وقتی زبان طراحی تخت یا همان فلت دیزاین متداول شد، طولی نکشید به عنوان یک قانون نانوشته در تمامی طراحی‌های محصولات شرکت‌های مختلف از اپل گرفته تا نوکیا پیاده‌سازی شد تا نشان دهد رابط کاربری از نگاه مصرف‌کنندگان چقدر اهمیت دارد.
کد خبر: ۷۴۱۸۴۸
تاثیرات فلسفه جدید طراحی گوگل
وقتی زبان طراحی تخت یا همان فلت دیزاین متداول شد، طولی نکشید به عنوان یک قانون نانوشته در تمامی طراحی‌های محصولات شرکت‌های مختلف از اپل گرفته تا نوکیا پیاده‌سازی شد تا نشان دهد رابط کاربری از نگاه مصرف‌کنندگان چقدر اهمیت دارد.
بر اساس قواعد حاکم بر بازار مصرف‌کننده، این توانایی‌های شما نیست که مهم است، بلکه راحتی و سادگی محصولات شماست که اهمیت دارد.
همین توجه به «یوزر اینترفیس» باعث شده از مدت‌ها پیش اپل سعی کند اکوسیستم خود را حتی در طراحی اپلیکیشن‌ها نیز حفظ کند تا تمام اپلیکیشن‌های مهم این سیستم‌عامل از زبان طراحی واحدی پیروی کنند. در مقابل، اکوسیستم گوگل همیشه به دلیل پراکندگی سیستم‌عاملش نقد شده است.
برای مثال اپلیکیشن‌های روی این پلتفرم هر یک جزیره‌هایی جدا از هم هستند که کوچک‌ترین ارتباطی با هم ندارند. هرچند گوگل تا همین چند ماه پیش همواره این نقد را با شعار «با هم باشید و نه شبیه هم» پاسخ می‌داد، اما اکنون تصمیم گرفته با اقداماتی جدی به یک اکوسیستم متحد و یکپارچه تبدیل شود.
یکی از راهکارهای گوگل استفاده از زبان طراحی جدیدی به نام متریال دیزاین است که آن را در کنفرانس I‌/‌Q 2014 معرفی کرد. حالا پس از انتشار رسمی آخرین نسخه اندروید یعنی لالی‌پاپ، وقت آن رسیده که تمام اپلیکیشن‌های این پلتفرم نیز به زبان طراحی جدید کوچ کنند.

متریال یک ماموریت بلندپروازانه برای اندروید است که یک زبان طراحی متحد را روی تمام دستگاه‌های موبایل، دسکتاپ، گجت‌های پوشیدنی و هر چیز دیگری خلق می‌کند. این طراحی فقط به چیزهایی که با گوگل کار می‌کنند محدود نمی‌شود، بلکه همه توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها و شرکای گوگل می‌توانند اکوسیستم گوگل را لمس کنند. اگر اندروید یک دنیا باشد و اپلیکیشن‌ها، کشورها، متریال یک قانون بین‌المللی جدید است.

اما چرا از این زبان طراحی جدید به‌عنوان یک انقلاب بزرگ یاد می‌شود؟ متریال بزرگ‌ترین پروژه طراحی است که گوگل تاکنون داشته است. یکی از مهم‌ترین جنبه‌های متریال استفاده از لایه‌ها و ابعاد است. طراحی جدید رنگی‌تر و راحت‌تر از نسخه‌های قدیمی اندروید اجرا می‌شود. البته تمرکز اصلی فقط روی رنگ نیست، بلکه آیکون‌ها و دیگر عناصر رابط کاربری تخت‌تر شده‌اند. همان‌طور که گفته شد گوگل به‌روزرسانی اپلیکیشن‌های اختصاصی خود را آغاز کرده و تاکنون اپ‌های زیادی مانند گوگل‌کیپ، گوگل‌پلی، مسنجر، اینباکس و... با زبان طراحی جدید منتشر شده‌اند، اما یکی از چالش‌های این راه، تعادل ایجاد کردن بین طراحی متریال گوگل و اپ‌های مستقل یا به‌اصطلاح third party است. خیلی مهم است اپ‌های مستقل، هویت و شخصیت خود را هنگام اجرای زبان طراحی جدید حفظ کنند. چیزی که در تمام این اپلیکیشن‌ها مشترک است، یک رنگ اصلی در کنار پس‌زمینه سفید و دکمه‌های دایره‌ای بزرگ با سایه‌ای خاکستری است که انگشت شما براحتی روی آنها حرکت کند؛ ساختاری متحد که گوگل آن را حتی در تیزرها و تبلیغاتش هم جای داده است تا بتواند این ظاهر جدید یا همان متریال را در ضمیر ناخودآگاه کاربرانش حک کند. اگر گوگل بتواند همین راه را ادامه دهد، آن‌گاه متریال، دنیای طراحی جدید را رقم می‌زند؛ دنیایی که فلت‌دیزاین آن را با سادگی و سرعت آغاز کرد و قرار است متریال آن را با اتحاد و آسانی ادامه دهد.

مائده گیوه‌چین / کلیک (ضمیمه یکشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها