رئیس جمهور:

نیروگاه بوشهر مظهر ایستادگی یک ملت است

بوشهر دیروز میزبان دوازدهمین سفر استانی دولت بود و رئیس جمهور در این سفر ضمن حضور در اجتماع مردم این استان ، بخشی از برنامه های خود را نیز به بازدید از نیروگاه هسته‌ای کشورمان اختصاص داد. رئیس‌جمهور دیروز در بازدید از نیروگاه هسته‌ای بوشهر، این نیروگاه را مظهر ایستادگی یک ملت دانست و از ساخت دو نیروگاه هسته‌ای دیگر در بوشهر به منظور استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای خبر داد.
کد خبر: ۷۵۹۴۰۰

حسن روحانی پس از بازدید از نیروگاه هسته‌ای بوشهر گفت: این نیروگاه متفاوت با دیگر نیروگاه‌های دنیاست، زیرا مظهر ایستادگی یک ملت است. در ابتدا غربی‌ها قرار بود آن را بسازند که عقب‌نشینی کردند و تعهداتشان را زیر پا گذاشتند، اما ساخت و بهره‌برداری از این نیروگاه به دنیا نشان داد اگر ملتی برای دستیابی به هدف اراده‌ای داشته باشد، در آن مسیر گام بر می‌دارد و بر سر حقوقش ایستادگی خواهد کرد و به هدف خود خواهد رسید.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران بر استفاده از انرژی‌های مختلف و متنوع تأکید دارد، اظهار کرد: امروز در مسأله تولید برق باید از انرژی هسته‌ای بهره‌مند شد، زیرا از یک سو امکان استفاده از سوخت‌های فسیلی بی‌نهایت نیست و از سوی دیگر باید از انواع فناوری‌های روز دنیا استفاده کرد.

وی تصریح کرد: نیروگاه بوشهر نمونه‌ای است که نشان می‌دهد ایران تنها به دنبال استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای و تولید برق است. روحانی ادامه داد: کاری که ملت ما شروع کرده براساس تصمیمات مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انرژی است و بر این اساس باید بخشی از نیاز برق کشور از انرژی هسته‌ای تامین شود. این کار امروز به ثمر رسیده و ادامه خواهد یافت. روحانی همچنین از تلاش‌های علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و همه دست‌اندرکاران و مهندسان فعال در نیروگاه بوشهر قدردانی و تشکر کرد.

دوره تحریم سپری شده است

رئیس جمهور همچنین در اجتماع مردم بوشهر در ورزشگاه شهید بهشتی این شهر با تاکید بر این‌که دوران تهدید و تحریم سپری شده است، خطاب به کشورهای 1+5 گفت: اگر در برابر ایران راه منطقی و سرعت عمل را در پیش نگیرید، ضرر خواهید کرد.

به گزارش ایسنا، روحانی اظهار کرد: ما در این دولت، تحریمی را که بر ضد ملت ایران ظالمانه وضع شده بود و به طور طبیعی در زندگی اقتصادی و اجتماعی مردم تأثیرگذار بود با حمایت مردم و هدایت مقام معظم رهبری شکستیم و این راه را برای برداشتن کامل تحریم‌ به حول و قوه الهی ادامه خواهیم داد و تمام ملت ایران خواستار پایان تحریم ظالمانه علیه کشورشان هستند.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که ما با منطق و استقلال و با حفظ حقوق ملت بزرگ ایران، راه مذاکره، همزیستی مسالمت‌آمیز با جهان، راه تعقل و راه تعامل سازنده را ادامه خواهیم داد، گفت: به حول و قوه الهی در چارچوب منافع ملی ایران این مسیر و این راه را پیگیری می‌کنیم. روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با مورد توجه قرار دادن موضوع کاهش بهای نفت، اظهار کرد: می‌دانید مشکل جدیدی که پیش روی مردم ایران به خیال خودشان باز کرده‌اند، موضوع کاهش قیمت نفت است؛ گرچه امروز قیمت نفت نسبت به ماه‌های قبل به حدود نصف کاهش پیدا کرده است اما آنهایی که کاهش قیمت نفت را علیه برخی کشورها طراحی کرده‌اند بدانند پشیمان خواهند شد و این راه برای آنها قابل ادامه نیست. ضمن این‌که اگر ایران از کاهش قیمت نفت ضرر می‌کند، کشورهای تولیدکننده دیگر همچون عربستان و کویت بیش از ایران ضرر خواهند کرد.

وی افزود: آمار و ارقام نشان می‌دهد که کشور عربستان 80درصد بودجه سالانه‌اش به فروش نفت وابسته بوده و 90درصد صادرات این کشور مربوط به فروش نفت خام است. همچنین کویت 95 درصد بودجه‌اش به نفت وابسته بوده و حدود 95 درصد صادراتش مربوط به فروش نفت خام است.

کمترین وابستگی به نفت در بودجه 93

روحانی گفت: این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران از لحاظ بودجه امسال فقط 33 درصد به نفت وابسته است و در دولت یازدهم در سال 93 کمترین وابستگی به نفت در بودجه تقدیمی به مجلس شورای اسلامی مشاهده می‌شود و به طور کلی یک درصد بودجه ما وابسته به فروش نفت است. ضمن این‌که راه جبران این کاهش را پیش‌بینی کرده‌ایم و با کمک نمایندگان مجلس شورای اسلامی راه‌های موردنظر را پیش‌بینی می‌کنیم. رئیس جمهور خاطرنشان کرد: از لحاظ صادرات فقط 60 درصد صادرات ما مربوط به نفت است در حالی که بقیه صادرات ما غیرنفتی است و ما امسال به حول و قوه الهی صادرات غیرنفتی را افزایش خواهیم داد. روحانی با بیان این‌که ایران تحت فشار کاهش قیمت قرار نخواهد گرفت، تأکید کرد: همان‌طور که این ملت بزرگوار در برابر انواع توطئه‌ها و مشکلات با وحدت و ایستادگی عبور کردند، از این توطئه هم عبور می‌کنند و کاهش قیمت نفت برای مدت طولانی نمی‌تواند ادامه پیدا کند. وی تأکید کرد: ملت بزرگ ایران همچون گذشته برای آرامش در بازار اقتصادی و رونق در زمینه اقتصاد و همچنین رشد حرکت خواهد کرد و اگر تمام کارگاه‌های تولیدی کشور اعم از بخش خصوصی و دولتی تلاش کنند و هر ماه یک درصد به تولید خود اضافه کنند و در واقع در ماه بتوانیم یک درصد تولید را افزایش دهیم رشد اقتصادی ما بالاتر از 8 درصد خواهد بود و این کار از دست ملت ما بخوبی برمی‌آید و این برنامه‌ریزی و همت و تلاش و کوشش می‌خواهد.

در مبارزه با فساد عقب‌نشینی نمی‌کنیم

رئیس‌جمهور همچنین در جلسه توسعه و سرمایه‌گذاری استان بوشهر گفت: دولت به هیچ قیمتی در مبارزه با فساد عقب‌نشینی نخواهد کرد و راهی که انتخاب شده طبق فرمان خدا و مردم است. به گزارش ایرنا، روحانی افزود: تا می‌خواهیم یک فساد را حل کنیم برخی راه می‌افتند و به دولت اتهاماتی همچون برداشت از صندوق توسعه ملی می‌زنند، شلوغ می‌کنند که صدای حق در همهمه به گوش کسی نرسد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها