افخم ادعای رسانه‌های غربی درباره پیشنهاد تازه ایران را تکذیب کرد

گمانه‌زنی‌های جدیدهسته ای همزمان با آغاز مذاکرات کارشناسی

به‌دنبال افزایش امیدواری‌ها به دستیابی ایران و 1+5 به یک توافق جامع هسته‌ای در جریان گفت‌وگوهای وین7، امروز دور تازه‌ای از مذاکرات کارشناسی میان دو طرف در وین آغاز می‌شود.
کد خبر: ۷۳۰۲۰۶

در همین راستا هیات کارشناسی هسته‌ای ایران به ریاست حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل سیاسی و امنیت بین‌الملل وزیر امور خارجه برای برگزاری مذاکرات کارشناسی میان ایران و گروه 1+5 عازم وین پایتخت اتریش شد تا امروز و فردا با هیات کارشناسان 1+5 به ریاست استفان کلمنت مشاور ارشد کاترین اشتون، درباره موضوعات اختلافی مذاکره کند. آنگونه که خبرگزاری ایرنا گزارش داده، میزان غنی‌سازی اورانیوم ایران، نحوه لغو کامل تحریم‌ها و مدت زمان توافق جامع هسته‌ای از موضوعات اساسی است که طرفین بر سر آن اختلاف‌نظر دارند.

پیش از این عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با بیان این‌که هنوز موضوعات زیادی باقی مانده که درباره آنها توافق نشده است، گفت: در بعضی از جزئیات پیشرفت‌هایی داشته‌ایم اما در مسائل اساسی هنوز توافق حاصل نشده است. با این حال او تلاش برای تمدید این دور از گفت‌وگوها را رد کرده است.

افخم ادعای رویترز را تکذیب کرد

با وجود این، خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌های غربی مدعی شد که ایران از محدودکردن غنی‌سازی به سطح مورد نظر ما استقبال نکرده و گزینه‌ای جز تمدید مذاکرات نداریم.

به گزارش تسنیم، رویترز همچنین مدعی شده ایران پیشنهاد جدیدی ارائه کرده و در جریان مذاکرات، طرف‌های ایرانی گفته‌اند دیگر خواستار رفع کامل تحریم‌های اقتصادی در مقابل مهار برنامه هسته‌ای خود نیستند و ابتدا با رفع آخرین تحریم‌ها و مخرب‌ترین آنها موافقت می‌کنند.

این درحالی است که سخنگوی وزارت امور خارجه بلافاصله نسبت به این خبر رویترز واکنش نشان داده و تاکید کرد: هیچ یک از گمانه‌زنی‌هایی که در برخی رسانه‌های خارجی معمولا با اغراض خاص سیاسی در خصوص جزئیات مذاکرات هسته‌ای صورت می‌گیرد، صحت ندارد. به گزارش ایرنا، مرضیه افخم خبر منتشر شده خبرگزاری رویترز را مبنی بر این‌که ایران خواهان لغو تدریجی تحریم‌ها یا رفع تحریم‌ها تنها در بعضی حوزه‌های خاص شده است، تکذیب و اعلام کرد: این مطلب به هیچ وجه درست نیست. وی افزود: اینگونه خبرسازی‌ها تلاش برای برهم زدن فضای کنونی است.

موضع کاخ سفید درباره رفع تحریم‌ها

در همین حال، برخی رسانه‌های آمریکایی مشغول بررسی نحوه اجرای توافق احتمالی هستند. درحالی که روزنامه نیویورک‌تایمز چندی قبل نوشت که اوباما به دنبال توافقی بدون مجوز کنگره با ایران است، معاون سخنگوی کاخ سفید دیروز گفت که در صورت توافق جامع هسته‌ای برای رفع تحریم‌ها به مجوز کنگره نیاز است.

به گزارش تسنیم، اریک شولتز تاکید کرده است: این‌که ما سعی می‌کنیم بدون مشورت کنگره تحریم‌ها را لغو کنیم سخن بیهوده‌ای است.

پرداخت قسط سوم بدهی‌های ایران

اما گمانه‌زنی‌ها درباره فرجام گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و 1+5 در شرایطی شدت گرفته است که در چارچوب برنامه اقدام مشترک ژنو، حداکثر تا یک ماه دیگر باید تکلیف این مذاکرات روشن شود. همزمان با مذاکرات فشرده برای توافق نهایی، بندهای توافق ژنو نیز درحال اجراست و در همین راستا دیروز قسط سوم بدهی‌‌های سررسید شده به حساب بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران واریز شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، بر اساس توافق ایران و‌ گروه 1+5 مبلغ 400 میلیون دلار بابت بدهی‌های هند در قالب قسط سوم، از طریق بانک مرکزی امارات دریافت و به حساب بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران منظور شد. با احتساب واریز قسط سوم، 1.4 میلیارد دلار از کل 2.8 میلیارد دلار به حساب بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران واریز شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها