در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
روابط عمومی معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تصویب دستورالعمل حضور هنرمندان و و ورزشکاران در تبلیغات خبر داد.
دستورالعمل نحوه استفاده از تصویر هنرمندان و ورزشکاران در تبلیغات، پس از بررسی کارشناسان و متولیان امر، با هدف تبیین چارچوب ها و شرایط و به منظور حمایت از صنایع و تولیدات داخلی تصویب شد.
پس از بررسی و بازنگری ضوابط مربوط به تبلیغات، مجوز حضور چهره های هنری - ورزشی در تبلیغات تجاری محصولات و تولیدات داخلی صادر شد و با بررسی کارشناسان و صاحب نظران امر تبلیغات برای نظارت بیشتر و ارایه راهکارهای مناسب، این دستورالعمل تهیه و به تصویب کمیته مرکزی سازمان های تبلیغاتی رسید.
دستورالعمل یاد شده به استناد بند «ب» از ماده 12 آیین نامه تأسیس و نظارت بر نحوه کار و فعالیت کانون های آگهی و تبلیغاتی - مصوب شورای انقلاب در سال 1358 - در خصوص چگونگی استفاده از شخصیت های فرهنگی کشور در آگهی ها، تنظیم و تدوین و در جلسه 75 کمیته مرکزی سازمان های تبلیغاتی کشور در تاریخ سوم دی ماه 1393 به تصویب رسیده است.
استفاده از حضور چهره های هنری- ورزشی در تبلیغ محصولات و تولیدات داخلی، در راستای تأکید بر تحقق شعار سال 1393 با عنوان «اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی»، روح حاکم بر سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، توجه، باور و حمایت از صنایع و تولیدات داخلی صورت گرفته است.
استفاده از نام و تصویر هنرمندان و ورزشکاران در تبلیغات به شرط رعایت این موارد مجاز است:
1ـ استفاده از اشخاص مذکور فقط برای کالا و خدمات داخلی مجاز است و باید در جهت معرفی بهتر کالا خدمات یا ارزشهای نامنما (برند) باشد و لازم است این امر به روشنی لحاظ شود.
2- استفاده از نام و چهره افراد فوق الذکر (به هر شکل) منوط به ارائه قرارداد رسمی مستقیم یا از طریق کانون های آگهی و تبلیغاتی است.
3ـ افراد مورد استفاده باید دارای حسن شهرت باشند
4- در تبلیغ کالاهای ویژه آقایان فقط از آقایان و در کالاهای ویژه خانمها فقط از خانمها استفاده شود.
5- استفاده از چهرههای ورزشی و هنری برای کالاهای مخصوص کودکان ممنوع است.
6- استفاده از کودکان و نوجوانان مشهور (زیر 18 سال) در تبلیغات ممنوع است.
7ـ پوشش این چهره ها نباید خارج از عرف و اصول فرهنگی اسلامی و ایرانی باشد و رعایت قوانین و مقررات مختص پوشش و آرایش ضروری است.
8ـ کالاهایی که در شبکههای ماهوارهای فارسی زبان غیر مجاز تبلیغ می شوند؛ استفاده از هنرمندان و ورزشکاران در تبلیغات داخلی آن ها ممنوع است.
9ـ مسوولیت رعایت حقوق مادی و معنوی در تبلیغات موضوع این دستورالعمل و پاسخ گویی به هر گونه ادعای شخصیتهای حقیقی یا حقوقی طرف قرارداد با هر یک از چهرهها به عهده خودشان است.
10ـ استفاده از چهرههایی که مشهور به همکاری و حضور در شبکههای فارسی زبان غیر مجاز هستند، ممنوع است.
11- استفاده از یک چهره برای تبلیغات دو کالای مشابه یا نامنمای رقیب به صورت همزمان مجاز نیست.
12- در این قبیل تبلیغات رعایت تمامی قوانین و مقررات تبلیغاتی کشور الزامی است.
13ـ موارد خاص در کمیته مرکزی سازمانهای تبلیغاتی کشور مطرح و تصمیم گیری خواهد شد.
14ـ صدور مجوز به عهده ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها است و ارسال نسخهای از مجوزهای صادره از طریق سامانه تبلیغ به دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی نیز ضروری است. این دستورالعمل ابتدا در استان تهران و از ابتدای سال 1394 در سراسر کشور اجرا میشود. (جامجم سیما)
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
برای بررسی کتاب «خلبان صدیق» با محمد قبادی (نویسنده) و خلبان قادری (راوی) همکلام شدیم