لاریجانی در نخستین همایش فراکسیون دفاع مقدس:

نیروهای مسلح ایران جلوی تروریست‌های وحشی را گرفتند

آغاز سفر منطقه‌ای رئیس مجلس از سوریه

اسد: مدیون ‌حمایت‌های ایران هستیم

سفر منطقه‌ای رئیس مجلس شورای اسلامی صبح دیروز با سفر به سوریه آغاز شد و علی لاریجانی دیروز با رئیس‌جمهور سوریه و برخی دیگر از مقامات این کشور در دمشق دیدار و گفت‌وگو کرد.
کد خبر: ۷۵۱۵۰۱

علی لاریجانی و بشار اسد در دیدار دیروز خود درباره راه‌های توسعه روابط و همکاری‌های دوجانبه در همه زمینه ها، اوضاع سوریه و تحولات منطقه گفت‌وگو و تبادل‌نظر کردند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، رئیس‌جمهور سوریه در دیدار لاریجانی تصریح کرد: دولت و مردم سوریه پایمردی خود را در برابر تروریسم، مدیون حمایت‌های جمهوری اسلامی، بویژه رهبر انقلاب اسلامی ایران می‌دانند.

اسد گفت: روابط ایران و سوریه فراتر از روابط دوستانه است، بلکه دو کشور برادر، در یک سنگر در برابر تروریسم ایستاده‌اند و توانستند برنامه‌های دشمنان را با شکست مواجه کنند.

وی با تشریح تلاش‌های دولت سوریه گفت: اکنون تمامی دولت‌ها متوجه شده‌اند مبارزه دولت و ملت سوریه علیه تروریسم درست بوده است، تروریست‌هایی که قدرت‌های بیگانه هم مجبور به مقابله با آنها شده‌اند.

رئیس‌جمهور سوریه با اشاره به این که دولت و مردم این کشور از مواضع حمایتی جمهوری اسلامی ایران در سوریه قدردانی می‌کنند، افزود: ما بر گسترش روابط و همکاری‌های دو جانبه در همه زمینه‌ها تاکید داریم و برای تامین منافع دو کشور و همچنین تقویت امنیت و ثبات در منطقه گام برمی‌داریم.

رئیس مجلس پیش از این دیدار با محمد جهاد لحام همتای سوری خود نیز دیدار و با اشاره به جنایات تروریست‌ها در سوریه تاکید کرد: دولت و ملت سوریه مشکلات متعددی را متحمل شدند، اما اکنون از گردنه عبور کرده و می‌توانند از دستاوردهای خود حفاظت کنند.لاریجانی صبح دیروز در گفت‌وگویی کوتاه با خبرنگاران در فرودگاه بین‌المللی دمشق نیز تاکید کرد: ایران از راه‌حلی که محورش براساس اراده مردم سوریه باشد، حمایت می‌کند.به گزارش واحد مرکزی خبر، لاریجانی گفت: برای ما مهم این است که راه حل پیشنهادی بر مبنای دموکراسی و رای مردم باشد و این‌که باید تضمین‌کننده جلوگیری از ادامه کشتارهای تروریستی در سوریه باشد.

وی هدف از سفرش به سوریه را رایزنی با مسئولان این کشور درباره چشم‌انداز راه‌حل سیاسی برای بحران این کشور و اعلام حمایت از ملت و دولت سوریه در برابر گروه‌های تروریستی تکفیری اعلام کرد.رئیس مجلس درباره طرح روسیه برای راه‌حل سیاسی برون‌رفت از بحران سوریه گفت: مسکو به دنبال یک گفت‌وگوی جدی میان دولت و مخالفان سیاسی است که البته تهران هم در جریان این تلاش‌ها قرار گرفته است.

لاریجانی با انتقاد از این‌که برخی طرف‌ها با برگزاری نشست‌هایی، درصدد تصمیم‌گیری برای آینده این کشور برآمدند، گفت: البته تلاش‌های آنها بی‌نتیجه مانده، چون اراده و رای مردم سوریه را درنظر نگرفته است.

وی بار دیگر حمایت ایران را از دولت و ملت سوریه مورد تاکید قرار داد و گفت: هدف از سفر به سوریه دیدار با مقامات ارشد سوری به منظور بررسی شرایط کنونی و رایزنی با آنان برای بررسی حل و فصل مسائل سیاسی است.

رئیس مجلس با تاکید به این‌که «ائتلاف آمریکایی برای مبارزه با داعش تحرکی ظاهری است»، خاطرنشان کرد: مبارزه با گروه‌های تروریستی تنها با فعالیت و مقاومت ملت‌ها محقق می‌شود.لاریجانی با بیان این‌که «امیدوارم در مذاکرات چند روز آینده بحث‌های جدی برای ایجاد یک شرایط پایدار امنیتی مطرح شود»، گفت: حوادث اخیر در منطقه نشان داد کشورهای حامی تروریست‌ها قصدشان این بوده است که از این طریق سلطه‌ای در منطقه پیدا کرده و سوریه را از محور مقاومت خارج کنند.وی افزود: این‌که برخی کشورها از آن سوی آب‌ها برای دیگر کشورها تصمیم بگیرند، بسیار نادرست است.

رئیس مجلس با بیان این‌که «سوریه از گذشته کشور دوست ایران بوده و در شرایط سخت جنگ در کنار جمهوری اسلامی ایران ایستاد»، به دلایل حمایت ایران از سوریه اشاره و اظهار کرد که نباید اجازه داد یک‌سری از کشورها در منطقه قلدر بازی دربیاورند و اکنون فهمیده‌اند که نمی‌توانند کاری انجام دهند.

لاریجانی با اشاره به تحولات منطقه بعد از ظهور گروه تروریستی تکفیری داعش، تصریح کرد: کشورهای حامی تروریست‌ها متوجه شده‌اند که مصیبتی بزرگ‌تر از این حوادث برای خودشان در حال رخ دادن است.

وی بلافاصله پس از ترک فرودگاه دمشق، راهی حرم مطهر حضرت زینب کبری (س) شد و در مراسم عزاداری رحلت حضرت پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن(ع) که در کنار مرقد مطهر برگزار شد، شرکت کرد.

سوریه، کشور پیشرو در مبارزه با اسرائیل

رئیس مجلس کشورمان همچنین در نشست مشترک خبری با همتای سوری خود گفت: نقش دمشق را در جنگ‌های 22 و 33 روزه فراموش نمی‌کنیم و در کنار دولت و ملت سوریه ایستاده‌ایم.وی گفت: سوریه یکی از کشورهای پیشرو در مبارزه با اسرائیل بود، آن هم در زمانی که بسیاری از کشورهای منطقه خود را به خواب زده بودند، در همان شرایط سوریه در صف اول مبارزه با این رژیم قرار داشت.

رئیس مجلس ادامه داد: فکر می‌کنم سوریه در شرایط کنونی تاوان ایستادگی برابر رژیم صهیونیستی را می‌دهد و به همین دلیل معتقدیم که باید در کنار دولت و ملت سوریه ایستاد و از آنها حمایت کرد.لاریجانی با تاکید بر این‌که این حمایت به معنای نبودمشکل در این کشور نیست، اظهار کرد: ممکن است اشکالاتی وجود داشته باشد که قطعا باید حل شود، اما اشکالات در مسائل مربوط به دموکراسی با توپ و تانک حل‌شدنی نیست.

وی ادامه داد: در چهار سالی که ملت و دولت سوریه برابر تروریست‌ها مقاومت می‌کنند مسائل مهمی مکشوف شد؛ نکته اول این‌که این تروریست‌هایی که چهار سال است با دولت سوریه به ادعای ایجاد دموکراسی می‌جنگند وارد عراق شدند و آنجا را نیز اشغال کردند، در حالی که در عراق مشکل دموکراسی وجود نداشت.رئیس مجلس ادامه داد: این نشان می‌دهد که مشکل چیز دیگری است و این همان حرفی بود که ما از همان ابتدا می‌‌زدیم و می‌گفتیم موضوع تروریست‌ها و برخی از کشورها دموکراسی نیست.لاریجانی افزود: ما خطاب به کشورهای حامی این تروریست‌ها می‌گفتیم که شما این گروه‌های تروریستی را ایجاد می‌کنید ولی در آینده نمی‌توانید آنها را کنترل نمایید.وی اظهار کرد: این پرسش مهمی است که در منطقه ما به‌وجود آمده که چرا هر کشوری که آمریکایی‌ها و کشورهای غربی در آن دخالت می‌‌کنند پس از این دخالت یک گروه تروریستی از آنجا برمی‌خیزد؛ آمریکایی‌ها در افغانستان دخالت کردند و یک گروه تروریستی از آنجا برخاست و همچنین در سوریه و عراق نیز دخالت کردند و بعد از آن داعش به‌وجود آمد.

نگاه تاکتیکی آمریکا به مساله تروریسم

لاریجانی نگاه آمریکا به مساله تروریسم را یک نگاه تاکتیکی خواند و افزود: این نوع نگاه یک اشتباه استراتژیک است و حالا آرام آرام متوجه می‌شوند که چه بلایی را برای جهان ایجاد کرده‌اند.

به گزارش فارس ، وی خطر گروه‌های تروریستی و توطئه‌های آمریکا را به کشورهای اسلامی گوشزد و اظهار کرد: آمریکایی‌ها آتش ایجاد کرده و مشکلاتی را برای منطقه به‌جا می‌گذارند و برخی کشورهای مسلمان منطقه باید متوجه باشند که بی‌جهت مشکلاتی را برای برادران خود در منطقه ایجاد نکنند و به بهانه مسائل فرقه‌ای به جان هم نیفتند.

وی با اشاره به بیانات امام راحل(ره) مبنی بر برادر بودن تمام فرقه‌های اسلامی، تصریح کرد: امروز اهمیت این کلام امام(ره) را در جامعه اسلامی بیشتر از قبل می‌بینیم؛ امیدوارم در این جریان جدید که در منطقه آغاز شده بسیاری از ناخالصی‌ها از بین برود و روحیه اخوت، وحدت و یکپارچگی در امت اسلامی جایگزین رفتارهای تکفیری شود.

لاریجانی خاطرنشان کرد: در بحث راه‌حل سیاسی مشکل سوریه، همیشه باید توجه داشت که در این‌گونه مسائل نوعی فریبکاری نیز ممکن است وجود داشته باشد. امروز تقریبا همه کشورها چه غربی و چه کشورهای عربی می‌گویند مسأله سوریه راه‌حل سیاسی دارد و من مطمئن هستم که بسیاری از آنها راست می‌گویند و باور آنها این شده که این موضوع راه‌حل سیاسی دارد؛ ولی من یقین دارم برخی از آنها خلاف می‌گویند زیرا در عمل به تحریک اقدامات نظامی می‌پردازند.

وی ادامه داد: باید به هر دو موضوع سیاسی و نظامی توجه کافی داشت. امروز مسائل و گفت‌وگوهای سیاسی که خیلی مهم هست وزن خود را دارد و در مورد آن نباید اغراق کرد.

رئیس مجلس با اشاره به موضوع کاهش قیمت نفت اظهار کرد: نگاه ما در این زمینه با رهبران سوریه نزدیک است، اما این هم یکی از اشتباهات است که تصور می‌کنند با موضوع نفت می‌توانند مسائل مهم و استراتژیک منطقه را تغییر دهند.

لاریجانی با اشاره به این‌که ما ایرانی‌ها شرایط بسیار سخت‌تر از شرایط فعلی را نیز تحمل کرده‌ایم، یادآور شد: در زمان جنگ تحمیلی تمام کشورهای بلوک غرب و شرق و منطقه عربی علیه ما بودند و ما در آن زمان نفت را به قیمت هر بشکه‌ای هفت و هشت دلار می‌فروختیم، اما هم جنگ و هم کشورمان را اداره کردیم.

وی افزود: ما روش‌ها و سناریوهای مختلفی را برای اداره کشور در شرایط مختلف داریم، اما این بار فراموش نمی‌کنیم که چه کشورهایی در زمینه کاهش قیمت نفت توطئه کردند.

رئیس مجلس اظهار کرد: چند روز پیش وزیر امور خارجه ترکیه به ایران آمد، نظرات وی برای من جالب بود. وی موضع راسخی در مقابل داعش داشت و می‌گفت که باید از راه‌حل سیاسی برای حل مسائل استفاده کرد؛ امیدوارم که کشور ترکیه همین راه را طی کند و در این صورت شرایط منطقه ختم به خیر خواهد شد.وی افزود: تردیدی نیست در معرکه‌ای که در منطقه به‌وجود آمده، رژیم صهیونیستی بیشترین نفع را می‌برد. هر جا که لازم بدانند نفوذ کرده و افراد را آموزش می‌دهند و اطلاعات مربوط به این موضوع نیز موجود است؛ امیدوارم که این صحنه‌ها را بسیاری از کشورهای عربی ببینند، البته به همین دلیل است که ما می‌گوییم باید در کنار سوریه ایستاد، زیرا این کشور، کشوری بوده که مقابل رژیم صهیونیستی ایستادگی می‌کرده و می‌کند.

گفت‌وگو با وائل الحلقی، نخست‌وزیر سوریه از دیگر برنامه‌های لاریجانی در دمشق اعلام شده است.

وی در چارچوب سفر منطقه‌ای خود بعد از دمشق راهی بیروت، پایتخت لبنان می‌شود و در سومین مرحله این سفر به عراق خواهد رفت.

رئیس مجلس را در این سفر، علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، حسین امیرعبداللهیان معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه، قشقاوی معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت خارجه، حسین شیخ الاسلام مشاور بین‌الملل رئیس مجلس، موسی احمدی نماینده کنگان و دیر، جواد سعدون زاده نماینده آبادان، جلیل جعفری نماینده خلخال و رحیم زارع نماینده آبادان همراهی می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها