نَفَس خوزستان باز هم گرفت

آلودگی هوا در برخی مناطق استان خوزستان که پاییز سال گذشته افراد زیادی را در برخی شهرستان‌های این استان راهی بیمارستان کرد، نه تنها امسال برطرف نشد، بلکه با پیامدهای ناگوارتری همراه بود، به طوری که به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز، آلودگی هوا امسال به بستری شدن تعداد بیشتری از شهروندان نسبت به سال گذشته منجر شد که بسیار نگران‌کننده است.
کد خبر: ۷۴۷۳۴۹
نَفَس خوزستان باز هم گرفت

این مشکل در حالی رو به افزایش است که مسئولان محیط زیست خوزستان، پیشتر دلیل آن را عواملی همچون آلودگی تاسیسات نفتی و صنعتی و آتش زدن مزارع نیشکر اعلام کردند که در مجموع موجب اسیدی شدن باران‌های پاییزی در اهواز و برخی شهرهای استان شده است؛ عواملی که متاسفانه نه تنها تاکنون رفع نشده است، بلکه همچنان ادامه دارد و هر سال وضع وخیم‌تری را در زمینه سلامت مردم در این استان رقم می‌زند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز در این باره به ایرنا می‌گوید: گرچه از ابتدای فصل بارندگی‌های امسال تاکنون در خوزستان، تعداد مراجعان ناشی از مشکلات تنفسی به مراکز درمانی در برخی شهرستان‌های استان همچون اهواز، نسبت به پاییز سال گذشته کمتر شده، اما تعداد بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه نسبت به سال گذشته افزایش یافته که این امر نگران‌کننده است.

اسماعیل ایدنی بیشترین تعداد مراجعان مشکلات تنفسی ناشی از بارندگی‌های اسیدی در پاییز امسال را مربوط به شهرهای اهواز و دشت آزادگان می‌داند.

وی آمار مراجعان امسال به بیمارستان به دلیل مشکلات تنفسی را یک هزار نفر اعلام می‌کند.

آلودگی شدید هوا و تبعات ناشی از آن حتی واکنش استاندار خوزستان را نیز در پی داشت، به طوری که وی روز گذشته از ضرورت تدوین طرح جامع کاهش تعارضات زیست محیطی استان با توجه به وجود صنایع کلان و کاهش تاثیرات این صنایع بر سلامت مردم و منابع طبیعی خبر داد.

عبدالحسن مقتدایی با بیان این‌که سرمایه‌گذاری ملی در خوزستان موجب بروز برخی معضلات و مشکلات زیست محیطی در این استان شده است، می‌افزاید: در طرح مذکور باید میزان تعارضات صنایع با محیط زیست استان خوزستان مورد بررسی قرار گیرد و انتظار می‌رود که نگاه مدیران ارشد کشور به مسائل زیست محیطی استان به دلیل وجود صنایع کلان در خوزستان نگاهی مثبت و خاص باشد.

به گفته وی، در حالی که در آمد برخی شرکت‌های متخلف در مسائل زیست محیطی از اعتبارات عمرانی یک سال استان بیشتر است، ولی این شرکت‌ها کوچک‌ترین اهمیتی به مسائل زیست محیطی نمی‌دهند.

گسترش دامنه آلودگی هوا به دیگر شهرستان‌ها

اهواز، امیدیه و دشت آزادگان تنها شهرهایی نیستند که نفس کشیدن در آنها برای شهروندانشان سخت و حتی غیرممکن شده است، زیرا چندی است دامنه این آلودگی‌ها به شهرستان آبادان هم کشیده شده است، به طوری که انتشار گاز گوگرد در فضای این شهر طی روزهای گذشته، مشکلات و ناراحتی‌هایی را برای شهروندان آبادانی ایجاد کرده است؛ مشکلی که به اعتقاد مسئولان محیط زیست به پالایشگاه نفت این شهر و استفاده از سوخت نفت کوره برمی‌گردد.

در همین زمینه سید حسین دهدشتی، نماینده مردم آبادان در مجلس از ارائه تذکر به معاون وزیر نفت درباره آلایندگی پالایشگاه نفت این شهر خبر می‌دهد و می‌گوید: با توجه به بروز آلودگی در شهر آبادان در چند روز گذشته و اهمیت سلامت مردم، پیگیری‌های جدی در این خصوص انجام شده است.

هرچند که عزیزالله شهبازی، فرماندار آبادان از برگزاری نشست بررسی آلودگی هوای شهر آبادان در نشست با مسئولان پالایشگاه، اداره محیط زیست، بهداشت و درمان و دستگاه قضایی آبادان در فرمانداری خبر می‌دهد و خاطرنشان می‌کند با برنامه‌ریزی و تدابیر اندیشیده شده، در روزهای آینده بوی گوگرد پالایشگاه آبادان برطرف خواهد شد.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان آبادان نیز در این باره می‌گوید: با توجه به انتشار گاز گوگرد در فضای شهر در روزهای گذشته بویژه از پنجشنبه هفته پیش، کار عملیاتی برای مشخص شدن دقیق واحد آلاینده این پالایشگاه در دستور کار مراجع ذی‌صلاح قرار گرفت و با مشخص شدن واحد آلاینده و انتشاردهنده گاز دی اکسید گوگرد این پالایشگاه، مشخص شد که گاز حاصله پس از انتشار در فضا با جریان هوا تغییر مسیر داده و در نقاط مختلف شهر و مسیر باد پراکنده می‌شود.

سید احمد موسوی آزاد می‌افزاید: اداره محیط زیست شهرستان آبادان، شنبه (پانزدهم آذر) سومین اخطار خود را برای بسته شدن واحد آلاینده این پالایشگاه یا اصلاح آن، به پالایشگاه ارسال کرد که بر اساس این اخطاریه، پالایشگاه تا پایان روز گذشته مهلت داشت نسبت به رعایت موارد خواسته شده در اخطاریه اقدام کند و در صورت عمل نشدن به خواسته‌ها و تداوم آلایندگی هوای شهر، اقدام قضایی مناسب در این خصوص انجام و، واحد آلاینده پالایشگاه تعطیل می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها