کی‌روش: ایران با قلب و روح خود به این تورنمنت قدم گذاشته است

تمرین آخر در سیدنی؛ تیم ملی وارد ملبورن شد

گرچه شانزدهمین دوره جام ملت‌های آسیا جمعه با برگزاری دیدار استرالیا و کویت رسما آغاز می‌شود، اما در ایران همه نگاه‌ها به بازی روز یکشنبه است؛ جایی که تیم ملی در ملبورن به مصاف بحرین می‌رود.
کد خبر: ۷۵۶۹۳۴

روزشمار جام ملت‌های آسیا حالا به عدد 2 رسیده و این یعنی تیم ملی فوتبال ایران بیش از هر زمان دیگر در کانون توجه قرار دارد. هدف اول، بحرین است. به همین دلیل ملی‌پوشان کشورمان صبح امروز سیدنی را به مقصد ملبورن ترک خواهند کرد تا ادامه تمریناتشان را در این شهر برگزار کنند.

اما دیروز و در آخرین تمرین ملی‌پوشان در سیدنی، کی‌روش 5/1ساعت با بازیکنانش به مرور کارهای تاکتیکی پرداخت. یکی از بخش‌های مهم تمرین دیروز، حفظ توپ بود. کی‌روش در این قسمت مدافعان تیمش را تحت فشار قرار داد و آنها را مجبور کرد حتی در این شرایط هم توپ را لو ندهند. بخش دیگر این تمرین، زدن ضربات آخر بود؛ جایی که کی‌روش از بازیکنان می‌خواست که با حداقل ضربه ممکن توپ را به سمت دروازه شوت کنند. نواختن ضربات آزاد و کرنر هم در برنامه تمرینی کادر فنی قرار داشت. البته قبل از مرور همه این برنامه‌های تاکتیکی، کی‌روش بازیکنانش را به دو تیم تقسیم کرد و از آنها خواست در حالت دفاع ـ حمله در کمترین تعداد پاس ممکن توپ را به دروازه حریف برسانند.

اما در حاشیه این تمرین، کارلوس کی‌روش در گفت‌و‌گو با شبکه اس‌بی‌اس استرالیا به صحبت در مورد اوضاع تیم پرداخته است. او قبل از هر چیز درباره تغییرات گسترده‌ای که در بازی با عراق در ترکیب تیم ملی ایران ایجاد کرد، گفت: تمامی تصمیم‌هایی که مقابل عراق گرفته شد برای فرصت دادن به جوان‌تر‌های تیم بود. می‌خواستیم آنها هم فرصت بازی برای تیم ملی را داشته باشند. در چنین تورنمنتی که در بازه زمانی کمی برگزار می‌شود، نمی‌توان فقط روی 11 یا 12 بازیکن تمرکز کرد. بازیکنان دیگر تیم هم کیفیت خوبی دارند و بااستعداد هستند. بازی مقابل عراق آخرین فرصتی بود که می‌توانستیم به آنها اجازه دهیم برای تیم ملی‌شان بازی کنند. این تصمیم را گرفتیم و بازیکنان هم باانگیزه زیادی در زمین حاضر شدند و نتیجه همان شد که می‌خواستیم. این‌که به برخی‌ میدان ندادم به این دلیل بود که آنها فرصت‌های زیادی برای قرار گرفتن در ترکیب داشته‌اند و بیشترشان مقابل کره‌جنوبی در تهران بازی کرده بودند. نمی‌خواهیم بهانه‌ بلکه می‌خواهیم با وجود مشکل‌هایی که داشتیم انگیزه‌مان را بالا برده و با ذهنیت بهتری به مصاف حریفان برویم.

کی‌روش در پاسخ به این پرسش که آیا تیم ملی ایران با وجود ارائه بازی‌های تدافعی در جام‌جهانی بخصوص مقابل آرژانتین، با تفکر متفاوتی در این تورنمنت بازی خواهد کرد، گفت: تصوری که از نمایش ما در جام جهانی وجود دارد به طور قطع درست نیست. ما نمی‌خواستیم در جام جهانی فقط دفاع کنیم. ما برای حمله روی دروازه حریفان هم برنامه‌هایی داشتیم. موضوع این است که ما مقابل تیمی قرار گرفتیم که 60 درصد از زمان بازی توپ را در اختیار خود می‌گیرد. ما هم باید خودمان را برای دفاع 60 درصدی آماده می‌کردیم. شیوه و سیستم بازی تیم ما بر اساس شیوه بازی حریفان چیده می‌شود. ما در این تورنمنت هم با توجه به مدل بازی حریفان، تیم را آرایش می‌کنیم. اگر مجبور شویم دفاع کنیم، باید این کار را به بهترین شکل انجام دهیم اما اگر فرصتی برای حمله هم دست داد، باید درست همانند دیدار با آرژانتین به سمت دروازه حریف حمله کنیم. این کار را هم فقط برای گلزنی انجام می‌دهیم. این همان کارهایی بود که مقابل حریفانمان در جام جهانی انجام دادیم. ما برای به دست آوردن توپ تلاش می‌کنیم. ما مقابل آرژانتین موقعیت‌های فوق‌العاده‌ای برای گلزنی داشتیم. داور هم پنالتی را که روی بازیکن ما انجام شد، ندیده گرفت. در جام ملت‌های آسیا هم به همین شکل خواهد بود. اگر بنا به دفاع باشد، مدافعان خوبی خواهیم بود و اگر نیاز به حمله باشد، روی دروازه حریف حمله خواهیم کرد. همیشه گفته‌ام که باید با 9 نفر روی دروازه حریف حمله کرد و با 14 نفر از دروازه خودی دفاع کرد.

صحبت که به اینجا رسید، خبرنگار اس‌بی‌اس درباره شانس قهرمانی ایران پرسید و گفت آیا این واقع‌بینانه است که ایران را یکی از بخت‌های مسلم قهرمانی در این تورنمنت بدانیم. کی‌روش هم در جواب گفت: بعد از جام‌جهانی دوست داشتم تیمی خوب و جنگنده داشته باشم. تیمی که با داشتن ثبات برای حضور در جام ملت‌ها آماده شود. اگر چه برخی تحریم‌ها علیه ایران مشکلاتی برای ما در روند آماده‌سازی ایجاد کرد. بروز چنین اتفاق‌هایی برای ایران که بهترین تیم آسیاست بسیار بد بوده، اما این‌که بتوانیم خودمان را از بخت‌های قهرمانی بدانیم دور از ذهن نیست، اما نباید کشورهایی مانند ژاپن، استرالیا و کره‌جنوبی را هم از یاد ببریم. آنها هم بخت بالایی دارند. مشکل‌های زیادی از جمله لغو شدن بازی‌های دوستانه و اردوهای تدارکاتی و نداشتن پول برای هزینه سفرهایمان وجود داشت. در واقع ایران با قلب و روح خود به این تورنمنت قدم گذاشته است. من به توانایی‌های بازیکنانم اطمینان دارم که این اعتمادی دو طرفه است. ما می‌خواهیم با هم از پس این مشکلات برآییم تا بتوانیم با تعهدی که داریم به هدف‌هایمان دست یابیم. باید با همکاری‌مان مشکلاتی را که وجود داشت فراموش و به نوعی جبران کنیم. بازیکنانم پیش از این نیز نشان داده‌اند توانایی انجام این کار را دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها