رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی گفت: با شروع فرآیند ثبت ملی زعفران بر اساس حدود جغرافیایی، نخستین گام‌های ثبت جهانی برند زعفران ایرانی برداشته شد.
کد خبر: ۷۶۷۳۱۹

راضیه علیرضایی در جلسه بررسی ثبت جهانی زعفران افزود: با توجه به سهم بالای صادرات زعفران استان، این محصول، محصولی استراتژیک است و کشت زعفران به دلیل نیاز کم به آب در سرفصل توسعه استان، جایگاه مهمی دارد.

وی گفت: عمده زعفران خراسان‌رضوی در شهرهای تربت حیدریه، گناباد، بجستان و مشهد کشت می‌شود که در حال طی فرآیند ثبت ملی بر اساس حدود جغرافیایی است.

علیرضایی با بیان این‌که برندهای زعفران ایرانی براحتی در کشورهای افغانستان و آسیای میانه، تقلب می‌شوند گفت: حمایت از مالکیت فکری برندها در بازارهای صادراتی، اقدام بسیار مثبتی است که از سوی دولت در حال انجام است که ثبت برند جهانی زعفران نیز پس از ثبت جهانی فرش دستباف از جمله این حمایت‌هاست.وی تاکید کرد: در فرآیند ثبت جهانی این محصول استراتژیک کشور، همکاری سازمان‌‌ها و تمام تشکل‌های مرتبط با زعفران بویژه شورای ملی زعفران و سازمان جهاد کشاورزی و تعاونی‌ها، ضروری است.

علیرضایی گفت: پسته و گیاهان دارویی پس از محصول زعفران، از مهم‌ترین محصولات استان است که باید ثبت مالکیت معنوی شوند./ تسنیم

نخستین دهکده گل کشور در مشهد افتتاح می‌شود

رئیس انجمن تولیدکنندگان گل و گیاه خراسان رضوی از افتتاح اولین دهکده گل کشور در مشهد خبر داد.

مهرشاد مدی افزود: استفاده عموم از این دهکده گل از اوایل اسفند امکان‌پذیر است. وی با بیان این‌که ساخت این دهکده از مهر سال گذشته آغاز شده بود، گفت: ساخت این دهکده تاکنون با 18 میلیارد تومان هزینه 97 درصد پیشرفت داشته و قرار است تولیدکنندگان گل استان در آن به عرضه گل‌های تزئینی، دارویی و آپارتمانی بپردازند. مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز بجنورد نیز گفت: بجنورد به قطب تولید گل در شرق کشور تبدیل می‌شود. عباسعلی مهمان‌دوست با اشاره به این‌که در گذشته در یک گلخانه با چهار تونل در این شهر گل و گیاه زینتی تولید می‌شد، افزود: اما هم‌اکنون 24 تونل تولید گل ساخته شده و یک گلخانه نیز در حال ساخت است. / ایسنا

کشف کوزه تاریخی هنگام حفر قبر

هنگام حفر قبر در آرامستان بهشت زینب بندر ریگ کارگران متوجه یک کوزه مدفون در زیر خاک شده و باوجود بی‌تجربگی در کار کشف اشیای باستانی اما آن را کاملا سالم از دل خاک بیرون آوردند.بندرریگ ازجمله بنادر تاریخی و باستانی بسیار کهن در کنار بنادری همچون جنابه (گناوه)، سی‌نیز، مهرویان و سیراف (بندر طاهری) است.بخشدار ریگ شهرستان گناوه در این‌باره به مهر گفت: شیء مذکور در آرامستان بهشت زینب بندرریگ توسط عده‌ای از کارگران که مشغول حفر قبر برای یک متوفی از اهالی بندرریگ بودند، کشف شده است.

مسعود شیرافکن افزود: قرار است قدمت این اثر از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر تعیین شود.رئیس کمیسیون فرهنگی ورزشی شورای شهر ریگ نیز در زمینه کشف این کوزه یا خمره سفالی اظهار کرد: آرامستان فعلی بندرریگ که محل دفن اموات است، زمانی جایگاه محله بهبهانی‌ها در بندرریگ بوده است.محله بهبهانی‌ها از محلات قدیمی بندر ریگ بوده که اکنون خالی از سکنه است و به آرامستان کنونی شهر بندر ریگ تبدیل شده است.

لیلا معتمدزاده افزود: این کوزه پس از کشف به یکی از اعضای هیات امنای قبرستان تحویل داده شد تا نسبت به تحویل آن به اداره میراث فرهنگی اقدام کند.وی با بیان این‌که این بندر دارای پیشینه تاریخی چند هزار ساله است، گفت: بندر ریگ از بنادر قدیمی و تاریخی کشورمان است و آثار و بناهای تاریخی بسیار موجود در آن گواهی بر این گفته ماست.قدمت قبرستان بندرریگ به 700 سال پیش یعنی دوره ایلخانان مغول می‌رسد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها