خبر سلامت

درمان‌ نشدن‌ تراخم،‌ نابینایی‌ می‌آورد

یک چشم‌پزشک بازگشت مژه‌ها به داخل چشم، خراش قرنیه و نابینایی را نتیجه درمان نشدن تراخم عنوان کرد.
کد خبر: ۷۴۶۹۳۲

هرمز شمس در گفت‌وگو با فارس با اشاره به این که تراخم نوعی عفونت مزمن چشم است، افزود: درد و ورم پلک‌ها، ترشح، اشک ریزش، ترس از نور، پرخونی چشم و تاری دید از علائم اولیه بیماری تراخم است.

وی تصریح کرد: ابتلا به تراخم و درمان آن ایمنی دائم در فرد ایجاد نمی‌کند و امکان عود مجدد وجود دارد و بیشترین شیوع نیز در کودکان دیده می‌شود که معمولا کم عارضه است، اما در بزرگسالان معمولا حاد است و عوارضی در پی دارد. ‌ وی دست آلوده، آب آلوده، حوله و گرد و غبار را از راه‌های انتقال این بیماری عنوان و تصریح کرد: انتقال این بیماری با تماس مستقیم صورت می‌گیرد، بنابراین تماس کودکان با والدین مبتلا‌ به تراخم براحتی موجب انتقال بیماری خواهد شد.

بی‌اشتهایی کودکان را جدی بگیرید

دبیر انجمن کودکان ایران با بیان این‌که بی‌اشتهایی در کودکان به دلایل عضوی و روحی اتفاق می‌افتد، گفت: عفونت‌های ادراری، انگل،‌ کم‌خونی، تک‌فرزندی، متنوع نبودن غذا و فشارهای روانی جزو عوامل مرتبط با بی‌اشتهایی در کودکان است.‌ دکتر محمدرضا بلورساز در گفت‌‌وگو با فارس افزود: ابتلا به عفونت‌های ادراری، انگل، مشکلات کبدی، ریوی، مننژیت توأم با تب و سرماخوردگی می‌تواند جزو عوامل عضوی بی‌اشتهایی در کودکان باشد. البته بی‌اشتهایی ممکن است حاد یا مزمن باشد. در نوع حاد کودک به طور ناگهانی دچار بی‌اشتهایی ‌شده و در نوع مزمن، کودک به مدت شش ماه تا یک سال دچار بی‌اشتهایی می‌شود.

وی تاکید کرد: برای درمان بی‌اشتهایی، قبل از هر اقدامی باید آزمایش خون برای تعیین کم‌خونی، ادرار برای سنجش میزان عفونت، آزمایش مدفوع برای تشخیص انگل و سنجش میزان روی، آهن و کلسیم به عمل آید.

ژله چاق‌کننده نیست

یک متخصص تغذیه گفت: ژله چاق‌کننده نیست و در تهیه آن از مقدار کمی شکر استفاده می‌شود.

مرتضی صفوی در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر این که والدین باید مانع مصرف زیاد این ماده غذایی در کودکان خود بویژه پیش از غذای اصلی شوند؛ چرا که ژله میل به غذا را کاهش می‌دهد، افزود: ژله از ماده‌ای به نام ژلاتین تهیه می‌شود که این ماده حاوی پروتئین است و مصرف این ماده غذایی حاوی پروتئین و آمینواسید نقش موثری در استخوان‌سازی و رشد دارد. ژله حاوی آمینواسیدهای طبیعی بوده که برای پوست و سایر بافت‌های بدن مفید و کالری آن بسیار کم است. همچنین به دلیل داشتن ویتامین B برای افرادی که از افسردگی رنج می‌برند، مفید است.‌ وی اظهار کرد: ارزش غذایی ژله بالا نبوده و جایگزین وعده‌های اصلی غذا نیست و معمولا از آن‌ به عنوان دسر و میان وعده استفاده می‌شود. البته فقط در صورت اضافه‌کردن رنگ‌ها و اسانس‌های غیراستاندارد مصرف ژله ضرر خواهد داشت؛ بنابراین مصرف‌کنندگان باید به نشان پروانه بهداشتی محصول توجه کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها