«قصه‌های ری‌را» مجموعه انیمیشنی به کارگردانی بابک نظری است که بتازگی از شبکه پویا پخش می‌شود. این انیمیشن با تکنیک کات اوت کامپیوتری در 104 قسمت 9 دقیقه‌ای تهیه می‌شود و تاکنون نزدیک به 60 قسمت آن آماده پخش شده است، نویسندگان این مجموعه آناهیتا تیموریان، مزدک صالحی، احمد صحیحی، ثنا سمیعی، مینا حسین‌آبادی و صدف رنجبر هستند و موسیقی این مجموعه راهم امید فتح‌الهی ساخته است.
کد خبر: ۷۴۶۳۷۷

ماجراهای این مجموعه انیمیشن درباره تجربیات روزمره دختر کوچک چهار ساله‌ای به نام «ری‌را» است ما در این مجموعه دنیا را از دید او می‌بینیم. همچنین بجز ری‌را و دوستانش بقیه، بزرگ‌تر نشان داده می‌شوند. پدر و مادر و بقیه بزرگ‌ترها هم فقط دست و پاهایشان دیده می‌شود؛ ولی ری‌را و دوستان هم‌سن وی کاملا دیده می‌شوند. لحن راوی داستان، شبیه پدربزرگ‌هاست او با ری‌را صحبت و او را راهنمایی می‌کند یا با خواندن ترانه‌های شاد و موزیکال، ماجرا را تعریف می‌کند. ری‌را می‌خواهد کارهای بزرگ‌ترها را انجام دهد؛ ولی همیشه موفق نمی‌شود، مثل نگهداری از گل؛ یا کمک به دیگران، اما گاهی هم موفق است، مثل درآوردن کلید از پشت شوفاژ. او یاد می‌گیرد که در همه موارد از توانایی‌هایش خوب استفاده کند.

در این مجموعه شخصیت‌ها با ساده‌ترین شکل ممکن طراحی شده‌اند و بیشتر شبیه نقاشی گروه خردسال هستند. پس‌زمینه‌ها و رنگ‌ها بسیار ساده و با جزئیات کم به کار برده شده‌اند و در مقابل، رنگ‌های شاداب و کودکانه به خوبی از کار درآمده‌اند. علاوه بر این مدت زمان 9 دقیقه‌ای هر قسمت از این مجموعه، آنقدر زیاد نیست که مخاطب خردسال را خسته کند و حواسش به جای دیگری پرت شود؛ اگرچه در استانداردهای جهانی معمولا برای چنین آثاری بیش از 6 دقیقه در نظر گرفته نمی‌شود. علاوه بر این دیدن این اثر توسط بزرگسالان هم موجب می‌شود تا آنها با دنیای خردسالان و تفکرات آنها بیشتر و بهتر آشنا شوند.

متاسفانه برای این گروه سنی انیمیشن‌های بسیار اندکی در ایران ساخته شده است ـ با وجود آن‌که خردسالان ازجمله مهم‌ترین مخاطبان انیمیشن هستند ـ پرداختن به چنین آثاری در این گروه سنی لازم و ضروری است. از آن گذشته با وجود ساده بودن طراحی شخصیت‌ها و محیط در این نوع آثار، گمان همه این است که کاری ساده پیش‌روی عوامل این گونه آثار قرار دارد؛ ولی در واقع ساخت این نوع آثار مشکلات خاص خودش را دارد، به عبارت دیگر باید گفت حساسیت‌های کار برای این گروه سنی ایجاب می‌کند تا دقت ویژه‌ای در این آثار ـ هم از لحاظ فرم و هم از نظر محتوی ـ لحاظ گردد.

به‌طور کلی می‌توان گفت که قصه‌های ری‌را ازجمله کارهای قابل اعتنایی است که برای گروه سنی خردسال تهیه شده و البته بابک نظری کارگردان با تجربه‌ای است که در زمینه ساخت انیمیشن موفق شکرستان، مجموعه نقاش کوچولو و همکاری در ساخت مهارت‌های زندگی را در کارنامه دارد و ساخت آثاری باکیفیت از وی دور از انتظار نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها