رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت، درباره آخرین آمار ابتلا به ایدز در ایران گفت: حدود 28 هزار و 600 مورد مبتلا به ایدز تا پایان تابستان سال 93 ثبت و گزارش شده است.
کد خبر: ۷۴۴۳۷۷

به گزارش مهر، عباس صداقت افزود: شیب ابتلا به ایدز در ایران سرعت بالایی ندارد، ولی اگر تغییر الگوی انتقال ایدز، جدی گرفته نشود، تا سال‌های دیگر این شیب بسیار تندتر خواهد شد.

وی با اشاره به این‌که 38 درصد موارد ابتلا به ایدز در سال 92، از طریق روابط جنسی پرخطر و محافظت نشده بوده است، خاطرنشان کرد: از این میزان 30 درصد مبتلایان زنان هستند. رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت با بیان این‌که این روند یک هشدار برای ابتلای نوزادان به بیماری ایدز است، ادامه داد: ما همچنان تاکید می‌کنیم که باید با آموزش، اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی جامعه، رفتارهای پرخطر را به مردم گوشزد کنیم. چون 46 درصد مردم بین گروه سنی 25 تا 34 سال قرار دارند و با توجه به جوان بودن جمعیت کشور وضع ابتلا به ایدز نگران کننده‌تر است.

صداقت یادآور شد: پیش‌بینی کارشناسان بر این است که امسال چیزی حدود 90 هزار مورد ابتلا به ایدز در کشور وجود داشته باشد که از این تعداد 28 هزار مورد ثبت و گزارش شده است؛ یعنی تقریبا 60 هزار نفر از مبتلایان هنوز از این بیماری اطلاعی ندارند. بنابراین اگر مداخله جدی در این حوزه صورت نگیرد، این رقم تا سه سال آینده، به 120 هزار مورد ابتلا نیز خواهد رسید. این مقام مسئول درباره سازمان‌هایی که به نوعی می‌توانند شریک برنامه‌های وزارت بهداشت در پیشگیری از ایدز باشند، بیان کرد: در این زمینه تمام ارگان‌ها رسالتی را به عهده دارند و باید جدی‌تر وارد عمل شوند. آموزش و پرورش باید توجه بیشتری برای آگاه‌سازی نوجوانان نسبت به خطر ابتلا به ایدز کند. همچنین از ظرفیت‌‌های وزارت علوم و هلال احمر می‌توان در زمینه پیشگیری بخوبی استفاده کرد.

وی با اشاره به این که شیب ابتلا به ایدز در ایران روند کندی دارد، ادامه داد: با این حال این شیب با سرعت مشخصی پیش می‌رود. ولی نکته نگران‌کننده‌تر تغییر الگوی انتقال ایدز است که اگر جدی گرفته نشود، تا سال‌های دیگر این شیب بسیار تندتر خواهد شد.

به گفته صداقت، ایران به عنوان منطقه‌ای در شمال آفریقا و شرق مدیترانه متاسفانه با این که در بسیاری از شاخص‌های سلامت، بهترین الگوست، ولی به دلیل همسایگی با کشورهای آسیای میانه، آسیای جنوب شرقی و اروپای شرقی از نظر ابتلا به ایدز وضع خوشبینانه‌ای ندارد و اگر مداخلات پیشگیری در این مناطق نیز به خوبی دنبال نشود، به دلیل مسافرت ایرانی‌ها به کشورهای ذکر شده، موج سوم ایدز و شیوع این بیماری در جمعیت عمومی خیلی دور از ذهن نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها