درباره یک مجموعه انیمیشن که این روزها از شبکه تهران پخش می‌شود

سفر به سرزمین ناشناخته

«دورای جستجوگر» مجموعه انیمیشن آموزشی محصول کشور آمریکاست. این اثر از آگوست سال 2000 تاکنون از شبکه‌های تلویزیونی کشورهای مختلف بخصوص کشورهای اسپانیایی زبان پخش می‌شود. پخش بخش‌هایی از این مجموعه از شبکه تهران در برنامه«به من بگو چرا» و پخش یکی از کارهای بلند تلویزیونی دورا به نام «جشن تولد دورا» در قالب فیلم سینمایی از شبکه پویا موجب شد تا این هفته به این انیمیشن بپردازیم.
کد خبر: ۷۶۸۲۱۴

مجموعه دورای جستجوگر توسط کریس جیفورد، والری والش والدس و اریک وینر ساخته شد. شرکت‌های سازنده این سریال نیکلودئون پروداکشنز و نیکلودئون انیمیشن استودیو است. این مجموعه در هشت فصل و بیش از 200 قسمت ساخته و پخش شده است. دورا در رکوردگیری بیشترین اپیزود، گوی سبقت را از سریال «رد پای آبی» ربوده است. این انیمیشن در سال 2003 به دلیل تلاش فوق‌العاده برای ساخت یک برنامه آموزشی همراه با تجربه‌های لذتبخش برای گروه سنی پیش‌دبستانی، برنده جایزه پی بادی شده است.

این کارتون یک برنامه در حوزه کارتون‌های تعاملی برای گروه سنی پیش‌دبستانی است و شخصیت‌های آن با کمک بچه‌هایی که داستان‌های آنها را مشاهده می‌کنند، ماجراهای آموزشی خود را کامل می‌کنند. بچه‌ها دورا و دوست میمونش بوتس و بقیه شخصیت‌ها را ـ که از آنها برای برداشتن موانع سر راه کمک می‌خواهند ـ تعقیب می‌کنند تا آنها به هدفشان برسند.

در این حال بچه‌ها درباره موضوعات مختلفی مثل رنگ‌ها، اعداد، اشکال، انواع خودرو و کاربرد آنها در هنگامی که دورا و دوستانش معما‌ها را حل می‌کنند، آموزش می‌بینند. معمولا یک علامت فلش روی جواب درست کلیک می‌کند و در نتیجه انیمیشن مثل یک ماووس کامپیوتر به نظر می‌رسد که روی جواب درست تمرکز می‌کند.

در نسخه انگلیسی دورا یک دختر هفت ساله لاتین است که در برنامه انگلیسی، کلمات اسپانیایی را هم آموزش می‌دهد و از بچه‌ها می‌خواهد که آنها را به صورت شعر یا جملات دستوری تکرار کنند. در نسخه‌هایی که به زبان‌های دیگر دوبله می‌شود، مثلا ترکی یا عربی، دورا به زبان آن کشور صحبت می‌کند و از بچه‌ها می‌خواهد که بعضی از جملات را به انگلیسی تکرار کنند.

هر قسمت از کارتون‌های دورا، با پیدا شدن یک مشکل آغاز می‌شود. در برخی قسمت‌ها کاری که ناتمام مانده، باید تمام شود. معمولا رسیدن به این هدف به سفر کردن به جاهایی ممکن است، در نتیجه دورا باید کوله‌پشتی و نقشه‌اش را بردارد و این نقشه است که مسیر را به دورا نشان می‌دهد. دورا با تکرار کردن اسم مکان‌ها آنها را به خاطر می‌سپارد. وقتی دورا و گروهش در نهایت به هدف خود می‌رسند، ترانه «ما انجامش دادیم» را می‌خوانند.

محبوبیت دورا حکایت از کیفیت بالای این انیمیشن و شخصیت‌پردازی عمیق دورا و همراهانش دارد. بچه‌های ملیت‌های مختلف دورا را می‌شناسند و او را دوست دارند. او تاثیری قابل ذکر در آموزش مسائل مختلف به کودکان داشته و کاملا مناسب گروه سنی پیش‌دبستانی است، زیرا تعادل مناسبی بین آموزش و تفریح برقرار می‌کند. بچه‌ها از دیدن یک کارتون خوش آب و رنگ با شخصیت‌های انیمیشنی دوست‌داشتنی لذت می‌برند و همزمان مهارت‌های فکری آنها نیز افزایش می‌یابد.

دورا در سری کارتون‌های دورای جستجوگر یک دختر هفت ساله لاتین است که در یکی از قسمت‌های فصل پنجم به نام «ماجراهای بزرگ جشن تولد» دورا هشت ساله می‌شود.

او یک دختر سبزه‌رو با چشم‌ها و موهای قهوه‌ای است. در سال 2009 شرکت نیکلودئون اعلام کرد که دورا بزودی با ظاهر نوجوانی نمایش داده می‌شود و به دبیرستان خواهد رفت. در پایان سال 2009 از این کار جدید ـ که دنباله‌ای بر ماجراهای قبلی دورا بود ـ رونمایی شد. این تصویر جدید دورا تا حدی با انتقاد روبه‌رو شد که خیلی از کودکی خارج شده و ظاهری زنانه پیدا کرده است.

مجموعه دیگری که در دنباله کارتون‌های دورا ساخته شده است، کارتون «برو دیه‌گو! برو!» بود. در این کار پسرعموی دورا به نام دیه‌گو قهرمان اصلی ماجراهاست. او بسیار به حیوانات علاقه‌مند است و همیشه به کمک خواهر بزرگ‌ترش و دورا سعی در نجات جانوران بخصوص جانوران در خطر انقراض را دارد.

البته دورا در تعداد زیادی از اپیزودهای این مجموعه به تنهایی و بدون همراهی بوتس حضور دارد. محبوبیت دورا و شخصیت‌های این سریال موجب شده که از این شخصیت‌ها در عرصه‌های تجاری دیگری مثل ساخت اسباب‌بازی، انواع کتاب‌های داستانی سرگرمی و آموزشی، بازی‌های تخته‌ای، عروسک‌های پولیشی و فیگور، کیف‌های دستی و لوازم بهداشتی نیز استفاده شود.

از سال 2000 تاکنون که کارتون دورا پخش شده، علاوه بر بازی‌های آنلاین که در سایت‌های نیک جونیور و تری هاوس موجود است، بازی‌های ویدئو گیم متعددی برای کنسول‌های پلی‌استیشن و نینتندو طراحی و ارائه شده است. حتی بازی آموزشی آشپزی با دورا نیز تهیه شده که در آن شرکت‌کنندگان می‌توانند با دورا غذاهای مختلفی مثل سوپ، پیتزا و غیره بپزند و در ضمن مهارت‌های ریاضی خود را افزایش دهند.

معرفی شخصیت‌های اصلی

دورا مارکوئز: یک دختر هشت ساله سبزه که علاقه‌مند به حل معماها و پیدا کردن راه‌حل برای مشکلات است. او با کمک میمونی به نام بوتس، گاوی به نام لنی و کوله‌پشتی و نقشه‌اش ماجراها را پشت‌سر می‌گذارد. او دختر عموی دیه‌گو و آلیشیا مارکوئز در مجموعه «برو دیه‌گو» است.

بوتس: یک میمون آبی خاکستری است که صمیمی‌ترین دوست دوراست. او عاشق بستنی و موز است. او فقط یک جفت چکمه قرمز به پا دارد که عاشق آنهاست. به همین دلیل بوتس نامیده می‌شود. بوتس در ابتدا با لغات محدودی صحبت می‌کرد؛ ولی در فصل‌های بعد، صحبت کردن را از دورا یاد می‌گیرد.

بوایپر: یک روباه بدجنس است که اصلی‌ترین شخصیت منفی این داستان‌هاست. او عادت دارد وسایلی را که متعلق به دیگران است بردارد و آنها را در جایی پنهان کند تا دیگران را به دردسر بیندازد.

پریسا کاشانیان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها