بازار

شوینده‌های مدرن چقدر‌ آب می‌خورند

پاکیزگی ظروف آشپزخانه و نظافت البسه یکی از دغدغه‌های اصلی و انکارنشدنی خانواده‌هاست و از آنجا که هزینه تهیه این لوازم، بخش عمده‌ای از سبد خرید خانواده را به خود اختصاص می‌دهد، اهمیت انتخاب صحیح در این رابطه دوچندان خواهد شد.
کد خبر: ۷۴۵۵۷۸
شوینده‌های مدرن چقدر‌ آب می‌خورند

بنابراین انتخاب بهترین ماشین لباسشویی و ظرفشویی به‌عنوان شوینده‌های مدرن، یکی از نکات کلیدی در اقتصاد خانواده است.

از این‌رو این هفته جام‌جم سری به بازار پررمز و راز این شوینده‌های مدرن در تقاطع خیابان حافظ ـ جمهوری و سه‌راه امین حضور زده تا برای شمایی که قصد خرید دارید از زیر و بم انتخاب بهترین و اقتصادی‌ترین مدل بگوید.

بررسی‌ها نشان می‌دهد یکی از مشکلات اصلی اکثر خریداران هنگام مراجعه به فروشگاه‌ها این است که قبل از خروج از منزل نیازها و خواسته‌هایشان را خوب جمع‌بندی نکرده‌اند و همین امر باعث گیج شدن و در نهایت انتخاب اشتباه خواهد شد. بنابراین قبل از این‌که منزل را ترک کنید خوب به خواسته‌های خود فکر و جمع‌بندی را روی کاغذ یادداشت کنید. در این راستا اول از همه به محل نصب هریک از این شوینده‌های مدرن توجه کنید. چون گاهی اوقات نوع طراحی و فضای منزل ایجاب می‌کند مدلی خاص یا رنگی منحصربه‌فرد را انتخاب کنید. پس در این مرحله خوب به ظرفیت مورد نیاز ـ چه برای ماشین لباسشویی و چه برای ماشین ظرفشویی ـ توجه داشته باشید. چون اگر جزو خانواده‌های پرجمعیت یا پررفت و آمد هستید، بدون تردید نیازهای شما متفاوت از خانواده‌های کم‌جمعیت است. هرچند نباید فراموش کنیم در این فهرست به توان مالی خانواده نیز توجه ویژه داشته باشید، چون این موضوع یکی از مهم‌ترین موارد است.

این هفت رنگ اسرار‌آمیز

یکی از مهم‌ترین موارد موثر در انتخاب شوینده‌ها برای اقتصاد خانواده، مربوط به میزان مصرف انرژی آنهاست و از آنجا که هر دوی این لوازم جزو دستگاه‌های پرمصرف انرژی است باید به برچسب هفت رنگ انرژی آنها خوب دقت و سعی کنید در میان محصولات موجود بازار آنهایی که از همه رده بالاتری مثل A+ یا A3+ را دارند، انتخاب کنید، هرچند ممکن است کمی هزینه بیشتری بپردازید.

خدمات پس از فروش و گارانتی

همان‌طور که همه می‌دانید یکی از اصلی‌ترین و ضروری‌ترین موارد هنگام انتخاب لوازمی چون ماشین لباسشویی و ظرفشویی بحث گارانتی و خدمات پس از فروش شرکت واردکننده است؛ از این‌رو یکی از ملاک‌های انتخاب را گارانتی و خدمات پس از فروش وسیله در نظر بگیرید. امروزه برخی محصولات دارای دو سال گارانتی و ده سال خدمات پس از فروش هستند، اما سعی کنید در میان برندهای موجود آنهایی را که دارای سابقه بیشتری در بازار کشور هستند، انتخاب کنید چون برخی برندهای تازه‌وارد از سوی شرکت واردکننده خوب پشتیبانی نمی‌شود و بهترین راه برای فهمیدن این موضوع بررسی برچسب مخصوص تشخیص اصالت کالا (شبنم) است. چون قبلا مقامات دولتی ضمانت‌های لازم را از شرکت واردکننده برای تعیین نمایندگی و کمیت و کیفیت خدمات پس از فروش گرفته‌اند و شما حداقل تا همان زمان تعیین شده مشکلی در این‌باره ندارید.

داخلی یا خارجی

شاید این یکی از سوال‌های بسیار مهم و اساسی در ذهن اکثر خریداران ماشین‌های شوینده باشد که باید در میان تولیدات داخل به دنبال وسیله ‌مورد نظرشان باشند یا از میان خارجی‌ها؟ هرچند در این‌باره باید پاسخ اصلی را به عهده توان مالی خانواده گذاشت؛ اما لزوما این نیست که لوازم وارداتی با قیمت بالاتر دارای کیفیت بهتری است، چون در برخی موارد مثل ماشین لباسشویی تعدادی از تولیدکنندگان داخلی ایران با سابقه بسیار درخشان در زمینه تولید لوازم خانگی، واقعا با برندهای خارجی موجود در بازار توان رقابت دارند، بنابراین دست‌کم درباره ماشین لباسشویی می‌توانید در میان برندهای معتبر داخلی به دنبال گزینه‌ مناسب باشید، اما درباره ماشین ظرفشویی هرچند یک یا دو برند داخلی بتازگی اولین نمونه‌های تولیدی خود را روانه بازار مصرف کرده‌اند؛ ولی هنوز اظهار‌نظر درباره کیفیت آنها ممکن نیست.

ماشین لباسشویی

ماشین لباسشویی به‌عنوان یکی از پرکاربردترین لوازم منزل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. چون طول عمر این وسیله براساس استانداردها و شرایط استفاده صحیح حداقل هزار ساعت کار در نظر گرفته شده است. بنابراین قابل تصور است اگر انتخابی درست و صحیح در این زمینه داشته باشیم در این مدت نیازی به خرید مجدد نخواهیم داشت، اما اگر انتخابی اشتباه داشته باشیم بدون تردید بزودی دوباره باید روانه بازار شویم، بنابراین با استفاده از راهکارهای بسیار ساده هنگام خرید از بازار می‌توان بهترین و اقتصادی‌ترین انتخاب را داشته باشیم.

انواع ماشین لباسشویی

شاید در نگاه اول این وسیله برقی منزل در نظر شما وسیله‌ای ساده و کاملا معمولی باشد، اما بد نیست بدانید این وسیله در دو نوع در از بالا (پرتابل) و در از روبه‌رو (اتوماتیک) تولید می‌شود که هر کدام از این مدل‌ها دارای کاربردی متفاوت است. به‌طور کلی امروزه ماشین لباسشویی که دارای در بالاست در اکثر موارد به‌عنوان شوینده‌ای دم‌دستی برای بانوان بخصوص آنهایی که نوزاد در منزل دارند، استفاده می‌شود و به آن کهنه‌شور نیز می‌گویند، این در حالی است که این نوع لباسشویی در برخی موارد خاص که طراحی و دکوراسیون منزل به آنها اجازه استفاده از ماشین لباسشویی در از مقابل را نمی‌دهد، کاربرد موثری دارد. البته فراموش نکنید در مدل‌های در از بالا برخی تولیدکنندگان اقدام به ساخت انواع دوقلوی این نوع ماشین ‌لباسشویی کرده‌اند که درواقع دستگاه خشک‌کن به صورت مجزا از خود ماشین شوینده طراحی شده و محدودیت وزنی آنها از سه تا هفت کیلوگرم است.

اما اگر به برندهای موجود بازار توجه کنید، بیشتر تولیدات داخلی و خارجی ‌اکنون از مدل‌های در از مقابل است، چون این تولیدات دارای مزایای متفاوتی ازجمله کم‌جا بودن، مصرف انرژی کمتر، سر و صدای کمتر، توان کارکرد بالاتر و زیبایی بیشتر است.

چند کیلویی بخریم

اصلی‌ترین دغدغه‌ ذهنی برای خریداران هنگام انتخاب این است که باید در میان انواع مختلف ماشین لباسشویی چه حجمی را انتخاب کنند؟ به‌طور کلی ماشین‌های لباسشویی‌ اکنون در بازار مصرف با ظرفیت سه تا 12 کیلوگرم طراحی شده است که هرچه به حجم قابل شست‌وشوی آن افزوده شود بر قیمت آن نیز اضافه خواهد شد، اما فراموش نکنید تا حجم هشت کیلوگرم معمولا ابعاد استانداردی برای این شوینده برقی در نظر گرفته شده است و از این به بعد باید منتظر ابعاد بزرگ‌تر باشیم.

در این میان بهترین راه انتخاب حجم مناسب ماشین لباسشویی، بررسی تعداد نفرات خانواده و میزان مصرف از این وسیله است، هرچند نباید فراموش کرد امروزه اکثر ماشین‌های لباسشویی‌ دارای سنسور حجم شست‌وشوست و متناسب با البسه موجود داخلشان از منابع انرژی مثل آب و برق استفاده می‌کنند.

کدام موتور بهتر است؟

تولیدکنندگان ماشین لباسشویی به‌طور کلی از سه نوع نیروی محرکه در محصولات خود استفاده می‌کنند که عبارتند از:

الف ـ دایرکت درایو: این نوع موتور در ماشین‌های لباسشویی با قیمت متوسط استفاده می‌شود و اصلی‌ترین عیب آن درباره نحوه تنظیم یا بالانس کردن این موتور پس از مدتی استفاده است که باعث خرابی این وسیله خواهد شد، اما کم‌صدایی، مصرف پایین، کاهش لرزش و کم شدن وزن کلی دستگاه جزو برتری‌های این نوع نیروی محرکه است.

ب ـ تسمه‌ای: این نوع فناوری نیروی محرکه رو به منسوخ شدن است و بسیاری از تولیدکنندگان آن را به دست فراموشی سپرده‌اند، چون تنها مزیت آن سادگی سیستم و تعمیر بسیار آسان در صورت خرابی است.

ج ـ انیورتور تسمه‌ای: این نوع فناوری که بیشتر در تولیدات اروپایی و آمریکایی دیده می‌شود، دارای مزایای بسیاری چون طول عمربالا، بدون لرزش، مصرف انرژی بسیار کم، صدای کم و کارایی بالاست، اما نباید فراموش کرد مهم‌ترین برتری این فناوری، تنظیم خودکار بالانس محفظه شست‌وشوست.

دور موتور

شاید بارها از خودتان پرسیده باشید دور موتور نوشته شده روی این وسیله برقی یا دفترچه راهنمای آن به چه کار می‌آید که پاسخ در سیستم خشک‌کن آنهاست. به‌طور کلی ماشین‌های لباسشویی از 600 تا 2000 دور دردقیقه برای سیستم خشک‌کن طراحی شده‌اند که نمونه‌های داخلی معمولا حداکثر تا 1200 دور در دقیقه برای خشک‌کن دستگاه در نظر گرفته‌اند، اما این خاصیت صرفا برای کاربرانی در نظر گرفته شده که فضای مناسب برای خشک کردن لباس‌های خود ندارند و باید در کمترین زمان با استفاده از سرعت بالای خشک‌کن، ماشین لباسشویی البسه آنها را خشک کند. پس اگر شما محدودیت فضایی ندارد کافی است از نمونه‌های معمولی تا 1600 دور دقیقه استفاده کنید، چون مصرف برق کمتری دارند، اما فراموش نکنید استفاده از حداکثر توان خشک‌کن ماشین لباسشویی طول عمر موتور را در برخی موارد کاهش داده و باعث خرابی البسه نیز می‌شود.

گرمکن را فراموش کنید

برخی مدل‌های قدیمی ماشین لباسشویی دارای گرمکن بود و خود آب گرم مورد نیازش را فراهم می‌کرد، این در حالی است که بسیاری از تولیدات جدید دارای دو مجرای ورودی آب گرم و سرد هستند.

در این نوع دستگاه‌ها شما هزینه کمتری برای برق پرداخت خواهید کرد، بنابراین توجه داشته باشید هرگز از نمونه‌هایی که دارای گرمکن آب هستند نخرید، چون به جیب خودتان ظلم کرده‌اید. چراکه در این صورت علاوه بر پرداخت قبض سنگین برق باید هزینه نگهداری و تعویض قطعات بخصوص المنت گرمکن را نیز بپردازید، چون این قطعه دارای فرسایشی بالاست.

عماد عزتی‌ / ‌جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها