به مناسبت دومین قهرمانی لوئیس همیلتون در فرمول 1

5 لحظه سرنوشت‌ساز از یک رقابت نفسگیر

جام جم ورزشی: لوئیس همیلتون، راننده بریتانیایی تیم مرسدس، با قهرمانی در آخرین گرندپری فصل در ابوظبی توانست با پشت سر گذاشتن هم تیمی اش، نیکو رزبرگ برای دومین بار قهرمان رقابت‌های فرمول یک شود.
کد خبر: ۷۴۲۹۷۴
5 لحظه سرنوشت‌ساز از یک رقابت نفسگیر

پیش از گرندپری نهایی، همیلتون 17 امتیاز از رزبرگ پیش بود و با توجه به مشکلاتی که در ابوظبی برای راننده آلمانی رخ داد، همیلتون براحتی توانست عنوان قهرمانی را از آن خود کند. با مشخص شدن سرنوشت قهرمانی این فصل، دیلی میل نگاهی داشته به پنج لحظه سرنوشت‌ساز از دوئل قهرمانی بین همیلتون و رزبرگ.

گرندپری بحرین (همیلتون اول، رزبرگ دوم)

پس از این‌که در اولین گرندپری فصل در استرالیا، همیلتون در همان ابتدای رقابت کنار کشید تا رزبرگ قهرمان شود، راننده بریتانیایی در گرندپری مالزی به قهرمانی رسید تا گرندپری سوم در بحرین به یک دوئل اساسی بین دو هم تیمی تبدیل شود؛ رقابتی که حتی «مسابقه قرن» لقب گرفت. دو راننده در 57 دور رقابتی نفسگیر با هم داشتند تا مشخص شود تیم بی رقیب این فصل، مرسدس خواهد بود.

در این گرندپری، رزبرگ مسابقه را از خط یک آغاز کرد، اما نتوانست برتری‌اش را تا پایان حفظ کند و همیلتون بار دیگر فاتح این گرندپری شد. هرچند رزبرگ در پایان مسابقه تلاش کرد با بهانه‌تراشی، ناکامی‌اش را توجیه کند، اما مطمئنا خودش هم می‌دانست که یک فرصت عالی را از دست داده است. او به خبرنگاران گفت: دوست ندارم دوم شوم؛ به خصوص وقتی لوئیس روی سکوی اول ایستاده است.

گرندپری موناکو (همیلتون دوم، رزبرگ اول)

قهرمانی همیلتون در گرندپری بحرین، دومین قهرمانی او در چهار گرندپری پیاپی بود. مالزی، بحرین، چین و اسپانیا. در گرندپری اسپانیا آنها یک رقابت نفسگیر دیگر داشتند و همیلتون تنها با اختلاف 0.6 ثانیه توانست هم تیمی‌اش را پشت سر بگذارد. این قهرمانی‌های پیاپی، فاصله همیلتون با رقبا را بیشتر کرد تا مشخص شود او بعد از قهرمانی در سال 2008، یک بار دیگر می‌تواند فاتح فرمول یک شود.

در گرند پری موناکو هم به نظر می‌رسد همیلتون می‌تواند در مسابقه تعیین خط اول شود، اما مشکلی که رزبرگ برای او به به وجود آورد، باعث شد او در تعیین خط اول نشود. هرچند مسئولان برگزاری مسابقات اعلام کردند تحقیقات شان مقصر بودن رزبرگ را ثابت نکرد، اما دو هم تیمی روی سکوی قهرمانی، نه فقط با هم دست ندادند، بلکه حتی به هم نگاه هم نکردند. همیلتون در پایان مسابقه به خبرنگاران گفت: ما با هم دوست نیستیم؛ فقط هم تیمی هستیم.

گرندپری بلژیک (همیلتون کنار کشید؛ رزبرگ دوم)

گرندپری بلژیک بعد از تعطیلی چهار هفته‌ای تابستانی برگزار شد و احتمالا در تمام این مدت، رزبرگ به این فکر می‌کرد که چطور انتقام کاری که همیلتون در گرندپری مجارستان انجام داده بود را بگیرد. در آن مسابقه، مسئولان تیم از راننده بریتانیایی خواستند با در نظر گرفتن استراتژی تیمی، به رزبرگ اجازه بدهد از او سبقت بگیرد اما همیلتون این کار را نکرد.

در گرندپری بلژیک، رزبرگ در خط یک مسابقه شروع کرد، اما استارت ضعیف او باعث شد جایگاه اول را از دست بدهد. او در تلاش برای بازگشت به رتبه اول، از پشت به ماشین همیلتون کوبید و هر دو از پیست خارج شدند. رزبرگ بعد از برطرف کردن نقص فنی، به پیست برگشت و در نهایت دوم شد، اما همیلتون نتوانست مسابقه را ادامه بدهد. او هم تیمی‌اش را به خاطر این اتفاق مقصر می‌داند و حتی ادعا کرد رزبرگ به عمد چنین اتفاقی را رقم زده است. هرچند مسئولان برگزاری مسابقه این برخورد را یک اتفاق معمولی در مسابقه اعلام کردند، اما تیم مرسدس، رزبرگ را جریمه کرد و تماشاگران هم در زمان اهدای جوایز، راننده آلمانی را هو کردند.

گرندپری ایتالیا (همیلتون اول، رزبرگ دوم)

پس از اتفاقاتی که در گرندپری بلژیک رخ داد، مسئولان برگزاری رقابت‌ها همیلتون و رزبرگ را برای انجام کنفرانس مطبوعاتی پیش از گرندپری ایتالیا، مقابل خبرنگاران قرار دادند. در حالی که رزبرگ تلاش کرد با عذرخواهی نشان دهد از اتفاقات مسابقه قبلی ناراحت است، اما همیلتون همچنان در نقش قربانی فرو رفته بود.

در تعیین خط، همیلتون با 0.2 ثانیه برتری نسبت به هم‌تیمی‌اش اول شد، اما خطای تاکتیکی باعث شد نتواند مسابقه را از خط یک آغاز کند؛ با وجود این، دو اشتباه از سوی رزبرگ در دور اول به همیلتون کمک کرد در نهایت فاتح این گرندپری شود.

البته فرضیاتی هم مبنی بر این‌که مسئولان تیم مرسدس، برای تنبیه بیشتر رزبرگ به دلیل اتفاقات گرندپری بلژیک از او خواستند تا به هم‌تیمی‌اش راه بدهد، مطرح شد. اما هم رزبرگ و هم تیم مرسدس این ادعا را رد کردند. قهرمانی در ایتالیا، اولین قهرمانی از پنج قهرمانی پیاپی همیلتون در مقطع حساس پایان فصل بود.

گرندپری برزیل (همیلتون دوم، رزبرگ اول)

نتایج درخشان همیلتون و قهرمانی‌های پیاپی او باعث شد در فاصله دو گرندپری به پایان فصل، 24 امتیاز از رزبرگ پیشی بگیرد. به نظر می‌رسد راننده آلمانی اعتماد به نفسش را ازدست داده و دیگر نمی‌تواند مانعی برای قهرمانی همیلتون باشد، اما او در برزیل نمایش خیره کننده‌ای داشت و برای اولین بار از ابتدای تابستان توانست یک گرندپری را فتح کند.

این فاصله دو راننده را به 16 امتیاز کاهش داد تا گرندپری نهایی در ابوظبی به یک فینال تمام عیار تبدیل شود، اما همیلتون اجازه نداد رزبرگ دومین قهرمانی در فرمول یک را از چنگش دربیاورد.

دیلی میل / مترجم: بهنام جعفرزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها