با فرارسیدن زمستان و در پیش بودن بهار و افزایش بارش‌ها، بازار عایق‌ها داغ است

چتر مرغوب بر بام خانه شما

دیر زمانی نیست که دیگر کمتر بوی قیر در کوچه و خیابان به مشام می‌رسد و خبری از همهمه افراد برای انجام قیر و گونی پشت‌بام نیست، زیرا در راستای پیشرفت فناوری، عایق‌کاری و رفع چکه‌های احتمالی سقفی که بر سرمان است، متفاوت شده است. چون تولیدات نوینی به غیر از مصالح قدیمی، همانند قیرگونی‌های پیش‌ساخته یا همان عایق‌های ایزولاسیون وارد بازار شده و بسیاری را چه در صف تولیدکنندگان و چه در خط خریداران به خود مشغول کرده است.
کد خبر: ۷۵۷۱۵۴

اما مهم‌ترین جایگزین قیر و گونی که گروه کثیری از خریداران را به‌دلیل سهولت و سرعت نصب به خود مشغول کرده، هنوز نزد بسیاری ناشناخته است و عموما از راه و روش خرید و انتخاب مناسب‌ترین تولیدات در این زمینه اطلاعی ندارند. این درحالی است که هر جنسی که فروشنده یا نصاب برای خریدار تعیین می‌کند مورد استفاده قرار گرفته و ممکن است در این بین مشکلاتی ایجاد و خریدار زیانی را متحمل شود.

از این‌رو این هفته جام جم سراغ بازار پرحرارت و چسبناک عایق‌ها رفته تا از اما و اگرهایش و راز و رمز انتخاب اقتصادی و صحیح چتر سقف منزل برایتان بگوید.

غیراستاندارد هرگز

شاید ورود مصالح نوین ساختمانی در بازار تولید مسکن باعث شده تولیدکنندگان بسیاری در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده و به تولید محصولاتی در این زمینه بپردازند که عایق‌کاری یا همان قیرو گونی‌های پیش ساخته نیز از این قانون مستثنا نیست. همین موضوع باعث شده موجی از تقاضا در بخش خرید ایجاد شده و گروه کثیری را همواره در فصل سرما و بارش روانه بازار کند .اما این موضوع همان‌قدر که توانست در زمینه تولید ایجاد انگیزه کند، توانسته محصولاتی غیراستاندارد را به بازار برساند.

این در حالی است که مقامات و ارگان‌های مسئول در این زمینه فعال عمل کرده و با استفاده از راهکارهای قانونی با ورود محصولات غیراستاندارد به بازار جلوگیری کرده‌اند اما بازهم بازار از محصولات غیراستاندارد پاکسازی نشده و گاهی مشکلاتی متوجه خریداران شده است. بنابراین اگر به آینده سقف بالای سرتان اهمیت می‌دهید هرگز از محصولات بدون علامت استاندارد به‌رغم ارزان بودنشان استفاده نکنید چون ممکن است چکه‌ای در کار باشد و در میانه زمستان دوباره هزینه‌ای بر شما تحمیل شود.

جدول مشخصات را دریابید

با توجه به تعریف علمی این پوشش پیش ساخته جای تردید نیست که هریک از این محصولات که در انواع مختلف تولید‌ می‌شود کاربردی متفاوت داشته و برای نوع خاصی از آب و هوا مناسب است. از این رو برای دستیابی به این اطلاعات کافی است به جدول اطلاعات که در لبه میان دو رول عایق حک شده است دقت داشته باشید. در این جدول قدرت کنترل حرارتی، میزان ظرفیت رطوبت، انعطاف‌پذیری و در نهایت‌ شکنندگی آنها قید شده است. بد نیست بدانید این علائم علاوه براین‌که با استفاده از کلمات مشخص می‌شود برخی از تصاویر نیز می‌تواند گویای امتیازات عایق مورد نظر شما نسبت به دیگران باشد چون گروهی برای عایق کاری لوله‌ها، گروهی دیگر برای عایق کاری سقف و برخی صرفا برای آشپزخانه و حمام استفاده می‌شود. در این بخش‌ها ممکن است شما به انواع عایق‌های دولایه یا تک لایه نیاز داشته باشید. این درحالی است که یکی از عوامل مهم تعیین‌کننده در انتخاب نوع عایق مربوط به میزان تحمل سرما و گرماست که باید متناسب با محل نصب و منطقه مورد نظر انتخاب شود . بنابراین خوب به اطلاعات مندرج روکش عایق توجه کنید تا مبادا اشتباه خرید کنید و در نهایت به اقتصاد خانه خسارت وارد کنید.

تک‌لایه یا دولایه

به‌طور کلی براساس تعاریف استاندارد عایق فرآورده‌ای نفتی با یک یا چند لایه پوشش است که برای آب‌بندی یا همان عایقکاری پی ساختمان، دیوارها، کف طبقات و در نهایت سقف منزل استفاده می‌شود اما از آنجا که موارد کاربرد و محل‌های استفاده این عایق پیش ساخته در منزل متفاوت است شما به انعطاف یا ضخامت‌های متفاوتی در این وسیله نیاز دارید. از این‌رو تولید کنندگان، عایق را در دو نوع تک لایه پلی استر که عایقی ظریف و انعطاف‌پذیر است و گروه بعدی دو لایه پلی‌استر که معمولا برای عایقکاری پشت‌بام استفاده می‌شود با ضخامتی بیشتر و انعطافی بالاتر روانه بازار می‌کنند. به عنوان مثال اگر قصد دارید کفشوی آشپزخانه یا بالکن را عایق کنید، می‌توانید از عایق تک لایه استفاده کنید چون میزان آبریزی در این مکان‌ها کمتر است. اما اگر قصد دارید حمام، سرویس بهداشتی یا پشت‌بام را عایق کنید بهترین گزینه برای شما استفاده از عایق‌های دولایه است.

آلومینیومی مناسب پشت‌بام

ممکن است گاهی هنگام سرزدن به پشت‌بام دوستان یا آشنایان متوجه تفاوت رنگ پوشش پشت‌بام منزلشان با دیگر منازل شده باشید چون رنگ عایق استفاده شده برای آنها براق و نقره‌ای رنگ است. این تفاوت به این دلیل است که همان‌طور که می‌دانید یکی از موارد استفاده از عایق برای پوشش پشت‌بام است و از آنجا که در ساختمان‌های امروزی نه تنها پوشش رطوبتی اهمیت فراوانی دارد بلکه بحث تبادل انرژی یا عایق بودن ساختمان از نظر هدر رفت انرژی نیز مهم است. از این‌رو بخصوص برای پشت‌بام، سازندگان با استفاده از یک لایه براق در لایه‌های بالایی عایق برای جلوگیری از جذب انرژی خورشید استفاده می‌کنند. بنابراین به خاطر داشته باشید عایق‌هایی که با روکش آلومینیوم تولید شده است بهترین گزینه برای شمایی که قصد عایق کردن سقف منزل را دارید، بوده و علاوه بر عایق رطوبتی می‌تواند عایقی برای انتقال گرما و سرما نیز باشد، این درحالی است که نکته ظریفی در این زمینه نهفته است چون جذب نشدن انرژی خورشید باعث افزایش طول عمر خود عایق هم خواهد بود.

لایه نایلونی بهتر از پشم شیشه

شاید ظاهر تمام عایق‌های موجود بجز آنهایی که برای روکش آنها از آلومینیوم استفاده شده تفاوت چندانی نداشته باشد اما بدون تردید تفاوت‌های بسیاری در لایه‌های زیرین عایق وجود دارد که باید به آنها توجه ویژه داشته باشیم. یکی از این تفاوت‌ها را می‌توان در لایه عایق میانی درنظرگرفت. چون برخی از تولیدکنندگان از یک لایه پشم شیشه به‌عنوان عایق میانی استفاده می‌کنند و گروهی هم از لایه نایلون ،که به ظاهر تفاوت چندانی میان آنها نیست. اما کارشناسان و متخصصان معتقدند عایق‌هایی که در آنها از لایه نایلون استفاده شده بسیار قابل اعتماد تر از آنهایی است که لایه پشم شیشه دارد چون به مرور زمان ممکن است لایه پوشاننده عایق یا همان مواد نفتی از بین رفته و آب داخل لایه‌های میانی نفوذ کند، اینجاست که تفاوت اصلی میان پشم شیشه و نایلون نمایان خواهد شد .

آزمایش‌ها و تجربیات متفاوتی که در این میان وجود دارد نیز نشان می‌دهد در صورت از بین رفتن لایه محافظ بالایی و نفوذ آب به داخل لایه‌های میانه، عایقی که از پشم شیشه در آن استفاده شده مقاومت کمتری خواهد داشت چون آب داخل پشم شیشه نفوذ کرده و با ماندگاری بالا در این لایه باعث بادکردن عایق و در نهایت شکستن یا سوراخ شدن کلی آن می‌شود. اما این اتفاق در آنهایی که از نایلون به عنوان لایه میانی استفاده شده رخ نمی‌دهد و طول عمر آنها بیشتر است. بنابراین هنگام انتخاب علاوه بر دقت بر جدول چاپ شده به اطلاعاتی که فروشنده نیز به شما می‌دهد خوب دقت کنید.

چگونه خوب را از بد تشخیص دهیم

هر چند ممکن است با توجه به نحوه به‌کارگیری و نصب عایق در محل مورد نظرتان زیاد این اطلاعات را برای خود مفید ندانید اما فراموش نکنید هدف شما از خرید این وسیله و استفاده از آن در برخی نقاط منزل حفظ و نگهداری از سلامت سازه منزل یا محل‌کار شماست. بنابراین بد نیست خودتان در انتخاب مواد اولیه یا همان مصالح کار دخیل باشید و با استفاده از راهکارهایی ساده از سلامت و کیفیت عایق مورد نظرتان مطمئن شوید.

یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در کیفیت عایق مربوط به انعطاف‌پذیری این ماده در شرایط آب و هوایی مختلف است که ممکن است برخی تولیدکنندگان سودجو با استفاده از مواد غیرنفتی (پودرهای معدنی یا مواد غیرپلیمری) غیراستاندارد سعی در کاهش هزینه‌های تولید خود داشته باشند. برای دریافتن این موضوع کافی است کمی به بوی عایق موردنظرتان دقت کنید چون در ‌عایق‌های تقلبی تولیدکننده بااستفاده از مواد غیراستاندارد نفتی آن را تولید کرده است که محصول نهایی بویی غیرمتعارف داشته و باعث ناراحتی شما خواهد شد اما این پایان کار نیست چون راه دیگری برای شناسایی کیفیت و مواد اولیه مورد استفاده در عایق برای شما وجود دارد. به طوری که اگر به سطح عایق موردنظرتان محکم دست بکشید ممکن است رنگ سیاهی به دست شما منتقل شود که این نشانه مطلوبی برای کیفیت محصول مورد نظرشما نیست بنابراین اگر رنگ سیاه به دست شما منتقل شد یقین داشته باشید کیفیت عایق مورد نظرتان در حد استاندارد نیست.

این در حالی است که هنوز آزمایش ساده مربوط به انعطاف‌پذیری عایق مورد نظرتان باقی است. برای این‌ کار قبل از این‌که دست به جیب شوید و به فروشنده مبلغ فاکتور را بپردازید، کافی است از او بخواهید تکه‌ای از عایق مورد نظرتان را از رول اصلی قطع کرده و آن را به شما بدهد، سپس به منزل بازگردید و برای دو ساعت آن تکه را در فریزر قرار دهید. البته فراموش نکنید برای این کار بهتر است آن تکه را داخل یک کیسه دربسته قرار دهید تا مبادا فضای فریزر آلوده شود. پس از این مدت تکه عایق را بیرون آورده و خم کنید اگر این قطعه ترک خورد باز هم نشانه این است که ماده اولیه مورد استفاده در این عایق اصلا قابل اعتماد نیست چون در سرمای زمستان ممکن است طول عمر کوتاهی داشته و بهار نشده شما را دوباره به خرج بیندازد.

فوت و فن نصب

• به‌خاطر داشته باشید هرگز هنگام بارش باران یا برف برای نصب عایق در سطوح باز اقدام نکنید و به درجه حرارت هوا نیز توجه ویژه داشته باشید و در دمای کمتر از 5 درجه بازهم عایق‌کاری را فراموش کنید چون در این شرایط انعطاف‌پذیری عایق به حداقل خود می‌رسد و ممکن است مناطقی که مد نظر شماست خوب عایق‌کاری نشود.

• سطحی که قرار است عایق شود بخصوص برای عایق کاری پی ساختمان و ستون‌ها یا لوله‌ها، سعی کنید تا حد امکان تمیز باشد تا عایق بخوبی به سطح فلزی بچسبد.

• هرگز در زاویه 90 درجه به نصب عایق اقدام نکنید چون به سرعت شکسته می‌شود و از بین خواهد رفت. برای این‌کار بهتر است قبلا برای این زاویه از ماهیچه‌کشی استفاده کنید تا از زاویه مناسبی برای نصب عایق برخودار باشید و طول عمر عایق را افزایش داده باشید. یک مثال از زوایای ۹۰ درجه دیوار جان پناه است. در صورت وجود دیوار جان پناه در پیرامون سقف، عایق باید تا حدود ۳۰ سانتیمتر روی دیوار جان‌پناه بالا آورده شده سپس لبه روی دیوار جوش داده شود. دور تا دور جان پناه از بالای دیوار تا حداقل ۲۰ سانتی‌متر روی سقف مجددا عایق‌بندی می‌شود. این شیوه به شیب‌بندی سقف جهت جریان یافتن آب به سمت آب‌رو هم کمک می کند.

عماد عزتی / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها