مدیرکل سلامت خانواده وزارت بهداشت و درمان اعلام کرد:

۶ میلیون دختر در سن باروری‌اند اما هنوز ازدواج نکرده‌اند

تشریح دلایل رشد منفی ازدواج از زبان مدیر کل ثبت احوال

در ۱۰ سال اخیر، دختران بیشتر بدون شوهر مانده‌اند

جام جم سرا: مدیرکل اطلاعات آمار و مهاجرت سازمان ثبت احوال ضمن تشریح دلایل رشد منفی ازدواج گفت: میانگین سن ازدواج در استانهای مختلف متفاوت و در تهران برای مردان ۳۰ و برای زنان ۲۶ سال است که بیشترازاستانهای دیگر است.
کد خبر: ۷۶۸۹۱۲
در ۱۰ سال اخیر، دختران بیشتر بدون شوهر مانده‌اند

علی اکبر محزون به تغییرات در آمار ثبت ازدواج از سال ۹۰ به بعد اشاره کرد و گفت: از سال ۹۰ شاهد رشد منفی و تغییرات در آمار ثبت ازدواج در استان‌های مختلف کشور بوده‌ایم به طوری که در این سال ازدواج منفی ۱/۹ درصد، در سال ۹۱ منفی ۵/۱ درصد، سال ۹۲منفی ۶/۷ درصد بوده و در ۹ ماهه نخست سال ۹۳ نیز به منفی ۷/۲ درصد رسیده است.

.

کاهش ۴ درصدی سهم جمعیت جوان

وی با اشاره به اینکه عوامل مختلفی در کاهش نرخ ازدواج و ثبت آن در کشور موثر بوده است، گفت: تغییرات ساختار سنی جمعیت یکی از دلایل اصلی رشد منفی ازدواج محسوب می‌شود و از سال ۸۵ تا ۹۰ سهم جمعیت جوان (۱۵ تا ۲۹ ساله) ۴ درصد کاهش داشته یعنی از ۳۵/۴ درصد در سال ۸۵ به ۳۱/۵ درصد در سال ۹۰ رسیده است.

وی اظهار داشت: شاخص دیگر در این کاهش میانگین سنی ازدواج است به طوری که طبق سرشماری‌های انجام شده در سال ۵۵ تا ۹۰ میانگین سنی برای مردان از ۲۴/۱ تا ۲۶/۷ و برای زنان نیز ۱۹/۷ تا ۲۳/۴ و در ۹ ماهه امسال ۲۸ سال میانگین سنی ازدواج برای مردان و ۲۳/۴ سال برای زنان ثبت شده است.

روند افزایشی تاخیر ازدواج مردان

مدیرکل اطلاعات آمار و مهاجرت سازمان ثبت احوال با اشاره به اینکه میانگین سن ازدواج در سال ۹۱ برای مردان ۲۷/۴ سال و در سال ۹۲ نیز ۲۷/۸ بوده در حالی که این سن برای زنان در سال ۹۱، ۲۲/۱ و در سال ۹۲ نیز ۲۳/۱ بوده است.

به گفته محزون، شاخص سن ۲۰ تا ۳۴ سالگی سن ازدواج برای آقایان تعریف شده و بیش از این سن را سن بالای ازدواج عنوان می‌کند. آمار‌ها نشان می‌دهد در سال ۸۴ مردان بالای ۳۵ سال ۶/۷ درصد، در سال ۹۱، ۸/۸ درصد، در سال ۹۲، ۹/۴ درصد و در ۹ ماهه سال ۹۳ این سن به ۱۰/۲ درصد رسیده است به طوری که روند افزایشی تاخیر ازدواج برای آقایان را شاهد هستیم.

افزایش دو برابری تاخیر سن ازدواج زنان در ۱۰ سال

مدیرکل اطلاعات آمار و مهاجرت سازمان ثبت احوال در مورد تاخیر در سن متعارف ازدواج زنان نیز گفت: این تاخیر در زنان شدید‌تر بوده به طوری که چون سن ۱۵ تا ۲۹ سالگی سن ازدواج این افراد در نظر گرفته می‌شود، بنابراین زنان دارای بیش از ۳۰ سال سن، تاخیر در سن متعارف ازدواج داشته‌اند این آمار در سال ۸۴، ۶/۳ درصد در سال ۹۱، ۱۱/۲ درصد در سال ۹۲، ۱۲/۵ درصد و در ۹ ماهه سال ۹۳ به ۱۳/۸ درصد رسیده است.

به گفته محزون، شاخص تاخیر سن ازدواج در زنان در کمتر از ۱۰ سال به بیش از دو برابر افزایش یافته است.

تهران صدر نشین افزایش سن ازدواج

وی با تاکید بر اینکه تاخیر سن ازدواج در کلانشهر‌ها نمود بیشتری داشته است، گفت: تهران با ۳۰/۱ سال، شیراز با ۲۹/۱ سال، تبریز و اصفهان با ۲۸/۶ سال و کرج با ۲۸/۱ سال بیشترین میانگین سن ازدواج مردان را به خود اختصاص داده‌اند.

محزون افزود: در مورد زنان نیز تهران با ۲۶/۲ سال، شیراز با ۲۵ سال، کرج با ۲۴/۹ سال، اصفهان ۲۴/۷ سال و تبریز با ۲۳/۵ سال بیشترین استان‌هایی هستند که سن ازدواج زنان بیش از میانگین کشوری است.

وی گفت: میانگین کشوری سن ازدواج برای مردان ۲۷/۸ و برای زنان ۲۳/۱ اعلام شده است.

تفاوت سن ازدواج در مناطق مختلف تهران

مدیرکل اطلاعات آمار و مهاجرت سازمان ثبت احوال، اظهار داشت: براساس تحلیلی که برای اولین بار در ثبت احوال انجام شده تهران به سه منطقه شمیرانات، مرکزی و ری تقسیم می‌شود و میانگین ازدواج زنان و مردان در این سه منطقه متفاوت است به طوری که این سن در شمیرانات برای مردان ۳۲ سال و برای زنان ۲۸/۶ سال و در بخش مرکزی میانگین سن ازدواج مردان ۳۰/۱ و زنان ۲۶/۲ سال و همچنین در بخش ری نیز این سن برای مردان ۲۷/۱ و برای زنان ۲۳/۱ سال اعلام شده است.

محزون تاکید کرد: بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد تحولات نه تنها در کل کشور بلکه در کلانشهر‌ها نیز متفاوت است.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱۷
ت.
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
۰
۰
چقدر با این تیترها اعصاب ما رو به هم میریزید به خدا ما خودمون هم میدونیم ولی وقتی خواستگار نیست چیكار كنیم
اباندخت
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
ت. عزیز ناراحت نباش خدا با ماست انشالله نیمه گمشده ات هر چه زودتر پیدا میشه . توكل كن .
رضوانه
-
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
اینها كه تقصیری ندارند یك خبری اعلام شده اینها هم منتشرش كردن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
۰
۰
شما یه پسر تحصیلكرده ومودب باعدم استعمال مواد مخدر وروابط غیر اخلاقی به ما معرفی كن ، به روی چشم.فكر كردید ما دخترها شب تا صبح تمام فكر وذكر ما شده شوهر؟؟؟
امین
United States
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
۰
۰
كار و پول باشه چرا ازدواج نكنیم؟
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
۰
۰
بهتر!!نسلی كه در بدو تولد داره الوده ترین هوا و اب پر از نیترات و روغن پالم رو تجربه میكنه و در اینده به خاطر نداشتن فرهنگ درست میخواد ورود ممنوع بره و سیگارش رو از شیشه ماشین به بیرون پرتاب كنه همون بهتر كه نباشه
خانم مجرد
Germany
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
۰
۰
ت عزیز خودت رو الكی ناراحت نكن . احتمال اتفاق افتادن اون زندگی رویایی بعد از ازدواج تقریبا داره به صفر نزدیك میشه . و درواقع خیلی از خانمها بعد از ازدواج بیشتر از این مسئله خوشحال هستند كه همرنگ جماعت شدند فقط همین .
حامد
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
۰
۰
با سلام. بهتره فكر جدی كرد.. با حرف درست نخواهد شد. وقتی درامد و هزینه هم خونی نداره . وقتی تهیه مسكن محاله . وقتی شغل برای رفع نیاز های اولیه نیست...... هیچ وقت درست نخواهد شد....
ادینه
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
۰
۰
عزیز دلم همه ازاین حرفها مزنند تا اعصابت به هم بریزد وبه هر كسی جواب مثبت بدهید ولی شما به این حرفها واین امارها واین كنایه ها دقت نكنید وشخص مناسب خود را پیدا كنید هر كسی جز خودش وخانواده اش دلسوزی ندارد
غ
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
۰
۰
كلا این خانم ها چیزی هم از دست نداده اند.
یه بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
۰
۰
پسر زن بگیره كه چی بشه با این مهریه های فضایی كسی جرات نمیكنه سمت ازدواج بره حالا شاید الان بگین مهریه رو كی گرفته كی داده این واسه ٢٠سال پیش بوده الان ازدواج دخترا شغل پر درامدی براشون شده یك ماه زندگی+اجرا گذاشتن مهریه و نفقه=زندانی شده پسره
خوب وقتی ادم توی دادگاه با دستبند و پابند اینارو میبینه میترسه سمت ازدواج بره
خیلی از دخترها پول پرست شدن ارزوهایی كه نتونستن توی خونه پدرشون بهش برسن میخوان خونه شوهر بدست بیارن البته هنوز هستن دخترایی كه واقعا اهل زندگی هستن تعدادشون هم روز به روز كمتر میشه
ب
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
۰
۰
بخاطر این بی شوهر ماندن كه مرد زندگی پیدا نمیشه و این نقصی است برای پسران جامعه نه دختران
مجتبی از تهران
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
۰
۰
تا همین چند ماه پیش كه در آستانه 30 سالگی بودم ، از اینكه هنوز ازدواج نكردم ، خیلی ناراحت بودم ، اما وقتی خوب فكر كردم و دیدم همین كه مثل خیلی از هم سنو سالای خودم طعم طلاق رو نچشیدم ، باز هم جای شكرش باقیه ، نمی خواهم توجیح كنم ، یا خودمو گول بزنم ، اما این یك واقعیتی است كه من همین الان از خیلی از پسرای هم سنو سال خودم كه یك زندگی زناشویی نا موفق دارند ، از همشون جلوترم و خودمو بازنده یا شكست خورده نمیبینم . . .
ك
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
۰
۰
آدینه جان متاسفانه دیگه خانواده هم دلسوز آدم نیست اون موقع كه خواستگار داشتیم خانوادمون میگفتن نه درس بخون نمیخواستیم رو حرفشون حرف بزنیم الانم كه سنمون داره بالا میره میگن چیكار كنیم خواستگار نداری ............آخه این حرفا رو آدم كجای دلش بذاره............كاش امام زمان ظهور كنه................آمین
ی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
۰
۰
به خدا چیكار كنیم نمیشه كه التماسشون كنیم...........هیچیم نمیخوام ولی بازم هیچكس نمیاد..............
محمد
Netherlands
۰۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
۰
۰
هیچی نمیخوایمو اینا همه حرفه. اگه یكی بیاد خواستگاریتون اینقدر شرط و شروط و ناز میریزین كه یارو یا پشیمون میشه یا توی عمل انجام شده قرار میگیره. اینقدر بعد از ازدواج پر رو میشید كه همه ی زندگی بی شوهری و زمانی كه در آرزوی شوهر بودیدو یادتون میره. پسرای جوون هم وقتی این چیزها رو میبینن، یكیش خود من عمرا سمت ازدواج نمیرن خب، وضع اقتصادی هم كه نگو! حرف از اقتصاد شد، حالم بده برم بخوابم!
مشاور خانواده
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
۰
۰
متاسفانه عنوانی كه برای این مقاله انتخاب نموده اید بسیار غیر كارشناسانه است. مدام روانشناسان تاكید میكنند كه گفتن جملاتی مبنی بر بی شوهر ماندن دخترها پایین آوردن عزت نفس زنان جامعه و در نهایت منجر به آسیبهای اجتماعی ئ رفتاری بدلیل ایجاد این واهمه در دل دختران میشود این مقاله هیچ اشاره ای به بی شوهرماندن نكرده است بلكه چون سن ازدواج دختران پایین تر است این تاخیر در آنان دوبرابر به حساب می اید .در آمارها پسران در سن ازداواج یك میلیون بیشتر از دختران بوده اند ولی با بیان این مطالب دختران به هر ازدواجی تن میدهند حرمت دختران و مادران آینده را نگه دارید تا جامعه از انحراف مصون بماند.

نیازمندی ها