افخم ادعای رسانه‌های غربی درباره پیشنهاد تازه ایران را تکذیب کرد

گمانه‌زنی‌های جدیدهسته ای همزمان با آغاز مذاکرات کارشناسی

شرمن می‌گوید ایران باید تصمیم دشوار بگیرد. آمریکا از همه کشورها می‌خواهد در متقاعد کردن ایران به اینکه هم‌اکنون زمان پایان دادن به انزوا است، به ما بپیوندند. برای تحقق این امر، ایران باید گام‌هایی بردارد که به جهان تضمین دهد که برنامه هسته‌ای این کشور کاملاً همانطور که رهبر معظم این کشور گفته است صلح آمیز است، صلح‌آمیز باقی می‌ماند.
کد خبر: ۷۳۰۳۳۵
اظهار نظرهای تامل برانگیز

در باب این سخنان چند نکته قابل توجه است، از جمله آنکه ایران همه گام‌های اعتماد ساز را برداشته و اکنون نوبت 1+5 است که باید پاسخی صادقانه به اقدامات و ابتکارات ایران بدهد. گرفتار بودن دولت آمریکا در ناتوانی در قبال کنگره زمینه ساز ناتوانی تصمیم گیری آمریکا در مذاکرات شده است.

در باب رویکرد جهانی برای راضی کردن ایران نیز این امر قابل توجه است که اجماع جهانی در حمایت از ایران است که نمود آن بیانیه جنبش عدم تعهد با 120 عضو و گروه 77 است. این آمریکا است که در جهان تنها مانده و باید خود را با جهان تطبیق دهد. جهان به ایران اعتماد کامل دارد حتی چین و روسیه که عضو 1+5 هستند نیز بر این امر اذعان دارند پس این آمریکا و معدود دوستان اروپایی آن است که باید تغییر نگرش داده و با جهان در باب پذیرش حقوق هسته‌ای ایران همراه شوند.

نکته دیگر آنکه پایگاه خبری «ورلد نت دیلی» مدعی شده است که نهادهای اطلاعاتی عربستان در گزارشی که این هفته به اعضای شورای همکاری‌های خلیج فارس ارائه کرده‌اند، به آن‌ها توصیه کرده‌اند که با استفاده از اهرم‌های خود به واشنگتن فشار آورند تا توان هسته‌ای ایران به کلی برچیده شود.

این ادعا همزمان با ادعای صهیونیست‌ها درباره فعالیت هسته‌ای ایران است که «یعلون» وزیر جنگ می گوید ایران نباید هیچ سانتریفیوژی داشته باشد. هر چند که پذیرش ایران از سوی قدرت ها برای عرب‌ها و صهیونیست‌ها کابوس است اما ادعاهای مذکور در مقطع کنونی بیشتر برای تحریک ایران جهت امتیاز دهی به غرب است. آنها می خواهند چنان وانمود کنند که هر توافقی دستاوردی بزرگ برای ایران است تا با این تصور ایران را به امتیازدهی سوق دهند.

اگر آمریکا واقعاً قدرت جهان است و منافع ملی خود را می خواهد و نیز واقعاً به دنبال مذاکره و توافق است باید تصمیم سخت گرفته و در برابر لابی عربی و صهیونیستی ایستادگی کند در غیر این صورت بازنده اصلی آمریکا است. تسلیم شدن در برابر لابی عربی و صهیونیستی تحقیر شدن و نشانه افول بیشتر جایگاه آمریکا در جهان است.

سران آمریکا به خاطر مشتی دلار وطن و منافع ملی و جایگاه جهان آمریکا را به حراج گذاشته‌اند. این وظیفه ایران نیست که هزینه ناتوانی سران آمریکا در برابر لابی عربی و صهیونیستی را بپردازد و از حقوق خود صرف نظر کند این آمریکاست که برای نشان دادن صداقت و جدیت خود در مذاکرات باید در برابر این لابی‌ها ایستادگی نماید در غیر این صورت بازنده نهایی آمریکا است که حیثیت و منافع خود را قربانی مشتی دلار کرده است.

قاسم غفوری - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها