وقتی تولید کننده به سود واقعی خود نمی‌رسد

تفاوت قیمت محصولات از باغ تا سفره

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه بین قیمت محصولات از باغ تا سفره تفاوت قیمت زیادی وجود دارد، گفت: در این فرآیند تولید کننده سود واقعی را نمی‌برد.
کد خبر: ۷۲۵۶۳۷
تفاوت قیمت محصولات از باغ تا سفره

محمد علی طهماسبی در حاشیه سفر به لرستان در گفتگو با مهر با اشاره به میزان تولیدات باغی طی سال گذشته گفت: کل تولیدات باغی کشور در سال زراعی گذشته 14 میلیون و 900 هزار تن بوده است.

وی با اشاره به اینکه در طرح نوروزی بیشتر میوه هایی مانند سیب، پرتقال، کیوی و انگور مصرف می شود و بیشترین نگرانی برای شب عید نیز کمبود مرکبات مثل پرتقال است، اظهار داشت: ذخیره سازی پرتقال والنسیا و تامسون مصوب شده و سازمان مرکز تعاون روستایی با همکاری بخش خصوصی این ذخیره سازی را از تولیدات داخلی انجام می دهد.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به روند خوب ذخیره سازی یادآور شد: وضعیت ذخیره مرکبات به گونه ای است که در نوروز گذشته حتی تا خرداد ماه نیز مرکبات در بازار وجود داشت.

خرید تضمینی خرما، چند قلم سیب و انجیر

طهماسبی با اشاره به خرید تضمینی برخی اقلام مانند خرما، چند قلم سیب و انجیر گفت: خرید تضمینی برای زمانی است که قیمت ها افت پیدا کرده و کم شود و کشاورز نتواند به هر دلیلی محصول خود را بفروشد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر همه قیمت ها بالاتر از قیمت خرید تضمینی است و اگر هم مشکلی پیش بیاید سازمان مرکز تعاون روستایی به صورت توافقی خرید می کند و بعد حساب می‌کند.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در ادامه با اشاره به حضور واسطه هاو دلال ها در خرید و فروش محصولات باغی اظهار داشت: محصولات باغی یک زنجیره دارد که از تولید، بازاریابی، بازار و بازرگانی شروع می شود تا به مصرف کننده می رسد و این امر که میگویند دلال ها را حذف کنید امکان ندارد چراکه آنها نیز حلقه ای از این زنجیره هستند.

مرارت ها نصیب تولید کننده و سود نصیب واسطه ها می‌شود

طهماسبی با بیان اینکه بین قیمت محصولات باغی از باغ تا سفره تفاوت قیمت زیادی وجود دارد، تصریح کرد: تولید کننده محصول خود را تولید می کند و بازار هم مکانیزم خود را دارد و در واقع محصول تولید شده دست افراد زیادی می گردد تا به دست مصرف کننده برسد و در این فرآیند هر کسی چند درصد سود می برد در نتیجه تولید کننده سود واقعی را نمی گیرد.

وی افزود: در واقع همه مرارت ها مربوط به تولید کننده است و در نهایت این تولید کننده است که کم دریافت می کند و مصرف کننده بیشتر می‌پردازد.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه این زنجیره باید اصلاح شود، ادامه داد: اصلاح این زنجیره از تولید تا مصرف نیز توسط خود تولید کننده ها و در قالب شرکت ها، بسته بندی محصولات، فرآوری محصولات و نگه داشتن در سردخانه باید صورت گیرد.

طهماسبی با اشاره به اینکه امروز شرکت های موفقی در زمینه فرآوری، بسته بندی و ... محصولات باغی وجود دارد، گفت: ایجاد شرکت های به این شکل یک کار فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی عظیم است.

وی با بیان اینکه تولید یک زنجیره است و از صنایع بالا دستی مثل بذر و نهال تا تولید سالم، فرآوری، بازاریابی و بازرگانی ادامه دارد، تصریح کرد: هرجا این زنجیره بشکند دچار مشکل و بحران می شویم.

وزارتخانه در حوزه صنایع تبدیلی هیچ نوع محدودیت اعتباری ندارد

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه این وزارتخانه در حوزه صنایع تبدیلی هیچ نوع محدودیت اعتباری ندارد، اظهار داشت: در حال حاضر اگر کسی سرمایه گذار باشد چه ارزی و چه ریالی می تواند بیاید و از تسهیلات وزارتخانه استفاده کند که این امر یک فرصت خوب برای سرمایه گذاران است.

طهماسبی یادآور شد: وزارت جهاد کشاورزی در حوزه های صنایع تبدیلی، آبیاری تحت فشار و مکانیزاسیون هیج محدودیت اعتباری ندارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در حوزه محصولات ارگانیک نیز یک فرآیند وجود دارد که چه محصولی چه مقدار کود استفاده کند و همچنین بیشتر از کودهای آلی و بیولوژیک در تولید محصول استفاده شود، گفت: قیمت محصولات ارگانیک بیشتر است اما همه ما باید به محصول سالم تکیه کنیم.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد خسارات وارد شده به باغات میوه در کشور نیز بیان داشت: متاسفانه بر اثر بیماری جاروی جادوگر به 17 هزار هکتار از باغات لیمو ترش رودان و میناب خسارت وارد شد.

طهماسبی با تاکید بر اینکه مقابله با آفات و بیماریها یک بسیج عمومی را می طلبد، خواستار مشارکت فرمانداران برای جلوگیری از وقوع حوادث مشابه در باغات شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها