مستندهای قدیمی از کارگردانان سرشناس به نمایش در می‌آید

«گنجینه»، مستندهای تاریخی را از بایگانی درآورد

هر فریم سینمای مستند، یک سند تاریخی و ملی است

یک کارگردان آثار مستند در مصاحبه با رادیو گفتگو اظهار کرد: هر فریم سینمای مستند، یک سند تاریخی و ملی است.
کد خبر: ۷۴۶۰۹۲
هر فریم سینمای مستند، یک سند تاریخی و ملی است

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی رادیو گفتگو، محمدرضا اصلانی، پیشکسوت سینمای مستند و حرفه ای ضمن گفت و گو با ویژه برنامه نگاه نقره ای که از محل برگزاری سینما حقیقت پخش شد، در خصوص نوع نگاهش در طول 40 دهه ای که در سینمای مستند حضور داشته، گفت: کارهای من در حقیقت مستند نیست، بلکه نوعی نگرش است و فرقی نمی کند که موضوعات مستند یا داستانی باشد.

وی با بیان اینکه تفاوتی میان سینمای مستند و داستانی قائل نیست، اظهار داشت: مهم این است که چه سخنی داریم و آن سخن قالب را تعیین می کند که ما باید به سراغ درام، مستند و یا گونه دیگر برویم.

اصلانی با بیان این مطلب که اعتقاد دارد سینما رسانه نیست، بلکه هنر است، افزود: سینما پدر رسانه است! تا زمانی که رسانه های تصویری کشف نشده بود، سینما نقش رسانه را اجرا می کرد، به ویژه سینمای مستند که نقش خبررسان را ایفا می کرد. همین موضوع در مورد نقاشی هم صدق می کند؛ تا وقتی که عکاسی کشف نشده بود، نقاشی نقش ثبت کننده جهان را بر عهده داشته است.

وی مسئله اصلی در رسانه را ارسال اخبار با سرعت بالا عنوان کرد و گفت: در حالی که رسانه ها و خبرگزاری ها رقابت می کنند تا خبر را یک صدم ثانیه زودتر برسانند، سینما دیگر نمی تواند به عنوان رسانه مطرح باشد، زیرا در این پروسه بسیار کند عمل می کند.

اصلانی با اشاره به گونه مستند خبری، اظهار داشت: مستند خبری در جایی پدیدار خواهد شد که رسانه های جهان از وجود آن خبر جلوگیری می کنند و در اینجا کار مستند این است که خبرهایی که تولید نمی شود را افشا کند.

پیشکسوت سینمای مستند و حرفه ای افزود: ما در ذات مسئله بحث داریم، نه در موقعیت آن. موقعیت مسئله این است که رسانه ها بسیاری از خبرها را تحریف می کنند و این مستند است که می تواند خبر را به جهان منتقل کند و دلیل آن این است که امروز ما با دیکتاتوری رسانه ای روبرو هستیم و این با بمباران اخبار شکل می گیرد.

وی گفت: رسانه نقش بسیار مهمی در واسط بودن بین هنر و جامعه دارد. رسانه ای که نتواند هنر را به جامعه انتقال دهد، آن رسانه ناقض و حتی مقرض است.

اصلانی افزود: اصلا مهم نیست سینمای مستند گزارشی باشد یا نمایشی زیرا همه این ها در مستند جای دارند و ما مستند بد نداریم، حتی مستند بد هم یک سند به من می دهد که ده سال بعد می توانم به آن رجوع کنم، به همین جهت هر فریم سینمای مستند، یک سند تاریخی و ملی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها