحریم های اتحادیه اروپا دولت آمریکا کنگره، شورای امنیت، همه مورد بحث است آمریکا تا کنون از تحریم ها به عنوان یک عامل فشار بر ملت، دولت وحاکمیت استفاده کرده است .

وی، در بخش دیگری از سخنان خود به اوضاع منطقه‌ای دنیا پرداخت و گفت: در حوزه منطقه‌ای شاهد تحولات گسترده‌ای هستیم که شروع آن با هم‌پیمانی قدرت‌های جهانی برای شکست سوریه بود که با مقاومت نیروهای اسلامی و حمایت ایران این اتفاق نیفتاد و اکنون برآیند آن به جریانی به نام داعش تبدیل شده است که نه تنها مسائل اسلامی که مسائل انسانی را هم زیرپا می‌گذارد و من آن را گروهی شیطانی می‌نامم که با حمایت گسترده برخی از دولت‌ها شکل گرفته است و همین موضوع سبب چالش میان دولت‌های منطقه و آمریکا شده است که آیا باید از داعش همچنان حمایت کنند یا نه.

دکتر مهدی اخوان بهابادی قائم مقام رسانه ملی در امور فناوری و رسانه های نوین نیز در سخنانی با اشاره به تغییرات رسمی که در حوزه صدا و تصویر در دنیا رخ داده است گفت: آمار رسمی می‌گوید که تا سال 2019، تعداد 6/5 میلیارد تلفن هوشمند وجود دارد که 3/9 آن اشتراک متحرک است ضمن اینکه تا این سال 90 درصد جمعیت جهان به فناوری جدید مخابراتی دست پیدا خواهند کرد. و ترافیک دیتا در جهان به 10برابر می‌رسد. وی با تاکید به سهم 50 درصدی ویدئو از ترافیک دیتا و نیاز مخاطب به دیدن و شنیدن فایل‌های تصویری و صوتی افزود: این آمار نشان می‌دهد تحولات جدیدی در حوزه صدا و تصویر در جهان رخ داده‌است که به ما اجازه نمی‌دهد صرفاً به فکر رادیو و تلویزیون سنتی باشیم.

قائم مقام رئیس سازمان در امور فناوری و رسانه‌های نوین با تاکید بر لزوم توجه به IPTV به عنوان راه‌حل نهایی که سبب همگرایی در حوزه رسانه خواهد شد. افزود: علاوه بر مبحث IPTV از بحث فضای مجازی و نرم‌افزارهای آن نباید غافل شد و این سه حوزه باید در کنار هم بنشیند.

وی با اشاره به برداشتن مرزهای انحصار در حوزه برودکست و وجود زنجیره تولید و عرضه محتوا در فضای مجازی گفت: رسانه ملی در مواجه با فضای مجازی سعی خواهد کرد حضور خود را در این فضا تثبیت کند و در این رقابت بازیگر ممتازی باشد.

در ادامه مراسم، دکتر علی‌اصغر جعفری معاون سرمایه انسانی سازمان صداوسیما شکل‌گیری معاونت سرمایه انسانی را گام‌بلندی در رسانه ملی دانست و گفت: تراز رسانه ملی در حوزه نیروی انسانی تراز بالایی است و با توجه به توقع مقام معظم رهبری از رسانه‌ملی، این رسانه با طراحی و اجرای نظام جامع مدیریت و توسعه سرمایه انسانی و ایجاد سامانه مدیریت سرمایه انسانی سعی کرده ‌است سازمان صداوسیما را به سازمانی با نیروهای خلاق، مومن و کارآمد رهنمون کند. (روابط عمومی رسانه ملی)

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
شورای‌ عالی اقتصادی چه بود و چه شد؟

شورای‌ عالی اقتصادی چه بود و چه شد؟

جلسات شورای‌ عالی هماهنگی اقتصادی قوا در ابتدای کار، امیدواری زیادی برای حل مشکلات اقتصادی ایجاد کرد، زیرا این احساس وجود داشت که یک نهاد بالادستی برای کنترل شرایط اقتصادی ایران و تعیین چشم‌انداز آتی آن ایجاد شده است اما به‌سرعت موانع متعددی در مقابل عملکرد این شورا ایجاد شد.

تدبیر و توکل در تحریم

تدبیر و توکل در تحریم

«دوستانت را نزدیک خودت نگه دار و دشمنانت را نزدیک‌تر»، با این‌که این عبارت را منسوب به چرچیل می‌دانند، ولی خلفای عباسی بیش از هزار سال پیش آن را زندگی کردند.

گفتگو

بیشتر

پیشنهاد سردبیر

بیشتر

پیشخوان

بیشتر