پرونده سازی خلاف واقع شهربانی در دوره رضا شاه

شهربانی در دوره رضا شاه از قدرت بسیاری برخوردار بود و مورد حمایت رضا شاه هم قرار داشت. از این رو، مسئولان شهربانی با توجه به موقعیت مساعد که داشتند از هر گونه پرونده سازی برای حذف مخالف یا بهره برداری​های مالی مضایقه نمی کردند.
کد خبر: ۷۷۴۴۵۶
پرونده سازی خلاف واقع  شهربانی در دوره رضا شاه

گزارش که می خوانید نقل قولی از سرپرست تلگرافخانه مخصوص رضاشاه از کارنامه شهربانی در این دوره است:

«در عصر [رضاشاه] پهلوی یکی از ادارات که در رأس کلیه دوایر دولتی قرار گرفته بود و تحت حمایت و تقویت و علاقه تام شخص رضاشاه قرار داشت و دستورهایش در کلیه وزارتخانه‌ها و مؤسسات حتمی‌الوجود بود اداره شهربانی کل کشور بود...

این اداره فقط عامل مؤثری برای حفظ منافع شخص رضاشاه بود. بنابراین تمام عمال شهربانی در مرکز و ولایات صبح تا شام مشغول پاپوش‌دوزی برای اشخاص بودند و مأموران آگاهی مدام به‌تهیه گزارشهای خطرناک خالی از حقیقت می‌پرداختند و به‌وسیله این گزارشهای بی‌معنی مردم بیچاره را تلکه می‌کردند و اجر و مزدهای کاملی از مافوقهای اداری خود دریافت می‌داشتند.

با این وضعیت معلوم است که این اداره چه صدماتی به‌اهالی کشور وارد می‌ساخت... خلاصه ادارات شهربانی کشور در عصر سلطنت پهلوی کانون فساد و خطرناک‌ترین مرکز انحطاط اخلاقی جامعه ایرانی بود و گناه کلیه جنایاتی که در آن دوره به‌عمل می‌آمد حقا به‌گردن آن اداره است، زیرا در تمام دوره بیست ساله هیچ‌کس از ترس اداره شهربانی خواب راحت نداشت.

رضاشاه هم به‌قدری تحت‌تأثیر عملیات آن اداره قرار گرفته بود که به‌کلیه گزارشهای نامربوط آن با نظر بسیار دقیقی می‌نگریست و با سرعت عجیبی آنها را تحت رسیدگی قرار می‌داد و ترتیب اثر می‌داد»


منبع: خاطرات محمد ارجمند سرپرست تلگرافخانه مخصوص رضاشاه: شش سال در دربار پهلوی، به‌کوشش عبدالرضاهوشنگ مهدوی، چاپ اول، تهران، نشر پیکان، 1385، صص 208- 211

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها