jamejamnashriyat
کد خبر: ۷۲۹۳۴۸   ۲۸ مهر ۱۳۹۳  |  ۰۰:۰۱

فروش اینترنتی محصولات فرهنگی در همه جای دنیا پدیده‌ای تثبیت شده است. محصولات فرهنگی مانند کتاب، فیلم، آلبوم‌های موسیقی و حتی نوشت‌افزار، در همه جای دنیا همچون دیگر کالاها مشتری دارند و از این رو بسیاری از مراکز خرید و فروش به صورت اینترنتی این محصولات را عرضه می‌کنند که اتفاقا کم‌مشتری هم نیستند. نمونه‌اش سایت آمازون است که برای همه جهانیان به برندی اسم و رسم‌دار تبدیل شده است.

اما در کشور ما، به دلایل مختلف، کمتر شاهد عرضه محصولات فرهنگی به صورت اینترنتی بوده‌ایم. قیمت نازل این محصولات، وجود نمونه‌های تقلبی و نبود کپی‌رایت از عمده‌ترین دلایل کمبود فروشگاه‌های اینترنتی محصولات فرهنگی است. البته در سال‌های گذشته برخی سایت‌ها، به صورت بسیار محدود در زمینه‌هایی تخصصی چون کتاب یا موسیقی، به ارائه سرویس به مخاطبان خود پرداخته‌اند. اما هیچ کدام از این سایت‌ها، آن قدر موفق نبوده‌اند که به یک برند تبدیل شوند.

در چنین شرایطی، یکی از موفق‌ترین سایت‌های خرید و فروش محصولات الکترونیکی، بعد از تجربه موفق در فروش اینترنتی گوشی‌های تلفن همراه، تبلت و لپ‌تاپ به مرور کار خود را بسط داد و همه لوازم خانگی، برقی و صوتی و تصویری را عرضه کرد. این سایت که امروزه به عنوان مهم‌ترین مرکز عرضه اینترنتی محصولات خانگی و برقی شناخته می‌شود، در جدیدترین ابتکار خود، به عرضه محصولات فرهنگی هم اقدام کرده است. در آیتم جدید این سایت، محصولاتی همچون کتاب، فیلم، آلبوم‌های موسیقی، نرم‌افزارهای اورجینال همراه با نوشت‌افزار در گونه‌ها و سبک‌های مختلف به صورت اینترنتی عرضه می‌شود. قیمت محصولات هم دقیقا همان قیمت پشت جلد اثر است.

چنین اقدامی می‌تواند نوید بخش باشد. به هرحال در دنیای پر شتاب امروز که افراد فرصت نمی‌کنند حتی اجناس گران خود مانند تلفن همراه و لپ‌تاپ را مغازه به مغازه با سوال و جواب درباره قیمت و قطعات محصول، تهیه کنند و ترجیح می‌دهند از پشت رایانه محصولشان را انتخاب کنند، مسلما کالاهای فرهنگی با قیمت به مراتب نازل‌تر، می‌تواند راحت‌تر سفارش داده شود. این مدل مناسبی است که مدیران فرهنگی می‌توانند مورد توجه قرار دهند تا در آینده شاهد باشیم فروشگاه‌های تخصصی در زمینه فروش و عرضه محصولات فرهنگی هم راه‌اندازی شود و تعداد این فروشگاه‌ها آن قدر زیاد شود که به رقابت با هم بپردازند.

سینا علی‌محمدی‌ / گروه فرهنگ و هنر

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
باید کار کرد

باید کار کرد

خلوت، مقدمه تفکر است و تفکری مستحسن است که دعوت به خیر کند. اگر امسال که مردم به واسطه شرایط ویژه ناشی از کرونا، مثل سال گذشته بیشتر در خانه‌هایشان هستند، از این فرصت استفاده کنند و در راه خدا و اهل بیت(ع) خادم‌تر باشند، می‌توان گفت این خانه‌نشینی و خلوت، خلوتی مطلوب بوده است.

پلی برای پیروزی

پلی برای پیروزی

۳۳ سال قبل در ۲۹ فروردین ۱۳۶۷، ناوگروهی از نیروی دریایی ارتش در مقابله با ناوگان دریایی آمریکا در آخرین ماه‌های جنگ تحمیلی هشت ساله، دچار ضربات سنگینی شد.

مدیریت کرونا، ویروسی شد

مدیریت کرونا، ویروسی شد

این روزها شاهد نزاع بین وزیر بهداشت و درمان، سعید نمکی و رئیس‌جمهوری، حسن روحانی در مسائل مربوط به بحران کرونا هستیم.

گفتگو

بیشتر

پیشنهاد سردبیر

بیشتر
وضعیت قرمز گیشه

سینما سال جدید را هم با بحران شروع کرده و ظاهرا مردم هنوز رغبتی به فیلم دیدن ندارند

وضعیت قرمز گیشه

پیشخوان

بیشتر