بازار عجایب داغ است

گشتزنی در حاشیه CES 2015

در دهه‌های گذشته، دنیای لوازم الکترونیک به‌طور قابل توجهی متحول شده است. سرعت این تحول در دو سه سال اخیر به‌حدی بوده که حتی آن را نمی‌توان با تغییرات ده یا 20 سال پیش مقایسه کرد.
کد خبر: ۷۶۱۶۴۶
گشتزنی در حاشیه CES 2015

در دهه‌های گذشته، دنیای لوازم الکترونیک به‌طور قابل توجهی متحول شده است. سرعت این تحول در دو سه سال اخیر به‌حدی بوده که حتی آن را نمی‌توان با تغییرات ده یا 20 سال پیش مقایسه کرد.

این تغییر و تحولات در زندگی روزمره نیز بوضوح دیده می‌شود؛ گوشی‌های هوشمند جایگزین همه چیز از جمله پخش‌کننده‌های موسیقی، دوربین دیجیتال، دستگاه ضبط صدا و حتی دفترچه‌های یادداشت شده‌اند. رایانه‌های شخصی رومیزی بزرگ از بین رفته‌اند و دیگر خبری از باند‌های پخش صدای بدترکیب با اجزای غول‌پیکر بلندگوهای استریو نیست. تلویزیون‌های CRT مکعبی بد‌قواره با وزن سنگین نیز به تاریخ پیوسته‌اند.

امروزه فناوری‌های به نمایش درآمده در فیلم‌های علمی ـ تخیلی ازجمله هواپیماهای بدون سرنشین، ربات‌ها، گجت‌های پوشیدنی هوشمند، خانه‌های هوشمند، تلویزیون‌های 4k پرزرق و برق، دوربین‌های سه‌بعدی و خودروهایی که بخوبی خود را به دنیای دیجیتال متصل کرده‌اند، در نمایشگاه‌هایی مانند CES در حال تبدیل به واقعیت هستند. بعضی چیزها نیز تمام این سال‌ها در CES بدون تغییر مانده‌است. برای مثال سال‌هاست جمعیت بیش از حد متقاضیان، مشکل پیدا کردن تاکسی، مواد غذایی نه‌چندان مطلوب و تجمع کاربران گوشی به دست در هر نقطه‌ای که اتصال وای‌ ـ فای مناسبی دارد، در حاشیه نمایشگاه دیده می‌شود. اینها تنها چیزهایی است که رشد روز افزون فناوری در شهر «نور و رنگ» ایالات متحده هیچ تاثیری روی آنها نداشته است. در میان فناوری‌ها و محصولات تجاری، ابزارهای دیجیتال هیجان‌انگیز و جالب زیادی به چشم می‌خورد که باوجود اقبال کمتر برای ورود به بازار در سطح عمده، بیش از دیگر محصولات این نمایشگاه، گشتزنی در سالن‌های CES 2015 را لذت‌بخش می‌کرد. در ادامه سراغ ستاره‌های درخشان و عجیب کهکشان فناوری CES رفته‌ایم.

با یک شارژر چند گجت را شارژ کنید

اگر از چند گجت مختلف استفاده می‌کنید، حتما با سیم‌ شارژرهایشان درگیر هستید. شرکت Griffin گجت جدیدی را در نمایشگاه CES عرضه کرده که به کاربر اجازه می‌دهد چند دستگاه مختلف را بدون مشکل گره‌خوردن سیم‌ها به شارژر وصل کند. این دستگاه پنج درگاه مختلف 12 ولتی دارد که قابلیت اتصال به دستگاه اندروید و آی.او.اس را دارند.

پدال هوشمند دوچرخه

مدل مفهومی connected cycle، باوجود سادگی، از ابزارهای هوشمند محسوب می‌شود. این پدال تمام اطلاعات حیاتی بدن شما را ثبت کرده و به تلفن‌هوشمند انتقال می‌دهد. همچنین حسگرهای GPS آن محل دقیق وسیله‌نقلیه شما را روی نقشه ‌نمایش می‌‌دهد. به‌ادعای سازندگان، این پدال قابلیت اتصال به تمام مدل‌های دوچرخه را دارد. انرژی لازم برای روشن بودن این گجت کوچک نیز از طریق پدال زدن تامین می‌شود.

فلاش ویژه برای عکس‌های سلفی

شرکت لنوو روی انتظارات بیشتر کاربران جهان دست گذاشته و با ارائه محصولی برای گرفتن عکس‌های سلفی، توجه زیادی را به خود جلب کرده است. فلاش دوربین Selfie Flash از هشت ال‌ای‌دی ساخته شده و برای گرفتن عکس‌های سلفی در محیط‌های تاریک طراحی شده است. شکل دایره‌ای این فلاش باعث می‌شود نور مستقیم به صورت کاربر نتابیده و عکس خراب نشود.
Selfie Flash با هر بار شارژ می‌تواند تا صد عکس را پشتیبانی کند.

دسته بازی مخصوص تلفن‌همراه و تبلت

گجت تبدیل‌شونده mad catz باب دل بازی‌بازهاست. این دستگاه شبیه یک دسته حرفه‌ای کنسول بازی است و به هر نوع تلفن‌همراه یا تبلتی متصل می‌شود. گیم‌پد mad catz به کاربران اجازه می‌دهد بازی‌های مورد علاقه خود را به‌صورت حرفه‌ای با این دسته رویایی بازی کنند. ظاهر فضایی این دستگاه قبل از هر چیز نظرتان را جلب کرده و شما را یاد شخصیت‌های فیلم ترنسفرمرز می‌اندازد. این دستگاه علاوه بر دکمه‌های متداول روی دسته‌های بازی، یک کیبورد فیزیکی نیز دارد.

پهپاد عکاس

«زانو» یک کوادروکوپتر بسیار کوچک است که با همان دقت مدل‌های بزرگ‌تر توانایی پرواز دارد و با اتصال به تلفن‌های هوشمند امکان عکاسی هوایی را بسیار آسان‌تر از قبل می‌کند. این ربات کوچک پرنده 300 دلاری با دوربین پنج مگاپیکسلی‌اش قابلیت ضبط فیلم با کیفیت اچ.دی نیز دارد و با سرعت 60 فریم در هر ثانیه عکاسی می‌کند. zano به وسیله یک اپلیکیشن که برای هر دو سیستم‌عامل اندروید و آی.‌او‌.اس عرضه شده، کنترل می‌شود و قرار است تا تابستان 2015 روانه بازار شود.

تلفنی با حافظه ۳۲۰ گیگابایتی

شرکت سایگوس در نمایشگاه سی.‌ای.‌اس یک گوشی هوشمند با نام V2 را معرفی کرده که 320 گیگابایت حافظه دارد. این توانایی اعجاب‌انگیز در پشتیبانی از حافظه، این محصول را به یکی از جالب‌ترین محصولات نمایشگاه امسال تبدیل کرده است. گوشی اندرویدی V2 از یک پردازنده اسنپ‌دراگن 5/2 گیگاهرتزی همراه با سه گیگابایت رم استفاده می‌کند و با استفاده از سیستم‌عامل کیت‌کت اندروید به یک تلفن هوشمند بسیار سطح بالا تبدیل شده است. دوربین آن نیز 21 مگاپیکسل است تا دیگر هیچ شکی در مورد قدرت بالای این محصول وجود نداشته باشد.

جوراب هوشمند

در دنیایی که حتی پدال دوچرخه‌ها نیز هوشمند می‌شوند، اصلا عجیب نیست وسایل شخصی مثل جوراب‌ها هم از دنیای هوشمندها سر دربیاورد. Sensoriaجوراب هوشمندی است که نحوه راه رفتن و میزان پیاده‌روی افراد را ثبت می‌کند. همچنین می‌تواند به شما اعلام کند کفشی که پا می‌کنید چقدر به پای شما فشار می‌آورد و چه زمانی باید به فکر یک کفش تازه باشید. این جوراب قابل شست‌وشو به‌گفته سازندگانش تا 35 بار شستن عمر مفید می‌کند و پس از آن از حساسیت حسگرهای آن کاسته می‌شود.

تبلت غول‌پیکر

وقتی از تبلت صحبت می‌شود، معمولا یک ابزار دیجیتال بزرگ‌تر از تلفن‌همراه اما در ابعادی هشت تا ده اینچی تصور می‌شود، اما تبلت غول‌پیکر شرکت Fuhu در نمایشگاه امسال CES این قاعده را تغییر داده است.big tab که بیشتر شبیه یک تلویزیون خانگی است، در اندازه‌های ۵۵ و ۶۵ اینچ تولید شده تا رکورد بزرگ‌ترین تبلت جهان را به خود اختصاص دهد. هدف سازندگان این تبلت از ساخت چنین دستگاه بزرگی، وسیله‌ای برای آموزش به کودکان بوده است. البته انجام بازی‌های دیجیتال نیز در این محصول بزرگ باید لذت‌بخش باشد.

باتری ۹۶ ساعته تلفن هوشمند

جدیدترین محصول شرکت blu نگرانی همیشگی کاربران تلفن همراه در مورد عمر باتریشان را از بین برده است، زیرا تلفن‌هوشمند جدید این شرکت براحتی تا چهار روز دوام می‌آورد و باتری آن ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت است. این تلفن‌همراه که studio energy نام دارد مانند بیشتر محصولات این نمایشگاه، از سیستم‌عامل اندروید بهره می‌برد و با داشتن یک پردازنده 3/1 گیگاهرتزی MediaTek در گروه تلفن‌های همراه میان رده قرار می‌گیرد. پیش از این بالاترین عمر باتری با ۳۹۰۰ میلی‌آمپر ساعت در اختیار موتورولا بوده است.

باغبان شخصی

شرکت parrot با رونمایی از یک گلدان هوشمند، یکی دیگر از دستاوردهای عجیب‌ نمایشگاه CES امسال را رونمایی کرد. این گلدان سرامیکی دو لیتری که Parrot Pot نام دارد با کمک حسگرهایش، سنجش رطوبت خاک، مواد آلی، دما و اندازه‌گیری نور را به عهده دارد و با داشتن اطلاعات نگهداری از ۸۰۰۰ گیاه مختلف به گلدانی ایده‌آل برای هر گیاهی تبدیل شده است. این محصول هوشمند اطلاعات به دست آمده را به اپلیکیشن اختصاصی خود در تلفن‌های هوشمند انتقال می‌دهد تا کاربر بتواند از شرایط گیاه مورد علاقه‌اش در هر لحظه باخبر شود.

کلیک (ضمیمه یکشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
سیده فرزانه
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
۰
۰
ممنونم عالی بود .
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها