حسن مروتی از تهران: حدود چهار ماه پیش برای اجرای نرم‌افزار خاصی مجبور شدم دو ویندوز روی رایانه خود داشته باشم. حالا می‌خواهم ویندوز اکس‌پی را از رایانه خود حذف کرده و فقط ویندوز 7 داشته باشم. چگونه این کار را انجام دهم؟
کد خبر: ۷۷۳۲۱۹
پرسش و پاسخ: نصب دو ویندوز و حذف یکی از آن‌ها

حسن مروتی از تهران: حدود چهار ماه پیش برای اجرای نرم‌افزار خاصی مجبور شدم دو ویندوز روی رایانه خود داشته باشم که نصب دو ویندوز را فرد دیگری برایم انجام داد. حالا دیگر به آن نرم‌افزار که در ویندوز اکس‌پی اجرا می‌شد، نیازی ندارم و می‌خواهم ویندوز اکس‌پی را از رایانه خود حذف کرده و فقط ویندوز 7 داشته باشم. چگونه این کار را انجام دهم؟ این نکته را نیز بگویم ابتدا رایانه فقط ویندوز 7 داشت.

سوال دیگر این که در یک ویندوز (هر نوعی که باشد) چگونه می‌توان فهمید این ویندوز 32 بیت است یا 64 بیت؟

پاسخ کلیک: در پاسخ به پرسش اول با توجه به این‌که ابتدا ویندوز 7 روی رایانه‌ شما نصب بوده و پس از آن ویندوز اکس‌پی را که قدیمی‌تر است، نصب کردید و اکنون نیز قصد دارید ویندوز دوم را حذف کنید، مراحل کار پیچیده نیست. تنها کاری که باید انجام دهید، این است که وارد ویندوز اکس‌پی شده و ببینید این ویندوز در چه درایوی نصب شده است. پوشه‌های Windows , Program File در این ویندوز نشان‌دهنده محل نصب ویندوز اکس‌پی روی هارد‌دیسک رایانه است.

درایور مربوط به این ویندوز را یادداشت کرده و از ویندوز خارج شوید. حال ویندوز 7 را بوت کنید. در ویندوز 7، روی آیکون Computer کلیک راست و سپس گزینه‌ properties را انتخاب کنید. در ادامه از ستون سمت چپ روی Advanced system settings کلیک کرده و در پنجره به‌نمایش درآمده در بخش Startup and Recovery روی Settings کلیک کنید.

در بخش Default operating System گزینه‌ ویندوز 7 را انتخاب و علامت چک‌مارک کنار عبارت Time to display list of operating system را غیرفعال کنید تا بدون نمایش فهرست ویندوزهای قابل انتخاب هنگام بوت، عملیات بوت به‌صورت مستقیم به ویندوز 7 انجام‌ گیرد.

در ادامه پس از ذخیره تغییرات، رایانه‌ شما با هر بار بوت شدن به‌طور خودکار بدون نمایش گزینه‌های اضافه به ویندوز 7 بوت خواهد شد. برای حذف کامل ویندوز اکس‌پی کافی است به درایو نصب این ویندوز مراجعه و پوشه‌های Program file و Windows را حذف کنید.

توجه: چنانچه قادر به تشخیص این پوشه‌ها نیستید و این احتمال وجود دارد که پوشه‌های مربوط به ویندوز 7 را حذف کنید، از این اقدام صرف‌نظر کنید. همچنین در صورتی‌که هر دو ویندوز در یک درایو نصب شده‌ است، پیشنهاد می‌کنیم باز هم از این کار صرف‌نظر کنید و با غیرفعال کردن بوت چندگانه که با طی مراحل قبل صورت می‌گیرد، از ویندوز 7 استفاده کرده و از فضای اشغال شده از سوی ویندوز اکس‌پی روی هارد‌دیسک چشم‌پوشی کنید.

برای دستیابی به پاسخ پرسش دوم (چند بیتی بودن سیستم‌عامل نصب شده) نیز در هر ویندوزی می‌توانید ضمن کلیک راست روی آیکون Computer و انتخاب گزینه ‌properties، اطلاعات و نسخه ویندوز نصب شده روی رایانه را که در صفحه‌ به ‌نمایش درآمده، مشاهده کنید. این اطلاعات در ویندوز 7 مقابل عبارت System type به‌نمایش درآمده است.

چنانچه مشکلتان رفع شد می‌توانید در بخش نظرات همین مطلب، سایر کاربران را نیز مطلع کنید

آیا شما برای این پرسش، پاسخ مناسب‌تری دارید؟ خوشحال می‌شویم پاسخ پیشنهادی خود را در بخش نظرات در اختیار سایر کاربران قرار دهید

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۲ انتشار یافته: ۶
نرم افزار موبایل
-
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
۰
۰
ممنون
ستاره
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
۰
۰
باسلام اگر بر روی اندروید انتی ویروس وصل كنیم اشكال دارد ؟ گوشی هنگ میكند؟




morvarid
-
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۱
۰
۰
سلام خسته نباشید این مشكل دقیقا برای منم پیش اومده كه قبلا برای نصب یك برنامه خاص یك نفر برام ویندوز اكس پی نصب كرده فقط بااین تفاوت كه رایانه من ویندوز8 هست.برای حذف ویندوز اكس پی بایدچیكاركنم؟
(لطفا باجزییات توضیح بدین)
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۰
۰
۰
درود بر شما
دو ویندوز داشتم
هر كاری كردم نمی تونستم از سرش خلاص بشم تا اینكه به این سایتتان بر خورد كردم و مراحل رو طی كردن تا ردیف شد
درود و دو صد بدرود
امیر صفری
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۸
۰
۰
سلام و خسته نباشید...طبق آموزش شما برای پاك كردن ویندوز دوم اقدام كردم اما در مرحله پاك كردن فایل ویندوز دوم به مشكل برخوردم و فایل ها پاك نمیشن.....(یعنی TRY AGAIN میده....) مشكل در بوت حل شده...فقط فضای اشغال شده ی ویندوز آزار دهنده است..در ضمن اینو باید بگم كه به دلیل اینكه داخل درایوی ك ویندوز هست بازی نصب شده دارم(نسخه اصلی)یعنی نمیتونم انتقال بدم ب جای دیگه به همین خاطر هم فرمت نمیشه بكنم درایو رو.....لطفا یه راه حل بگین...ممنون
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها