رئیس‌جمهور روسیه: به توافق هسته‌ای با ایران بسیار نزدیکیم

پوتین در تدارک سفر به ایران

گفت‌وگوهای معاون وزیران خارجه ایران و 1+5، در حالی چهارشنبه شب در ژنو پایان یافت که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه تاکید کرد کشورهای 1+5 به توافق با ایران بسیار نزدیک هستند.
کد خبر: ۷۵۱۰۱۸
پوتین در تدارک  سفر به ایران
به گزارش ایرنا، پوتین روز پنجشنبه در کنفرانس مطبوعاتی در مسکو، مواضع سنجیده جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات هسته‌ای را ستود و اظهار کرد: روسیه با شرکای ایرانی برای حل مساله هسته‌ای ایران همکاری می‌کند.

رئیس‌جمهور روسیه در بخش دیگری از سخنانش گفت: حجم مبادلات بازرگانی میان روسیه و ایران در سال گذشته کاهش یافت و این مساله به‌طور عمده به دلایل شرایط بین‌المللی بود. وی افزود: برای توسعه حجم مبادلات بازرگانی با ایران و تنوع سازی ساختار آن تلاش کردیم و در این خصوص هیچ مانعی برای توسعه روابط روسیه و ایران وجود ندارد.

وی افزود: اکنون با ایران در عرصه‌های مهمی همچون ماشین‌سازی و هواپیماسازی همکاری می‌کنیم و درصدد گسترش روابط با این کشور هستیم.وی با بیان این که مسائلی در رابطه با پرداخت‌ها میان دو کشور وجود داشته است، اظهار کرد: نیاز به اراده مقامات دو کشور برای حل این مسائل وجود دارد.پوتین در پاسخ به سوالی در مورد امکان مشارکت نفتی ایران و روسیه گفت: همکاری در قراردادهای نفتی میان دو کشور باید سودآور باشد.رئیس‌جمهور روسیه گفت: به تماس‌ها با رئیس‌جمهور ایران ادامه می‌دهیم و اگر نیاز به سفر به تهران وجود داشته باشد این امکان را بررسی می‌کنیم.

دور بعدی گفت و گو ها؛ ماه آینده

در همین حال معاون وزیر امور خارجه کشورمان در پایان دور تازه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5، گفت‌وگوها را «بسیار فشرده» و «بسیار سودمند و مفید» توصیف کرد.

به گزارش فارس، سید عباس عراقچی افزود: دور بعدی گفت‌وگوهای تهران و 1+5، ماه آینده برگزار می‌شود. هنوز محل برگزاری نشست آینده، مشخص نشده است. وی تصریح کرد: مذاکرات ماه آینده نیز در سطح معاونان وزیران خارجه ایران و ١+٥ خواهد بود.

بر اساس این گزارش، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه و نماینده روسیه در مذاکرات هسته‌ای هم روند گفت‌وگوها را «امیدوارکننده» توصیف کرد و گفت دور بعدی گفت‌وگوها اواسط ژانویه (اواخر دی ماه) در محلی که با هماهنگی تهران انتخاب می‌شود، برگزار خواهد شد.

اعتراف دوباره آژانس به پایبندی ایران به تعهدات

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سازمان ملل دیروز در گزارشی اعلام کرد که ایران به تعهدات خود به توافق موقت هسته‌ای با گروه 1+5 عمل کرده است.

به گزارش ایرنا و به نقل از رویترز، در این گزارش آمده که ایران اورانیوم را بالاتر 5 درصد غنی نکرده است.

همچنین این گزارش حاکی است که ایران در فعالیت‌های خود در دو تاسیسات غنی‌سازی و یک رآکتور آب سنگین ناتمام، «پیشرفت‌های بیشتری» نداشته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها