حسن گروسی، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما و دبیر شورای سیاستگذاری برنامه‌های محرم تلویزیون، صبح دیروز در نشست خبری برنامه‌های دهه اول محرم شبکه‌های تلویزیون را معرفی کرد و گفت: امسال گفتمان اصلی تلویزیون در محرم فرهنگ حسینی و بصیرت دینی است و قصد داریم این گفتمان را در قالب برنامه‌های تلویزیونی به مردم نشان دهیم.
کد خبر: ۷۲۹۸۳۸

وی افزود: سازمان صداوسیما در ایام محرم شش راهبرد اصلی را به تصویر می‌‌کشد که این راهبردها شامل احیای دین، استقلا‌ل‌طلبی، بازخوانی و تبیین رفتار سیاسی امام حسین(ع) در حکومت دینی، بیان زمینه‌ها و عوامل موثر در قیام اباعبدالله(ع)، جلوه‌هایی از هویت و نسل عاشورایی، تبیین ویژگی‌های شخصیتی اباعبدالله و چگونگی الگوگیری از حرکت اهل‌بیت و نیز بیداری اسلامی است.

مدیر شبکه قرآن و معارف سیما رویکرد برنامه‌های هر شبکه را متناسب با تعریف و شعار اصلی همان شبکه ذکر کرد و گفت: در ایام محرم شبکه یک به تبیین مولفه‌های مهم نهضت اباعبدالله (ع) از قبیل عدالت‌خواهی و استقلال‌طلبی خواهد پرداخت. شبکه دو تبیین نقش امام حسین(ع) در اعتلای خانواده و چگونگی الگوگیری کودکان و نوجوانان از قیام سیدالشهدا را در برنامه‌های خود بررسی می‌کند. ارتقای سطح اخلاق و بصیرت جوانان در برنامه‌های شبکه سه و بررسی تاثیر فرهنگ عاشورا در بازنگری تمدن اسلامی در برنامه‌های شبکه چهار روایت می‌شود. شبکه پنج رفتار سیاسی امام حسین(ع) در تبیین ارتباط بین دین و سیاست را بررسی می‌کند.

تبیین سبک زندگی اسلامی در سایه‌ اسلام و با الهام‌گیری از قرآن و روایات برعهده شبکه معارف و نگاه جهانی به فرهنگ قیام انسان‌ساز عاشورا نیز برعهده شبکه جام‌جم است.

وی با ذکر این نکته که شبکه‌های دیجیتال و نسل جدید تلویزیون متناسب با ایام محرم و با توجه به رویکردشان برنامه‌های متنوعی را در جدول پخش خود قرار داده‌اند، گفت: در ایام محرم هر شبکه از مراکز دینی و مذهبی در استان‌های مختلف برنامه پخش می‌کنند که شبکه یک برنامه‌های خود را از حرم امام رضا(ع) و استان یزد پخش می‌کند. شبکه دو از حرم مطهر شاهچراغ و حسینیه اعظم زنجان، شبکه سه از امامزاده حلال‌ابن‌علی در آران بیدگل و استان کرمان، شبکه چهار حرم مطهر حضرت امام خمینی(ره) و استان تهران و همچنین شبکه تهران برنامه‌های خود را از حرم امامزاده صالح، حرم عبدالعظیم حسنی، مهدیه تهران و مساجد بازار تهران به نمایش می‌گذارد.

سریال‌های مناسبتی

گروسی درباره سریال‌هایی که برای پخش در ایام محرم در نظر گرفته شده است، گفت: سریال پرده‌نشین از شبکه یک پخش خواهد شد، این سریال به کارگردانی بهروز شعیبی و تهیه‌کنندگی محمود رضوی از ابتدای محرم به نمایش درمی‌آید.این مجموعه اولین سریال تلویزیونی شعیبی در مقام کارگردان است که فیلمنامه آن را حسین تراب‌نژاد، مهدی شیرزاد و مهدی حمزه براساس طرحی از عبدالرسول گلبن نوشته‌‌اند. داستان پرده‌نشین درباره زنی به نام هدی (ویشکا آسایش) است که پس از سال‌ها برای دریافت ارثیه پدری می‌آید، اما برایش اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی رخ می‌دهد.

فرهاد آئیش، آتیلا پسیانی، ویشکا آسایش، هومن برق‌نورد، سعید نیک‌پور، مهران رجبی، حامد کمیلی، مائده طهماسبی، ژیلا سهرابی، محسن کیایی و مژگان غلامی از بازیگران این مجموعه هستند. 80 درصد از فیلمنامه این سریال تصویربرداری شده و عوامل سازنده اکنون در حوزه علمیه‌ای در اطراف تهران مشغول تصویربرداری هستند. تدوین این سریال همزمان با تصویربرداری انجام و بزودی کار صداگذاری پرده‌نشین آغاز می‌شود.

دبیر شورای سیاستگذاری برنامه‌های محرم سیما از پخش سریال «رخنه» از شبکه دو خبر داد و گفت: شبکه دو سریال رخنه را در جدول پخش خود قرار داده که پخش این سریال از سوم آبان آغاز می‌شود و تا روز تاسوعا ادامه خواهد یافت.

«رخنه» به کارگردانی حسین تبریزی در محله‌ای قدیمی و میان مردمی که به گذشته، اصالت و فرهنگ‌شان وفادارند، اتفاق می‌افتد. داستان رخنه در مورد مرد جوانی است که معتمد محله است، اما بتدریج سرنوشت مسیر زندگی او را تغییر می‌‌دهد و او را با مسائلی درگیر می‌کند.

علیرضا جلالی‌تبار، زیبا بروفه، عنایت بخشی، امیر غفارمنش، نیلوفر شهیدی، آتش تقی‌پور، رحیم نوروزی و میرطاهر مظلومی برخی از بازیگران این سریال هستند که دی ماه 92 از شبکه دوم برای اولین‌بار پخش شد.

گروسی به پخش دو فیلم «بزرگمرد کوچک» و «آخرین نفس» از شبکه دو در ایام محرم اشاره کرد و توضیح داد: فیلم بزرگمرد کوچک برای پخش در روز هشتم آبان و فیلم آخرین نفس برای سیزدهم آبان در نظر گرفته شده است.

داستان فیلم بزرگمرد کوچک به اوایل جنگ و حمله عراق به خرمشهر و نبرد یک نوجوان بازمی‌گردد. این نوجوان تنها به انگیزه دفاع از آب و خاک و ناموس، رشادت‌های بسیاری را بروز داده است. بزرگمرد کوچک فیلمی به کارگردانی صادق دقیقی و نویسندگی عبدالجبار دلدار و تهیه‌کنندگی پروانه مرزبان ساخته شده است. در این فیلم شبنم قلی‎خانی، پویا امینی، سوگل طهماسبی، حبیب‌‎الله الهیاری، پرهام دلدار و پرهام امینی به ایفای نقش پرداخته‌اند. انیمیشن «تا آخرین نفس» به کارگردانی تورج علوی درباره حمله عراق به ایران و خرمشهر و در پی آن مقاومت مردمی و سرانجام پیروزی و آزادسازی خرمشهر و حوادث پس از آن است.

گروسی از پخش سریال «مختارنامه» به کارگردانی داوود میرباقری از شبکه HD خبر داد و گفت: این سریال از شبکه‌ آی‌فیلم در حال پخش است و قرار بود که از شبکه تماشا نیز پخش شود؛ ولی با تغییراتی که انجام شد قرار شد برای اولین‌بار این سریال با کیفیت بالا از شبکه HD پخش شود.

مستندهای عاشورایی

در بخش دیگری از این نشست، مدیر شبکه قرآن و معارف به مستندهایی که در ایام محرم از شبکه‌های مختلف پخش خواهد شد، اشاره کرد و گفت: مستندهای طوطیا، خطبه عشق، مصباح، عترت، مثل باران و نامه‌های شفاهی از شبکه سه، مستندهای ادبیات آئینی، تاریخ عاشورا و کتاب‌شناسی عاشورایی همراه برنامه‌های ترکیبی مجله تئاتر، گفت‌وگوی تنهایی و آواهای حسینی از شبکه چهار و مستندهای فانوس، نغمه عشاق، دلداده‌های حسینی، آینه‌های صلح و درس‌های عاشورا از شبکه تهران پخش خواهد شد.

وی ادامه داد: مستندهای بررسی جریان‌های افراطی، چاووش و مرثیه خورشید و مسابقه‌های فردوس و نور زمین از شبکه قرآن و معارف پخش می‌شود. شبکه مستند نیز مستندهای پشت فرات، پیر غلامان، مثبت 70، نردبام، عاشوراییان و با پای دل سفر کن را برای این ایام تدارک دیده است.

گروسی به عاشورایی شدن شبکه افق نیز اشاره کرد و گفت: برای شبکه افق برنامه‌هایی تدارک دیده شده که می‌توان به «من اینجا هنوز دلتنگم» که به معرفی عزاداری برخی کشورهای جهان می‌پردازد، نوار هدایت، زائر سرای مهران، ضامن آهو، یادداشت‌های عراق و برنامه ترکیبی عصر خمینی(ره) اشاره کرد. برنامه نمایشی اباعبدالله و انیمیشن حضرت حر نیز از شبکه افق پخش خواهد شد.

وی درباره برنامه‌های محرمی شبکه جام‌جم و شبکه پویا توضیح داد: برنامه ترکیبی حسینیه، مستند معراج عشق و مستند گزارشی پنجره از شبکه جام‌جم و مجموعه انیمیشن‌های عابس، خورشید نینوا و علمدار کربلا از شبکه پویا در ایام محرم پخش خواهند شد.

به گفته وی، در ایام محرم شبکه تماشا سریال‌های «پریدخت»، «خون‌بها»، «یک تکه زمین»، «زمانی برای عاشقی» و «فرات» را پخش خواهد کرد.

سریال پریدخت به زندگی دختری به نام پریدخت که دختر حاج میرزا، یکی از سرشناسان مومن شهر است، می‌پردازد. لیلا حاتمی، علی مصفا، شاهرخ استخری، کامبیز دیرباز، عباس امیری و داریوش ارجمند در این سریال بازی کرده‌اند.

در سریال خون‌بها پولاد کیمیایی، سیاوش طهمورث، لیلا اوتادی، سولماز غنی، شهرام عبدلی، پوراندخت مهیمن، کاظم افرندنیا، حبیب دهقان‌نسب، عبدالرضا اکبری و شهره سلطانی ایفای نقش می‌کنند. داستان این سریال درباره بوکسوری به نام رسول است که پس از مسابقات جهانی به ایران برمی‌گردد، اما در برگشت متوجه مرگ مشکوک برادرش می‌شود که در یک پیتزافروشی کار می‌کرده است.

سریال یک تکه زمین سال ۱۳۹۱ از تلویزیون پخش شد. در این سریال داریوش ارجمند، رویا تیموریان، آتیلا پسیانی، کورش تهامی، امیرحسین رستمی، عارف لرستانی و عنایت بخشی بازی می‌کنند. داستان سریال فرات درباره دو دوست قدیمی به نام حاج ابراهیم (اکبر زنجان‌پور) و حاج کاظم (حسن پورشیرازی) است که با هم دوستی دیرینه دارند، اما در مقطعی با یکدیگر دچار مشکل می‌شوند.

در سریال تلویزیونی زمانی برای عاشقی نقش اصلی (حاج‌مرتضی) را فرهاد قائمیان بازی می‌کند. زهره حمیدی، امین ایمانی، زهرا سعیدی، لیلا بلوکات، نفیسه روشن، کاظم هژیرآزاد، احمد علامه دهر، ابوالفضل همراه، امیر کاظمی و سعیده عرب نیز دیگر بازیگران این سریال هستند. داستان این سریال درباره حاج‌مرتضی، بازاری خوشنام و اهل خداست که یک اتفاق ناخواسته زندگی او را از این رو به آن رو می‌کند. او تصمیم می‌گیرد به حال و هوایی که سال‌ها از آن غفلت کرده، بازگردد.

حضور مداحان معروف در تلویزیون

گروسی درباره حضور مداحان معروف در تلویزیون توضیح داد: امسال از اصلی‌ترین رویکردهای شبکه‌های سیما ترویج عزاداری سنتی با استفاده از توانمندی استان‌هاست و برنامه‌های شبکه نسیم هم به گونه‌ای طراحی شده که مناسب محرم و صفر باشد.مدیر شبکه قرآن و معارف سیما افزود: مراسم شیرخوارگان حسینی در جمعه اول ماه محرم برگزار و به طور مستقیم از یک یا دو شبکه پخش خواهد شد.

گروسی به حضور سخنرانان ویژه محرم در شبکه‌های مختلف تلویزیون اشاره کرد و گفت: سخنرانی‌های مرحوم آیت‌الله مجتبی آقاتهرانی در شبکه‌های یک، آموزش و قرآن، سخنرانی‌های زنده‌یاد آیت‌الله خوشوقت از شبکه‌های سه و قرآن و سخنرانی‌های آیت‌‌الله حق‌شناس از شبکه دو و جام‌جم پخش خواهد شد و در زمان‌های مناسب در شبکه‌های دیگر از سخنان آیت‌الله مصباح یزدی، حجج اسلام قرائتی، پناهیان، حسین انصاریان، سیدمهدی طباطبایی، ابوالقاسم شجاعی و آیت‌الله احمد خاتمی بهره خواهیم برد.

وی ضمن اعلام پخش زنده مراسم مسجد ارگ، حرم مطهر رضوی(ع) و حرم حضرت معصومه(س) به مداحانی که در تلویزیون حضور خواهند داشت اشاره کرد و گفت: در شبکه یک مداحی‌های منصور ارضی، صادق آهنگران و مرحوم سید محمد کوثری پخش خواهد شد. شبکه دو از حضور محمود کریمی، احمد واعظی، سلیم موذن‌زاده و محمد طاهری بهره خواهد برد. شبکه سه میزبان سعید حدادیان، محمد طاهری و مهدی سلحشور خواهد بود. مداحی‌های محمد طاهری، سعید خلج، احمد موسوی و ابوالفضل بختیاری از شبکه چهار به نمایش درخواهد آمد. شبکه تهران میزبان مداحی‌های احمد سازور، مجید بنی‌فاطمه و علی سماتی می‌شود. مداحی‌های محمد کریمی، صادق آهنگران و مرحوم کوثری از شبکه قرآن، مداحی‌های منصور ارضی، سعید حدادیان، محمد طاهری و محمود کریمی نیز از شبکه جام‌جم پخش خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها