۵۰ ساعت مذاکره برای تعیین بسته جدید مزد

افزایش ترکیبی حقوق حذف شد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در میانه مذاکرات برای تعیین مزد سال ۹۴ کارگران، اعلام کرد: در تعیین دستمزد سال آینده به بهبود معیشت کارگران بیشتر توجه می‌کنیم.
کد خبر: ۷۷۱۰۱۱

به گزارش ایلنا، علی ربیعی شنبه شب در برنامه نگاه یک به فرآیند تصویب افزایش ۲۵ درصدی حداقل دستمزد در سال گدشته اشاره کرد و گفت: سال قبل دستمزد ۲۵ درصد افزایش یافت که با در نظر گرفتن دیگر عوامل از جمله بن خواربار تا ۲۸ درصد رسید و یکی از منطقی‌ترین و بهترین دستمزد‌ها در سال گذشته شکل گرفت. امسال نیز تلاش می‌کنیم ضمن بالا بردن دستمزد کارگران به افزایش رفاهیات و بهبود معیشت آنها بیشتر توجه کنیم.

وی با بیان این‌که سهم دستمزد در قیمت تمام شده باید مدنظر قرار گیرد، افزود: مزد تابع چند مساله است که یکی از مسائل اصلی در این زمینه زندگی و شرایط زندگی نیروی کار است. نیروی کار عمدتا در شهر‌ها و حاشیه شهر‌ها زندگی می‌کند و سبد هزینه در شهر‌ها و حاشیه شهر‌ها بالاست.

وزیر کار با بیان این‌که بالا بودن دستمزد برای کارگر و پایین بودن قیمت تمام شده برای اقتصاد خوب است، تصریح کرد: وقتی کارگری دستمزدش بالا باشد قدرت خریدش بالا می‌رود و می‌تواند مصرف و به تولید بیشتر کمک کند، به شرط آن‌که قیمت تمام شده برای کارفرما بیارزد.وی گفت: در بحث دستمزد باید همه معادلات را ببینیم و پولی که از تولید حاصل می‌شود باید به قیمتی که از تورم به دست می‌آید نزدیک باشد.

ربیعی از تورم، سبد هزینه خانوار‌ها و سهم دستمزد در قیمت تمام شده به عنوان عوامل اثرگذار بر تعیین دستمزد نام برد و افزود: رقم دستمزد باید با اتفاق نظر و تفاهم سه‌جانبه کارگر، کارفرما و دولت در سایه نظام مترقی چانه‌زنی تعیین شود.

وی اظهار کرد: چهار بسته امنیت غذایی برای افراد، کودکان و زنان باردار دارای سوءتغذیه پیش‌بینی کردیم که تاکنون دو بسته توزیع شده و توزیع بسته سوم نیز رو به اتمام است و با توزیع بسته چهارم در هفته منتهی به عید، این چرخه تکمیل خواهد شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از احیای صندوق مسکن کارگران خبر داد و گفت: درصدد هستیم اتحادیه‌های تعاونی مسکن کارگران را به این منظور فعال کنیم. وی همچنین از راه‌اندازی ۸۵۰ تعاونی فعال خدماتی و توزیعی و ۴۷۰ تعاونی دانش‌بنیان و ۴۶۰ تعاونی مرزنشین طی سال‌های ۹۲ تا ۹۳ خبر داد و افزود: تعاون حوزه اقتصاد اجتماعی است و می‌تواند پول‌های خرد در دست مردم را به بخش سرمایه‌گذاری بیاورد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها