براساس توافق 2 سازمان محیط زیست و میراث فرهنگی

10 درصد آشورا ده به منطقه گردشگری تبدیل می‌شود

براساس توافقی بین دو سازمان حفاظت محیط زیست و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار شد 10 درصد منطقه آشوراده در منطقه حفاظت شده میانکاله در استان گلستان از سوی بخش خصوصی به منطقه‌ای گردشگری و توریستی تبدیل شود که این موضوع نگرانی دوستداران محیط زیست و سازمان‌های مردم نهاد را برانگیخته است.
کد خبر: ۷۵۴۳۰۳

سعید نمکی ، مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در این باره به ایرنا گفت: سازمان محیط زیست بر اجرای پروژه تفریحی آشوراده نظارت کامل و دقیق دارد و خبرنگاران، دوستداران محیط زیست و سازمان‌های مردم نهاد می‌توانند به عنوان بازو و چشم‌های سازمان عمل کنند.

وی افزود: هر یک از این افراد اگر تخلف زیست‌محیطی در روند اجرای این پروژه مشاهده کردند به سازمان محیط زیست اطلاع دهند و قطعا سازمان وارد عمل خواهد شد.

نمکی به امضای تفاهم‌نامه دو سازمان حفاظت محیط زیست و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اشاره کرد و گفت: در تمام بندهای این تفاهم‌نامه بر حفظ محیط زیست تاکید شده است و امکان توقف آن در تمام مراحل وجود دارد.

وی تاکید کرد: اگر سازمان بتواند بعد نظارتی و حاکمیتی خود را در این پروژه به موقع اجرا کند، قطعا می‌تواند طرح موفقی باشد و تمام تلاش خود را در این زمینه مبذول خواهد داشت.

نمکی معتقد است: اعتبارات دولت و امکانات سازمان محیط زیست به تنهایی جوابگوی اجرای پروژه‌های بزرگ زیست‌محیطی مانند آشوراده نیست، بنابراین استفاده از بخش خصوصی اجتناب‌ناپذیر است. البته سرمایه‌گذار این پروژه نیز احساس ترس می‌کند که مبادا بعد از تحمل هزینه زیاد، اجرای آن متوقف شود از این رو تلاش می‌کند از مسیر تعیین شده برای حفظ محیط زیست خارج نشود. آشوراده روستایی در مرکز شبه‌جزیره میانکاله در شهرستان بندرترکمن استان گلستان است. آشوراده تنها جزیره ایرانی دریای خزر است، این جزیره که در سده‌های گذشته در پی عملکرد و فعالیت گروه‌های انسانی با حفر کانال از توده اصلی خشکی خود (شبه جزیره میانکاله) جدا افتاده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها