8 دقیقه کافی بود تا پرسپولیس بازی یک بر صفر باخته را با پیروزی 2 بر یک عوض کند

خط قرمز روی تساوی شهرآورد

تراژدی ایمون زائد بعد از چهار تساوی بدون گل در شهرآوردها، به نوعی دیگر برای استقلال تکرار شد؛ آبی‌ها بازی برده را در ده دقیقه باختند تا هواداران پرسپولیس خوشحال‌ترین هواداران دنیا باشند.
کد خبر: ۷۴۱۸۲۶

شهرآورد 79 پایتخت گرچه نیمه اولش چنگی به دل نزد، اما با اتفاقی که در آخرین دقیقه آن افتاد، آبستن حوادث بسیاری در نیمه دوم شد. استقلال بازی را با ترکیب محسن فروزان، امیرحسین صادقی، حنیف عمران‌زاده، میلاد فخرالدینی، پژمان نوری، امید ابراهیمی، آندرانیک تیموریان، خسرو حیدری، هاشم بیک‌زاده، سجاد شهباززاده و آرش برهانی آغاز کرد. روی کاغذ تیم امیر قلعه‌نویی حداقل یک گل از پرسپولیس جلوتر بود. این را خیلی‌ها پس از مقایسه ترکیب اولیه دو تیم گفتند. درخشان در این بازی تیمش را با نیلسون، محسن بنگر، رضا نورمحمدی، محمدرضا خانزاده، اومانا، مهرداد کفشگری، رضا حقیقی، محمد نوری، امید عالیشاه، حمید علی‌عسگر و هادی نوروزی به زمین فرستاد. این برتری نفری استقلال در نیمه اول تا حدودی مشهود بود. آبی‌ها گرچه در خلق موقعیت روی دروازه پرسپولیس ناموفق بودند، اما توپ و میدان را بیشتر از حریف در اختیار داشتند و در نهایت هم مزد این برتری را در آخرین دقیقه نیمه گرفتند.

یک کرنر کوتاه از سمت راست و سانتر خسرو حیدری سجاد شهباززاده را در موقعیت گلزنی قرار داد تا این مهاجم با یک بغل پای ساده تیمش را پیش بیندازد. پس از گل سوم ایمون زائد به استقلال در شهرآورد بهمن ماه 1390، این نخستین گلی بود که بعد از 402 دقیقه در شهرآوردها به ثمر می‌رسید. به این ترتیب استقلال برنده به رختکن رفت.

همه بدبیاری‌های پرسپولیس در نیمه اول گلی نبود که روی تعلل خط دفاعی‌اش دریافت کرد. در لحظات پایانی این نیمه، رضا حقیقی هم به دلیل مصدومیت از زمین بیرون رفت تا کار برای قرمزها در روزی که پیام صادقیان و محمد عباس‌زاده هم غایب بودند، سخت‌تر شود.

با این حال نیمه دوم، نیمه خوشبختی قرمزها بود. گرچه تا دقیقه 60 استقلالی‌ها همچنان تیم برتر میدان بودند و برای زدن گل دوم تلاش کردند، اما حضور مهدی طارمی در زمین، روند بازی را به نفع قرمزها تغییر داد. درخشان که در بین دو نیمه مجبور شده بود از رضا نوراللهی به جای رضا حقیقی استفاده کند، با فرستادن طارمی به جای علی‌عسگر، تیمش را تهاجمی‌تر کرد. این تعویض، طلایی‌تر می‌شد، اگر ضربه قیچی طارمی در دقیقه 71 وارد دروازه استقلال می‌شد. پرسپولیس که برای جبران گل خورده فشار خود را مضاعف کرده بود، یک دقیقه بعد از آن‌که توپ طارمی به تیر افقی دروازه خورد، توسط محمد نوری به گل تساوی رسید. روی این گل طارمی پاس خود با ضربه سر نقشی کلیدی داشت.

با وجود این گل، عطش پرسپولیس فروکش نکرد. ارسال از جناحین که از ابتدای بازی موثرترین راهکار تیم درخشان برای تهدید کردن دروازه استقلال بود، ده دقیقه بعد بار دیگر نتیجه داد. این بار ارسال هادی نوروزی روی سر امید عالیشاه سوار شد تا توپ برای بار دوم وارد دروازه فروزان شود.

گل و اخراج

عالیشاه که بعد از باز کردن دروازه استقلال در پوست خود نمی‌گنجید، بدترین شادی گل را با درآوردن پیراهن خود به نمایش گذاشت. فقط پنج دقیقه قبل از این صحنه بود که عالیشاه و فخرالدینی در پیست تارتان با هم درگیر شدند و از یدالله جهانبازی کارت زرد گرفتند. به این ترتیب ضربه سر عالیشاه به آخرین ضربه او در شهرآورد 79 بدل شد. او بعد از به ثمر رساندن گل برتری تیمش با دریافت کارت زرد دوم از مین اخراج شد تا پرسپولیس با احتساب وقت‌های تلف شده نزدیک به 15 دقیقه را ده نفره بازی کند.

استقلالی‌ها که بازی برده را باخته بودند، بدشانس بودند که نتوانستند در دقیقه 85 گل مساوی را بزنند. فشار آبی‌ها برای زدن گل تساوی در این دقیقه به ضربه سر امیرحسین صادقی در محوطه جریمه منجر شد؛ توپی که به شکل قوسی شکل از فراز دستان نیلسون عبور کرد و با برخورد به تیر افقی دروازه به زمین برگشت.

صادقی که بیش از همه استقلالی‌ها افسوس این موقعیت را می‌خورد دو دقیقه بعد دروازه پرسپولیس را باز کرد اما این بار در موقعیت آفساید. با وجود اعلام شش دقیقه وقت اضافی، این آخرین موقعیت جدی آبی‌ها برای به تساوی کشاندن بازی بود.

پرسپولیس شهرآورد 79 را برد و با صعود به رده هفتم جدول، نیم فصل اول را با 22 امتیاز به پایان رساند. استقلال هم با شکست در مقابل پرسپولیس به نوار ناکامی‌های خود در این چند هفته ادامه داد تا وارد بحرانی بزرگ شود. تیم امیر قلعه نویی در هشت بازی اخیر خود صاحب یک پیروزی، سه تساوی و چهار شکست شده است که در نوع خودش بی سابقه است. نتیجه شهرآورد 79 به طلسم شکست ناپذیری امیر قلعه نویی در مقابل پرسپولیس هم پس از 12 بازی خاتمه داد.

درخشان: این پیروزی تقدیم به هواداران

حمید درخشان پس از پیروزی 2 بر یک تیمش برابر استقلال در جمع خبرنگاران، با بیان این‌که این پیروزی را به هواداران پرسپولیس تقدیم می‌کنم گفت: به اعتقاد من هر دو تیم بازی خوبی را به نمایش گذاشتند، اما با احترام به استقلال ما تیم برتر زمین بودیم.

سرمربی پرسپولیس افزود: ما یک مقدار در خوردن گل اول بی احتیاطی کردیم و بازیکنانم تمرکز لازم را نداشتند اما این چیزی از شایستگی بازیکنان ما کم نکرد. آنها دستورات تاکتیکی را در نیمه دوم انجام دادند و خیلی خوب بازی کردند و با یک بازی منطقی و روان در نیمه دوم به گل رسیدیم.

درخشان با بیان این‌که دست بازیکنانم را می‌بوسم گفت: ما در بازی‌های گذشته هم بدشانس بودیم و موقعیت‌هایی را که به‌دست می‌آوردیم از دست می‌دادیم اما در این نیمه از موقعیت‌هایمان بخوبی استفاده کردیم. وقتی از تیم بزرگی مثل استقلال عقب هستید کار سخت می‌شود اما با تعویض‌هایی که انجام دادیم خصوصا مهدی طارمی توانستیم بازی را ببریم. من خیلی راضی هستم چرا که هم سه امتیاز را گرفتیم و همه بازی خوبی را به نمایش گذاشتیم.

وی با اشاره به از دست دادن پیام صادقیان یک روز قبل از بازی گفت: این بار باید تاکید کنم که تیم ما روی یک مهره نمی‌چرخد. در تیم ما همه بازیکنان زحمت می‌کشند که صادقیان هم یکی از این بازیکنان است. همه بازیکنان ما ستاره هستند و به یک بازیکن فکر نمی‌کنیم.

حمید درخشان در مورد تاکتیک پرسپولیس برای این دیدار نیز گفت: تمرینات هم به همین شکلی بود که در بازی با استقلال عمل کردیم. ما به دنبال حرکت از کناره‌ها و ارسال توپ‌ها هستیم که خوشبختانه در دیدار برابر استقلال هم این تاکتیک جواب داد و هر دو گل ما روی تمریناتی که انجام داده بودیم به ثمر رساندیم.

قلعه نویی: به اشتباهات خودمان باختیم

سرمربی استقلال دلایل شکست تیمش برابر پرسپولیس در هفتاد و نهمین دربی پایتخت را اعلام کرد. امیر قلعه نویی پس از شکست 2 بر یک استقلال برابر پرسپولیس گفت: به فوتبال تبریک می‌گویم و به پرسپولیس و هوادارانش. بازی خوبی بود. ما هم می‌توانستیم برنده این بازی باشیم، چراکه موقعیت‌های زیادی داشتیم. وقتی جلو افتادیم بازیکنانم کم تجربگی کردند. ما می‌توانستیم با اختلاف پرسپولیس را ببریم.

قلعه نویی ادامه داد: فکر می‌کنم داور می‌توانست عملکرد بهتری داشته باشد. جهانبازی تحت تاثیر نامه‌ای قرار گرفت که قبل از بازی نوشته بودند. محسن بنگر باید اخراج می‌شد. داوری روی این بازی تاثیر داشت. هم پنالتی ما را نگرفتند و هم بنگر باید اخراج می‌شد. نمی‌دانم چرا داوران نسبت به ما این مدلی شدند.

سرمربی استقلال در پاسخ به این پرسش که فکر می‌کردید برابر این پرسپولیس شکست بخورید گفت: ما ده موقعیت داشتیم که یک بار به گل رسیدیم اما آنها سه موقعیت داشتند که دوتای آن را به گل تبدیل کردند. وی افزود: تیمی که دارد خوب بازی می‌کند نیاز به عوض کردن نقشه و تاکتیکش ندارد و نیاز نبود از پلان دوم استفاده کنیم. ما تا دقیقه 70 چند موقعیت داشتیم و تا قبل از این‌که گل بخوریم بازی در اختیار ما بود.

امیر قلعه‌نویی در مورد این‌که چرا تیمش بازی یک بر صفر برده را باخت گفت: ما قصد داشتیم یعقوب کریمی را به میدان بفرستیم که گل را خوردیم. ما بین دو نیمه به بازیکنان گفتم فکر کنید یک بر صفر عقب هستید و باید جبران کنید. ما تا قبل از خوردن گل تیم برتر میدان بودیم، اما روی اتفاقات فوتبال باختیم. گل دوم را هم روی اشتباه بازیکنان خوردیم.

امیر قلعه‌نویی با تاکید بر این‌که فوتبال جای انتقام نیست گفت: ما به فکر انتقام از پرسپولیس در دیدار جام حذفی نیستم. فوتبال جای زیبایی هاست و ما قطعا در بازی‌های آینده به فکر پیروزی هستیم و از حالا به فکر بازی‌های بعدی لیگ هستیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها