با مشاهده نوع فایل، مانع از آلودگی به ویروس‌ها شوید

نمایش اجباری نوع فایل‌ها در ویندوز

در بسیاری از موارد شما می‌توانید با مشاهده‌ی نوع فایل از آلوده بودن آن به بدافزارها آگاه شوید.
کد خبر: ۷۳۳۸۵۷
نمایش اجباری نوع فایل‌ها در ویندوز

جام جم کلیک: همان‌طور که می‌دانید نوع (فورمت) هر فایل نشان‌دهنده محتوایی است که در خود جای داده. به‌عنوان مثال فایل‌های فشرده با فورمت zip,rar,.... اطلاعات مختلفی را در خود جای می‌دهند. تصاویر اغلب در فورمت‌های jpg,gif,bmp,psd و.... ذخیره می‌شوند. موزیک‌ها دارای فورمت mp3,wav,ogg و ... هستند و به همین ترتیب کلیه فایل‌های ذخیره شده روی هارد‌دیسک باتوجه به نوع خود محتوای مختلفی را در خود جای می‌دهند.

آیا می‌دانید در بسیاری از موارد بدافزارها در قالب فایل‌های بی‌خظری خود را به شما نشان می‌دهند؟ یکی از رایج‌ترین روش‌ها پنهان کردن نوع فایل در نام با استفاده از ترفند نام‌گذاری فایل است.

به‌عنوان مثال فرض کنید شما به‌دنبال یک موزیک هستید. فایلی با نام music.mp3.exe برای دانلود در اختیار شما قرار می‌گیرد و از آن‌جا که نمایش پسوند نام فایل‌ها در ویندوز غیرفعال است پس از ذخیره‌سازی فایل تنها عبارت music.mp3 برای شما قابل مشاهده است. شما نیز روی فایل کلیک می‌کنید و به همین سادگی بدافزار از نوع فایل اجرایی exe روی سیستم‌عامل شما فعال می‌شود!!!

یکی از ساده‌ترین راه‌های جلوگیری از بروز این مشکل، فعال کردن نمایش پسوند نام فایل‌ها در ویندوز است. برای انجام این کار می‌توانید به روش زیر عمل کنید:

1- یک پنجره‌ی ویندوز اکسپلورر باز کنید (می‌توانید به یکی از درایوهای خود مراجعه کنید)

2- از بالا- سمت چپ روی Organize کلیک کرده و از منوی به‌نمایش درآمده گزینه‌ی Folder and search options را انتخاب کنید.

3- به تب View رفته و پس از پیدا کردن گزینه‌ی Hide extensions for known file types علامت چک‌مارک کنار آن را غیرفعال کنید.

4- از این پس نام فایل‌ها به‌طور کامل برای شما به‌نمایش درخواهد آمد و می‌توانید نوع آن‌ها را پیش از اجرا تشخیص دهید.

توجه: بسیاری از ویروس‌هایی که توسط حافظه‌های فلش تکثیر می‌شوند نیز دارای فایل اجرایی exe بوده و آیکونی شبیه به یک پوشه دارند.

نکته: هنگامی که نمایش نوع فایل در نام آن فعال است چنانچه بخواهید فایل را تغییر نام دهید می‌باید حواستان به نوع فایل باشد چرا که با حذف پسوند از نام فایل، نوع آن به ناشناخته تغییر یافته و ممکن است در اجرای فایل‌ها با مشکل مواجه شوید.

امیر عصاری
جام جم کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها