بسیاری از جوانان و نوجوانان امروزی گوشی‌های تلفن همراه را با خود به رختخواب می‌برند. آخرین کاری که آنها پیش از خوابیدن انجام می‌دهند این است که نگاهی به گوشی تلفن همراهشان می‌اندازند تا از آخرین پیام‌های ارسالی در گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی عضو آن هستند مطلع شوند یا آخرین تصاویر به اشتراک گذاشته شده از سوی دوستانشان را ببینند و حتی به محتوای آخرین نامه دریافتی در صندوق پست الکترونیکی خود هم نگاهی بیندازند و جالب این که صبح بعد از بیدار شدن از خواب روز جدید را با تکرار همین کارها آغاز می‌کنند.
کد خبر: ۷۷۵۳۳۸

زمانی که در مسیر رسیدن به محل کار یا دانشگاه هستند موسیقی گوش می‌کنند یا از طریق کتابخوان یا تبلت از این فرصت برای مطالعه کتاب یا عنوان‌های خبری روزنامه‌ها استفاده می‌کنند و فقط زمانی که پس از پایان یک روز خسته‌کننده کاری چند ساعتی را به یوگا یا فعالیت‌های ورزشی دیگری مانند شنا اختصاص می‌دهند تا حدی از دنیای فناوری فاصله می‌گیرند و هنگام بازگشت به خانه نیز مدت زمانی را به تماشای فیلم یا خواندن اخبار اختصاص می‌دهند. به این ترتیب ناخواسته در سایه فناوری از زندگی خانوادگی فاصله می‌گیریم و حتی زمانی که در محل کارمان هستیم تمرکز کافی برای انجام کار نداریم. این در حالی است که بی‌تحرکی ناشی از چنین رویه‌ای در زندگی می‌تواند با پیامدهایی مانند افزایش وزن و چاقی همراه باشد. پزشکان عمومی، چشم پزشک‌ها و متخصصان عصب‌شناسی بر این باورند وابستگی بیش از اندازه ما انسان‌ها به فناوری با پیامدهایی همراه است که نشانه‌های آسیب‌های فیزیکی ناشی از آن محسوس است. اگرچه هنوز اثرات این پیامدها در بلندمدت مورد بررسی قرار نگرفته است. حقیقت این است که سیل عظیم فناوری سلامت ما را در معرض خطر قرار داده است. سردردهای مکرر، خستگی چشم‌ها، تنگی کانال عصب مچ دست، اضطراب و بی‌خوابی ازجمله عوارضی است که با نفوذ فناوری اطلاعات در زندگی روزمره انسان‌ها ارتباط نزدیکی دارد.

قانونی که جدی گرفته نمی‌شود

اگر شما چند روز در هفته چند ساعت وقت خود را در مقابل یک نمایشگر رایانه‌ای می‌گذرانید کم و بیش با این علائم آشنا هستید. خستگی چشم‌ها، تاری دید، درد سر و گردن و تهوع از پیامدهای کار با رایانه است. زیرا در مقابل یک منبع نور نشسته‌اید که در فاصله مناسب از چشم‌های شما قرار ندارد. خیره شدن به این نمایشگر موجب می‌شود فشار بیش از اندازه به چشم‌ها وارد شود که سلامت چشم‌ها را در معرض خطر قرار می‌دهد. اگرچه بعضی پزشکان بر این باورندکه ممکن است این عوارض موقتی باشد و بعد از مدتی برطرف شود. خیره شدن به سطح نمایشگرهای رایانه‌ای موجب خشکی چشم‌ها می‌شود که این شرایط با افزایش سن تشدید می‌شود. اگر شغلی دارید که بناچار باید با چنین شرایطی کنار بیایید به شما توصیه می‌شود قانون معروف 20 ـ 20 ـ 20 را رعایت کنید. براساس این قانون باید پس از 20 دقیقه کار در مقابل رایانه برای مدت زمان 20 ثانیه به جسمی که در فاصله 20 پایی (حدود 6 متر) شما قرار دارد نگاهی بیندازید. این زنگ تفریح استراحتی برای چشم‌های شماست.

در مقابل گروهی دیگر از پزشکان بر این باورند که استفاده بیش از اندازه از فناوری‌های مدرن و امروزی با پیامدهای خطرناکی همراه است. برای مثال چنانچه پیش از این اشاره شد، وابستگی بشر امروز به فناوری موجب افزایش میزان ترشح هورمون کورتیزول در بدن می‌شود. با افزایش ترشح این هورمون احتمال مواجه شدن با تجربه‌هایی مانند افسردگی، اضطراب، بی‌خوابی، افزایش فشار خون و دیابت به مراتب افزایش پیدا می‌کند. بنابراین بهتر است تا حد امکان کمتر و در واقع ضروری و به صورت برنامه‌ریزی شده از فناوری‌ها استفاده کنید. به این معنی که اگر چنین ملاحظاتی ممکن است به از دست دادن شغل و حرفه شما منجر شود، بهتر است زمان بیشتری را برای استراحت اختصاص دهید تا سیستم عصبی شما بهبود پیدا کند. بر این اساس توصیه می‌شود دو ساعت پیش از خواب از تبلت، تلویزیون و گوشی همراه استفاده نکنید تا در هنگام خواب آرامش بیشتری را تجربه کنید.

همه این یافته‌ها تلنگری است برای این که توجه بیشتری به سلامت خود داشته باشید. اگرچه این پیامدها زندگی شما را تهدید نمی‌کند، ولی می‌تواند تهدیدکننده کیفیت زندگی شما باشد.

forbes / مترجم: فرانک فراهانی جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها