فاطمه بسطامی در اینباره توضیح داد: پنجم دیماه، یازدهمین سالگرد زلزله فاجعهبار بم است. زلزلهای که بسیاری از عزیزانمان را گرفت. یکی از این عزیزان نیز برادرم «ایرج» بود؛ انسانی فرهیخته که بهجز هنرمند بودن، هنرمندپرور نیز بود.
مدیرعامل بنیاد بسطامی اظهار کرد: درست از نقطهای که او مراحل آموزش را پشت سر گذاشت و بهعنوان هنرمندی مطرح در موسیقی سنتی ایرانی شناخته شد، تربیت شاگردان و انتقال آموختههایش را جزو مهمترین رسالتهایش میدانست. هنرمندی برج عاجنشین نبود و همیشه در میان مردم حضور داشت.
او گفت: بارها و بارها پیش آمده بود که به درخواست پیرزنی یا پیرمردی در کوی و برزن، روی خاک نشسته و برایش آواز خوانده بود. دلش میتپید برای جوانان مستعدی که در مناطق محروم ایران از هر نوع امکانات آموزشی محروم بودند. آنها را پیدا میکرد و با وسواس تمام، کمر همت به آموزششان میبست.
خواهر زندهیاد ایرج بسطامی در ادامه سخنانش بیان کرد: در سالهای نخست پس از زلزله، چند مراسم بزرگداشت را در سالگشت این فاجعهی عظیم برگزار کردیم. داغ ایرج همیشه برایمان تازه بود و این بزرگداشتها نشان از سوگواری همیشگی ما داشت. کمی که گذشت، شعر سعدی را به خودمان یادآور شدیم که «سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز ...»
بسطامی همچنین اظهار کرد: گفتیم تا صدای ایرج در یاد و خاطر مردم ایران است، نام او از خاطر نخواهد رفت، پس به راه او فکر کردیم. از همان زمان، مقدمات تأسیس بنیاد فرهنگی - هنری ایرج بسطامی را آماده کردیم و قدم در راه گذاشتیم. از زمان تأسیس بنیاد، برنامههای متعددی را اجرا کردیم، اما این جشنواره مهمترین آنهاست که در شکل کلیاش دربرگیرندهی تمام اهداف ما از تأسیس این بنیاد است.
او ادامه داد: میدانیم که ایرجهای بسیاری در جایجای این خاک عزیز در فقدان امکانات تن به حرمان سپردهاند و بسا آنها که شکوفا نشده، خاموش گشتند. ما میخواهیم به راه و مرام ایرج، این ایرجها را شناسایی کنیم و به جامعهی هنری بشناسانیم و تا آنجا که توانمان یاری کند، یاریشان میکنیم.
مدیرعامل بنیاد ایرج بسطامی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر سرنوشت آن جوان زندانی که در نخستین دور برگزاری جایزهی بسطامی شرکت کرده بود، گفت: ارزشمندترین بخش کار ما در نخستین جایزهی ایرج بسطامی، آزادی همان جوان بود. این جوان از پنجسالگی به کار موسیقی علاقه داشت، اما بنا به دلایلی زندانی شدن بود. وقتی شنیدم چنین اتفاقی در شیراز افتاده و یک جوان با چنین شرایطی در این مراسم شرکت کرده است، پیگیری کردیم و متوجه شدیم که او بهدلیل مشکل حادی، در زندان نیفتاده است و پیگیری کردیم تا این جوان اهل هنر از زندان آزاد شود. من راهی مشهد شدم و برای آزادی این جوان تلاش کردم. خوشبختانه این جوان از مرگ حتمی نجات پیدا کرد و جزو نفرات برتر جایزهی بسطامی نیز شد. او همچنان موسیقی کار میکند و راهش را ادامه میدهد.
در نشستی که صبح امروز (سهشنبه، 25 آذرماه) در خانهی هنرمندان ایران برای تشریح جزییات جشنوارهی موسیقی ایرج بسطامی برگزار شد، محمدعلی بسطامی در سخنانی گفت: بنیاد فرهنگی - هنری ایرج بسطامی در سال 1389 نخستین دورهی جشنوارهی موسیقی ایرج بسطامی را در رشتهی آواز سنتی ایرانی برای ردهی سنی جوانان 18 تا 28 سال برگزار کرد.
عضو هیئت مدیرهی بنیاد بسطامی ادامه داد: این جشنواره که با نام «جایزه سال ایرج بسطامی» برگزار میشد، با استقبال 300 خواننده از 73 شهر کشور مواجه شد که چنین استقبالی در نوع خود بینظیر بود. با جمعبندی استانی، استانهای تهران، فارس، کرمان، مازندران و اصفهان به ترتیب رتبههای اول تا پنجم را از لحاظ فراوانی شرکتکنندگان در این اتفاق مهم فرهنگی - هنری کسب کردند.
وی افزود: داوران در مراحل اولیه و بعد از بررسی آثار با معیارهایی مانند وسعت و جنس صدا، تلفیق شعر و موسیقی، ریتم و اجرای تحریر به 12 خواننده مجوز راهیابی به مرحلهی دوم را دادند.
بسطامی اظهار کرد: هیئت داوران دورهی اول جایزهی ایرج بسطامی ترکیبی از هنرمندان و صاحبنظرانی بود که طیفی مناسب برای بررسی تمام جوانب را تشکیل میدادند. هیئت داوران در مرحله مقدماتی شامل معصومه مهرعلی، حسامالدین سراج و فاضل جمشیدی بود؛ مرحلهی نهایی بهدلیل اهمیت و کیفیت آثار، هیئت داوران کاملتری داشت. در این ترکیب، زندهیاد احمد ابراهیمی، حسامالدین سراج، مظفر شفیعی و هنگامه اخوان حضور داشتند. اختتامیهی آن مرحله نیز در تالار وحدت برگزار شد و سه نفر بهعنوان برگزیدگان اول تا سوم، سه نفر شایستهی تقدیر و یک نفر خوانندهی زن برای معرفی تقدیر از میان زنان شرکتکننده انتخاب شد.
در ادامهی این نشست، دبیر اجرایی جشنواره در سخنانی گفت: در این تنگنای فرهنگی که بسیاری از هنرمندان راستین این خاک در محاق انزواهای خودخواسته یا تحمیلی گرفتارند، وجود هر جشنوارهی هنری چراغی است که به قدر وسعش فضا را روشنی میبخشد. با این همه، اما بسیاری از هنرمندان به جشنوارههای دولتی با نگاهی پر از تهدید و ابهام مینگرند.
بابک خوشجان ادامه داد: محصول جشنوارههای دولتی، هنر عقیم، کمتوان، فرمایشی و عمیقا سلیقهای است. بسیاری از این جشنوارهها از کمبود مخاطب رنج میبرند،. این در حالی است که همین جشنواره در نخستین دورهی برگزاریاش با وجود تمام مشکلات اقتصادی و سیاسی میزبان 300 هنرمند بوده است.
وی بیان کرد: قصد داریم این جشنواره را بهصورت سالانه و هر سال منسجم و منظمتر برگزار کنیم، بهگونهای که هر سال، بخشهایی به جشنواره اضافه شود تا در آینده، یک جشنوارهی موسیقی کامل داشته باشیم.
او دربارهی بخشهای دومین دورهی جشنوارهی ایرج بسطامی، گفت: امسال جشنواره به سه بخش رقابتی آواز سنتی ایرانی زیر 30 سال، آواز سنتی ایرانی در گروه سنی آزاد و انتخاب آلبوم برتر سال اختصاص دارد.
حسامالدین سراج - خواننده - نیز که بهعنوان دبیر هنری جشنواره در این نشست حضور داشت، گفت: برگزاری جشنوارهی بسطامی، یادی از هنرمند توانا، ایرج بسطامی است و در عین حال، فرصتی برای هنرمندان جوان محسوب میشود تا رقابتی آموزنده در راستای حفظ ردیف آوازی و تلاشی در راستای اشاعه آن داشته باشند.
او با بیان اینکه آثاری که به دبیرخانه میرسند در سه مرحله داوری خواهند شد، اضافه کرد: با وجود این سه مرحله، داوری نیز عادلانه میشود و برای انتخاب آلبوم برتر سال هم المانهای مختلفی در نظر گرفته خواهد شد که ملودی، کلام، تلفیق، اجرای ارکستر، تدوین و طراحی جلد از این موارد است.
فراخوان جشنوارهی موسیقی ایرج بسطامی امروز منتشر شده است و آیین اختتامیهی آن نیمهی نخست اردیبهشتماه سال 94 برگزار خواهد شد. (ایسنا)
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد