2 روحانی برجسته بحرینی با انتشار بیانیه‌ای مشترک انتخابات پارلمانی آینده این کشور را تحریم کردند

رژیم​آل​خلیفه، بزرگ‌ترین خریدار گاز اشک‌آور

بیش از سه سال از انقلاب مردم بحرین علیه رژیم آل خلیفه می‌گذرد. طی سه سال گذشته رژیم حاکم از انواع و اقسام ابزارها و شیوه‌ها برای سرکوب اعتراضات مردم استفاده کرده و حتی نیروهای سپر جزیره را به یاری خود خواند.
کد خبر: ۷۲۹۲۴۲

با این حال مردم بحرین با تحمل شکنجه‌ها و بازداشت‌ها و شهادت ده‌ها نفر از فرزندانشان همچنان به اعتراضات خود ادامه می‌دهند. حتی به اعتقاد ناظران سیاسی با پیروزی‌های مردم یمن، برشدت اعتراضات در بحرین نیز افزوده شده است. شاید به همین دلیل باشد که رژیم آل خلیفه با داشتن مقام بالایی در خرید تسلیحات نظامی‌، مقام بزرگ‌ترین خریدار گاز اشک‌آور را هم به​دست آورده است. سلاح‌هایی که از آن صرفا برای سرکوب گسترده اعتراضات خیابانی مردم استفاده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم و به نقل از پایگاه خبری مرآت البحرین، کیم جای یون، نماینده پارلمان کره‌جنوبی طی اظهاراتی فاش کرد یکی از شرکت‌های کره جنوبی از سال 2011 تاکنون بیش از سه میلیون گلوله گاز اشک‌آور را به 24 کشور جهان صادر کرده است. به گفته این نماینده اغلب این گلوله‌ها به بحرین صادر شده و این کشور هم اکنون بزرگ​ترین خریدار گلوله‌های گاز اشک آور به شمار می‌آید. به گفته این منبع، رژیم آل‌خلیفه از سال 2011 تاکنون بیش از 1.4 میلیون عدد گلوله گاز اشک آور از یک شرکت کره‌ای خریده است. این نماینده پارلمان کره جنوبی تاکید کرد اطلاعات خود را از مرکز پلیس استان «کیونام» به دست آورده است؛ زیرا مرکز پلیس کیونام مسئول صدور مجوز فروش این مهمات بوده است.

سال گذشته، در پی شکایت فعالان سیاسی و حقوق بشری بحرینی و بین المللی از فروش گاز اشک آور به رژیم آل‌خلیفه و استفاده از آنها در سرکوب مردم بحرین، مقامات کره جنوبی تصمیم گرفتند صادرات گاز اشک‌آور به این کشور را به طور کل متوقف کنند. اما منابع خبری می‌گویند به نظر می‌رسد دولت کره جنوبی هم اکنون درصدد لغو دستور منع صادرات گاز اشک‌آور به بحرین باشد.

چندماه پیش نیز دولت آمریکا که سال گذشته تحت فشار افکار عمومی‌جهان از فروش تجهیزات نظامی‌ به بحرین خودداری کرده بود دوباره اقدام به فروش تسلیحات به این کشور کرد. نتایج یک پژوهش بین‌المللی نشان می‌دهد بحرین در سال ۲۰۱۳ با صرف یک میلیارد و ۲۰۰میلیون دلار برای تجهیزات نظامی‌در رتبه دوم افزایش هزینه‌های نظامی‌در منطقه خاورمیانه قرار گرفته است. آکادمی‌بین‌المللی پژوهش‌های صلح در استکهلم در گزارشی اعلام کرد: هزینه‌های نظامی‌بحرین نسبت به سال ۲۰۰۴ رشد ۱۱۰ درصدی را نشان می‌دهد. بر این اساس، بحرین از لحاظ افزایش هزینه‌های نظامی‌در رده ۲۳ جهانی قرار دارد. افزایش هزینه‌های نظامی‌بحرین مربوط به خرید اسلحه و مهماتی است که از آنها برای سرکوب اعتراض‌های داخلی استفاده می‌شود.

نقض مکرر حقوق بشر

هفته پیش روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی نوشت : با وجود مشارکت بحرین در ائتلاف بین المللی علیه داعش و هم پیمان بودنش با آمریکا، این کشور همواره به دلیل سرکوب مخالفان مورد انتقاد آمریکا بوده است. به گزارش العالم ماه جولای گذشته دولت بحرین تام مالینوفسکی، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور دموکراسی و حقوق بشر آمریکا را به‌دلیل ارتباط با مخالفان از این کشور اخراج کرد و تا مدتی روابط دوجانبه این دو کشور تیره بود.

روزگذشته گروه الوفاق، اصلی‌ترین گروه مخالفان در بحرین اعلام کرد یک جوان دیگر بحرینی درجریان اعتراضات این کشور در روستای «مرخ» در شمال بحرین که چند روز پیش مجروح شده بود، به شهادت رسید. این جوان که فاضل عباس مسلم نام داشت دو هفته پیش زمانی مورد اصابت گلوله قرار گرفت که نیروهای امنیتی بحرین به سمت معترضان آتش گشودند. در بیست و چهارم ژانویه، هزاران نفر از معترضان ضد رژیم، تظاهراتی در روستای شمالی ستره برگزار کردند. انقلاب مردم بحرین از اواسط فوریه ۲۰۱۱ (اسفند ماه سال 90) شروع شد و همچنان ادامه دارد. مردم این کشور خواستار رفع تبعیض از شیعیان و برکناری رژیم آل خلیفه هستند.

تحریم انتخابات

دولت بحرین قصد دارد در تاریخ بیست دوم نوامبر 2014 (اول آذرماه امسال) انتخابات پارلمانی برگزار کند. این در حالی است که احزاب و جمعیت‌های سیاسی مخالف در این کشور با تاکید براین‌که انتخابات پیش رو عادلانه و سالم نخواهد بود آن را تحریم کرده‌اند. آنها می‌گویند باید ابتدا درکشور اصلاحات واقعی صورت گیرد تا کسانی که در این انتخابات پیروز می‌شوند، نماینده واقعی مردم براساس میزان پایگاه و مقبولیت خود باشند.

در همین رابطه آیت‌الله الشیخ عیسی قاسم و شیخ عبدالله الغریفی دو روحانی برجسته این کشور با انتشار بیانیه‌ای مشترک ضمن تحریم انتخابات پارلمانی اعلام کردند انتخابات آینده موجب تحکیم ظلم و اوضاع دردناک کشور خواهد شد. جمعیت الوفاق نیز روز گذشته یک عضو خود را که برای انتخابات پارلمانی در این کشور نامزده شده بود به دلیل مخالفت با قوانین این جمعیت برکنار کرد. جمعیت الوفاق پیشتر 18 نماینده در پارلمان داشت که با شروع تظاهرات مردمی‌و سرکوب‌های متقابل آل خلیفه، از مقام خود استعفا کردند.

مخالفت با انتخابات فرمایشی به یک رویه معمول و روزمره دراعتراضات مردمی‌این کشور تبدیل شده است. به نحوی که بیش از 37 روستای بحرین با اعلام تحریم انتخابات از دیگران نیز خواستند آن را تحریم کنند. نیروهای امنیتی نیز در جهت سرکوب اعتراضات مردمی‌این کشور با حمله به 37 روستا در الدیه، السنابس و جد حفص 12 جوان بحرینی را دستگیر کردند. اهالی مناطق «کرزکان»، «سماهیج»، «ستره»، «دیر» و «بنی‌جمره» نیز طی روزهای گذشته اعلام کردند انتخابات را تحریم کرده‌اند.

کشور بحرین بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد که اکثریت آنان را شیعیان تشکیل می‌دهند. پارلمان بحرین (المجلس الوطنی البحرینی: شورای ملی بحرین) متشکل از مجالس نمایندگان و سنا (مشورتی) است که هر یک از ۴۰ عضو تشکیل شده است. اعضای مجلس نمایندگان بحرین با رای مستقیم مردم انتخاب می‌شوند و اعضای مجلس سنا را پادشاه تعیین می‌کند. انتخابات پارلمانی در بحرین هر چهار سال یک​بار برگزار می‌شود. اولین انتخابات پارلمانی بحرین در سال ۲۰۰۲ و آخرین انتخابات در نوامبر ۲۰۱۰ برگزار شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها