صاحبان روبان قرمز چگونه از ما متنفر می‌شوند ؟

واکنش عجیب ایرانی ها به نماد بیماری ایدز

اختصاصی جام جم آنلاین

نکند شما هم ایدز گرفته اید ؟

آخرین آمارها گواهی می دهد که دستکم 50 هزار نفر در ایران نمی دانند ایدز دارند. ویروس اچ آی وی در بدن این آدم ها یک همزاد بدخواه و پنهان کار است که کمین کرده تا از بی خبری صاحبش، به ضرر بقیه آدم هایی که با او ارتباط دارند استفاده کند. به همین خاطر هم، مهم است که بدانیم چه وقت باید آزمایش تشخیصی ایدز بدهیم که مبادا حامل ویروس اچ آی وی باشیم. شما می دانید آسیب پذیرترین گروه ها در برابر ایدز چه کسانی هستند :
کد خبر: ۷۴۴۱۳۹
نکند شما هم ایدز گرفته اید ؟

آنها که سرنگ به جان شان بسته است

اگر در همه ایران از هر 100 معتاد تزریقی 15 نفر ایدز دارند در تهران این رقم به 25 می رسد. علت ابتلای معتادان تزریقی به ایدز استفاده آنها از سرنگهای چندبار مصرف است. هم اکنون در ایران اصلی ترین راه انتقال ایدز استفاده از سرنگ آلوده مشترک است و انتقال از راه جنسی در درجه دوم قرار دارد اما این الگو به سرعت در حال تغییر است و پیش بینی می شود در چند سال آینده انتقال ویروس از راه جنسی به اصلی ترین راه انتقال بیماری تبدیل شود.

مصرف کنندگان مواد مخدر صنعتی

مصرف کنندگان مواد مخدر صنعتی معمولا از روش های غیرتزریقی برای مصرف مواد مخدر صنعتی کمک می‌گیرند اما بیشتر از دیگر گروه ها در معرض خطر ابتلا به ایدز هستند چون مصرف این گروه از مواد مخدر، باعث رفتارهای پرخطر جنسی و حتی ارتباط با شرکای جنسی متعدد می شود که احتمال انتقال ویروس ایدز به بدن را چند برابر می کند.

همسران بیماران ناقل ویروس

ویروس اچ ای وی در مردان و ترشحات دستگاه تناسلی زنان وجود دارد به همین علت همیشه احتمال انتقال این ویروس به بدن شریک جنسی بیمار آلوده به ویروس اچ ای وی زیاد است. مگر آن که ارتباط جنسی محافظت شده با استفاده از لوازم مورد نیاز داشته باشد.

خطر انتقال بیماری وقتی بیشتر می شود که فرد از بیماری اش بی خبر باشد و بیماری هنوز وارد مرحله ایدز که در آن نشانه های جسمی آشکار می‌شود، نشده باشد. به نظرتان ، آیا همه زنان و مردانی که به علت ابتلای همسرشان به ایدز، به این بیماری مبتلا شده‌اند از این راه انتقال بی خبر بوده‌اند و از سر ناآگاهی در رابطه جنسی از خود محافظت نکرده اند؟نه ! حقیقت این است که آنها ایدز را آنقدر از خودشان و خانواده شان دور می دیده‌اند و در حدی از سالم بودن همسرشان اطمینان داشته‌اند که در ارتباط جنسی از لوازم پیشگیری استفاده نکرده اند.

خون لازم ها

آنها که نیاز دایمی به خون و فراورده هایش دارند بیشتر از دیگر افراد جامعه در معرض خطر ابتلا به ایدز هستند. در ایران نخستین گزارش از بیماری ایدزدر کودکی شش ساله و هموفیلی شناخته شد که فرآورده های خون آلوده دریافت کرده بود. بعد از مدت کوتاهی مشخص شد فرآورده های آلوده خیلی از بیماران هموفیلی را به ایدز مبتلا کرده است. تا جایی که نام 974 نفر در پرونده شکایت هموفیلی از سازمان انتقال خون ثبت شد.

در پرونده بیماران هموفیلی سرانجام سازمان انتقال خون مقصر شناخته شد اما به نقش شرکت فرانسوی به نام موریو که در طول جنگ ایران و عراق خون آلوده به ویروس اچ آی وی را به سازمان انتقال خون فروخته بود، اشاره ای نشد.

حتی متخصص ها

پزشکان و پرستارانی که در محیط های بیمارستانی با بیماران مبتلا به ایدز یا ناقل ویروس اچ آی وی کار می کنند اگر سهل انگاری کنند و اصول بهداشتی را رعایت نکنند، ممکن است هنگام تزریق به بیماران یا ارائه برخی خدمات درمانی دیگر به آنها ، به بیماری مبتلا شوند.

قربانیان تجاوز

اغلب متجاوزها، انحرافات جنسی دارند، احتمال ابتلای برخی از آنها به ایدز کم نیست. ماهیت بزه تجاوز، ناگهانی و همراه با پرخاشگری فیزیکی است. بنابر این یک مجرم متجاوز، از لوازم بهداشتی و پیشگیری برای ارتباط جنسی استفاده نمی کند و به همین علت می‌تواند بیماری اش را به قربانی اش منتقل کند.

همجنسگراها

نخستین پرونده گزارش شده از ابتلا به ایدز در تاریخ مربوط به فوت یک بیمار، کنگو در سال 1959 میلادی است اما نخستین شیوع ناگهانی آن در دنیا مربوط به آمریکا در سال 1978 میلادی و میان مردان همجنسگراست. به طوری که در آن زمان شیوع این بیماری در این قشر به 5 درصد رسید. علت ابتلای بیشتر این گروه به ایدز، نوع ارتباط نامتعارف جنسی و حرامی است که آنها با یکدیگر دارند که باعث ایجاد زخم های روباز و افزایش خطر انتقال ویروس به بدن می شود.

مبتلایان به برخی بیماری های مقاربتی

زخم های روباز روی بخش هایی از اندام تناسلی بیماران مبتلا به برخی بیماری های مقاربتی مانند تبخال های تناسلی، سفلیس و سوزاک احتمال ابتلای آنها به ایدز را افزایش می دهد و اگر خودشان به این بیماری مبتلا باشند بیشتر از دیگر بیماران، توانایی انتقال ویروس را به شریک جنسی‌شان دارند.

این مسأله وقتی مهم به نظر می‌رسد که بدانید چندی پیش دکتر گویا، رییس مرکز کنترل بیماری های عفونی وزارت بهداشت نسبت به خطر افزایش بیماری های مقاربتی در کشورمان هشدار داده بود و برخی منابع مطلع نیز به شکل غیر رسمی اعلام کردند که این نوع بیماری ها در میان نوجوانان ایرانی نیز در حال افزایش است.

نوزادانی که مادر بیمار دارند

یک مادر ناقل ویروس اچ ای وی اگر زیر نظر پزشک مطلع از بیماری اش نباشد، ممکن است در طول دوران بارداری ، هنگام به دنیا آوردن نوزادش یا وقتی به او شیر می دهد ناخواسته ویروس اچ آی وی را به بدنش منتقل کند اما استفاده از روش های پزشکی خاص احتمال انتقال ویروس را به بدن نوزاد بیش از 90 درصد کاهش می دهد و به همین خاطر این روزها در بسیاری از کشورهای دنیا ازجمله ایران مادران ناقل ویروس اچ آی وی نوزادانی سالم به دنیا می آورند.

یک درد دیگر برای کودکان کار و خیابان

اردیبهشت امسال دکتر مینو محرز، رییس مرکز تحقیقات ایدز آماری را به گوش مردم رساند که همه را نگران کرد. او افشا کرد که شیوع ایدز میان کودکان کار 4.5 برابر میزان شیوع آن در جوامع عادیست. در آن گزارش شایع ترین سن ابتلا به ایدز در این جمعیت، 10 تا 18 سالگی و اصلی ترین راه انتقالش به این کودکان، تجاوز اعلام شده است.

زن هایی که گوشه خیابان می ایستند

مرضیه وحید دستجردی، وزیر وقت دولت دهم، نخستین وزیر بهداشتی بود که میزان شیوع ایدز در میان زنان خیابانی را آشکارا اعلام کرد . با استناد به آماری که او در آن زمان ارایه کرد از هر دو زن خیابانی یکی ناقل ویروس اچ آی وی است . این گروه آمار ایدز را به صورت تصاعدی بالا می برند چرا که هر زن خیابانی ، در طول روز چندین مشتری دارد؛ مشتری هایی که برخی صاحب همسر هستند و بیماری شان را شاید به همسرشان هم منتقل کنند.

جراحی های سرپایی، دندانپزشکی، تتو و....

تا کنون در ایران درباره ابتلا به ایدز به واسطه استفاده از لوازم دندانپزشکی گزارشی ارائه نشده است و با این حال اگر لوازم بیماران ضدعفونی نشود و برخی لوازم یک بار مصرف برای هر بیمار عوض نشود، جای نگرانی تا حدی وجود دارد.

جراحی های سرپایی که ما ترجیح می دهیم به جای مراجعه به درمانگاه و بیمارستان، در مکان های غیربهداشتی انجام شان دهیم و خالکوبی در محیط های آلوده نیز ، خطر ابتلا به ایدز را زیاد می کند.

مریم یوشی زاده - خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها