2ـ گسترش فضایل و شکست رذایل: در چنین شرایطی چراغ حقیقت در قالب رسالت محمدی(ص) روشنی میگیرد، او میگوید: «اتمام و تکمیل فضایل اخلاقی هدف نهایی رسالت و بعثت من است.» یعنی نهفقط برای گسترش مکارم رفتاری و انسانی آمدهام بلکه برای آن مبعوث شدهام که اخلاقیترین انسانها را نیز رهبری کنم تا از اوج نیز پرواز کنند و تا بینهایت پر بکشند، زیرا همرنگ شدن با اخلاق الهی است که انسان را به هدف خلقت نزدیک میکند و او را در سطح هستی به آیینه خدانما تبدیل میکند.با این دیدگاه و در پی جنگهای پیدرپی و حوادث گوناگون فضایل در حال گسترش است.
«مکه مشرک» در برابر «مدینه رسول(ص)» در حال عقبنشینی است و میرود تا سراج منیر مصطفوی(ص) عالمی را روشن کند.
3ـ تغییر روش: جبهه شرک و نفاق حالا پس از سالها نبرد رودررو به این نتیجه رسیده است که جنگ آشکار راه به جایی نمیبرد زیرا جاذبه فضایل رسول(ص) دلها را شکار میکند و جمعیتها را به سوی او گسیل مینماید. مسلمانان آنچنان شیفته او هستند که برای شهادت سرازپا نمیشناسند. پس باید فکری دیگر کرد و طرحی دگر ریخت. این بار دشمن یعنی «مکه مشرک و منافقین همراه آن» به فکر «نفوذ» میافتند. باید اسلام فضایل را کوبید، اما نه از بیرون و با سلاح شمشیر بلکه از درون با «لباس تزویر» و این است که سردمداران شرک و کفر یک به یک مسلمان میشوند و با منافقان مدینه دست در دست هم برای قبضه قدرت در عصر رسول(ص) و پس از او هم قسم میشوند.
4ـ گسترش رذایل: دشمن در جبهه نبرد نظامی زبون بود، اما با اجرای طرح نفوذ و نیز سلاح تزویر، تدبیر او کارگر افتاد و شرک پنهان اکنون در لباس اسلام بسیار پیروزمندانه به پیش میتازد. با رحلت رسول(ص) طی نیم قرن بنیامیه آنچنان بر جهان اسلام مسلط شدند که در عصر امامت سیدالشهداء(ع)، در اغلب ممالک اسلامی مردم برای قرآن، کاتبی مانند معاویه نمیشناختند و برای پیامبر خویشاوندی مثل ابوسفیان نمیپنداشتند.
5ـ عاشورا، صبح شهادت: در چنین شرایطی که اسلام مروج رذایل بر اسلام اصیل یعنی اسلام مروج فضایل غالب شده است و چیزی نمانده است که چراغ هدایت کاملا خاموش شود این قامت رعنای فرزند حیدر(ع) است که جلوه میکند و در واپسین لحظات عمر اسلام فضایل خون تازهای بر رگهای آن میریزد و برای همیشه خط بطلان بر پیکر شرک مزور و اسلام دروغین میکشد.
عاشورا در یک کلمه ظهور تمام اسلام فضایل از یکسو و برونریزی اسلام رذایل در سوی دیگر است. این است که سالار شهیدان با پر گشودن بر قله شهادتی بینظیر، برای همیشه دین حق را بیمه کرد.
6ـ اربعین مرزبندی: اربعین هجوم معرفت بر جهالت است، هجوم روشنی بر ظلمت و هجوم بصیرت بر ضلالت. اربعین چهل منزل است از شهادت تا معرفت؛ معرفتی که حاصل مظلومیت تمام نشدنی یک معصومیت ناب است یک «زلال آسمانی». اربعین یعنی قبساتی از نور که در دستان اسرای نینوا تا کوفه رفت و در شام، شام سیاه دمشقیان را به نور هدایت بست.
اربعین یعنی پیروزی «مکتب فضایل» بر «مکتب رذایل». اربعین هم یک حقیقت است و هم یک نماد حقیقت؛ زیرا در اربعین حسین(ع) اسرای پیروزمند با سرافرازی به معرکه شهود و شهادت بازگشتند تا بگویند که راه نینوا ادامه دارد و نیز «نماد» است برای این که بگوید: ای جهانیان، اربعین استمرار عاشوراست یعنی حج شهادت در میقات معرفت تمام میشود.
بوسه ادبمان به آستان بلندی که بوسهگاه فرشتگان آسمان است.
حجتالاسلام حسین محمدیان - جامجم
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتوگو با رئیس مرکز پویانمایی صبا مطرح شد
بررسی جامعهشناختی پویش ایران همدل در گفتوگو با عاصمه قاسمی، دکترای جامعهشناسی از دانشگاه ناتینگهام انگلستان
دکتر خجسته، استاد علوم ارتباطات در گفتوگو با «جامجم» مطرح کرد