داعش مسئولیت این حمله تروریستی را پذیرفت

80 کشته و زخمی در انفجار کاظمین

تسلط داعش بر شهر هیت درالانبار

سرلشکر رشید فلیح فرمانده عملیات الانبار اعلام کرد: به دنبال عقب‌نشینی نیروهای ارتش عراق از پایگاه نظامی هیت عناصر گروهک تروریستی داعش این پایگاه را به تصرف خود درآوردند.
کد خبر: ۷۲۷۱۴۹

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه القدس العربی چاپ لندن، فلیح روز دوشنبه اظهار کرد: ارتش عراق از این پایگاه به طور تاکتیکی با تمام تجهیزات و تسلیحات خود به سمت ناحیه البغدادی واقع در غرب شهر الرمادی مرکز این استان عقب‌نشینی کرده است. وی خاطرنشان کرد: ارتش عراق هم‌اکنون در حال بازسازی خود به منظور آغاز یک عملیات نظامی گسترده جهت آزادسازی شهر هیت واقع در 70 کیلومتری غرب شهر الرمادی است. لازم به یادآوری است گروهک تروریستی داعش تقریبا دو ماه پیش بخش‌های غربی و مناطق شرقی مانند فلوجه و الکرمه و بخش‌هایی از شهر الرمادی مرکز استان الانبار را به تصرف خود درآورد. به دنبال اشغال مناطق یاد شده ارتش عراق بشدت با عناصر تروریستی داعش درگیر شد. این درگیری‌ها همچنان ادامه دارد. در یک خبر دیگر مربوط به عراق دیروز اعلام شد حیدر العبادی نخست‌وزیر این کشور 150 نفر از افسران عالی‌رتبه را برکنار کرده است که این دومین اقدام العبادی پس از انحلال دفتر فرمانده کل نیروهای مسلح است. به گزارش ایسنا، از میان این افسرانی که برکنار شدند، قاسم عطا، سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح و محمد العسکری‌، سخنگوی وزارت دفاع و زهیر الغرباوی، رئیس دستگاه اطلاعات و چند نفر دیگر از مقامات نظامی هستند. این منابع عنوان داشتند: بیشتر افسرانی که مسئولیت اوضاع در استان‌های نینوا، صلاح‌الدین و ‌کرکوک را داشتند، برکنار شده‌اند.

درگیری‌های ارتش عراق و نیروهای داوطلب این کشور درحالی ادامه دارد که مقامات آمریکایی در قبال پیشروی‌های داعش از خود سلب مسئولیت کرده و می‌گویند عراقی‌ها باید خودشان برای بیرون کردن داعش از کشورشان بجنگند. به گزارش ایسنا، جان کری وزیر خارجه آمریکا ا شاره به حملات هوایی آمریکا به مواضع داعش گفت: راهبرد ما علیه داعش تقویت شده و توانایی ما بالا رفته و داعش بیش از پیش به انزوا خوهد رفت، اما در نهایت این اهالی الانبار هستند که باید برای آزادی خاک خود با داعشی‌ها مقابله کنند.

از سوی دیگر سوزان رایس، مشاور امنیت ملی آمریکا هشدار داد، جنگ علیه داعش طولانی خواهد بود و عراق باید رهبری آن را به عهده گیرد. رایس نیز بر مواضع دولت آمریکا مبنی بر ضرورت اقدام نیروهای امنیتی عراقی و نه آمریکایی تأکید کرد و گفت: نیروهای زمینی عراقی باید مقابله کنند، این جنگ آنها و سرزمین آنهاست.

تاکنون، ائتلاف تحت رهبری آمریکا بیش از 430 حمله هوایی علیه گروه داعش که اکنون در نزدیکی بغداد هستند، انجام داده است، اما بیشتر ناظران این حملات را بی‌تاثیر می‌دانند.

ادامه درگیری‌های شدید در کوبانی

اخبار و گزارش‌های رسیده از شهر کوبانی در مرز ترکیه و سوریه حاکی از آن است که درگیری‌ها میان کردهای ساکن در این منطقه و نیروهای تروریستی داعش، شدت بیشتری به خود گرفته است. در این میان برخی اخبار از موفقیت کردها طی دو روز گذشته حکایت دارد.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه، سازمان غیردولتی دید‌بان حقوق بشر سوریه روز گذشته اعلام کرد نیروهای کرد، یکشنبه شب دو موضع را از شبه‌نظامیان داعش در شهر کردنشین کوبانی پس گرفتند. شورای محلی شهر و یک مقر فرماندهی، مواضعی بود که پس از درگیری‌های سنگین به کنترل دوباره نیروهای کرد درآمد. گفته می‌شود در این درگیری‌ها، 13 عضو داعش کشته شدند. بنابر اعلام دید‌بان حقوق بشر سوریه، هواپیماهای ائتلاف تحت فرماندهی آمریکا بامداد دیروز نیز مواضع داعش را در شرق و جنوب این شهر بمباران کردند. همچنین گزارش شده در این درگیری‌ها، ابومحمد الامیرکی، از فرماندهان ارشد تکفیری‌ها کشته شد، وی از اولین کسانی بود که از جبهه النصره جدا شد و به داعش پیوست.

از سوی دیگر، این سازمان غیردولتی اعلام کرد به دنبال این پیروزی‌ها، داعش در حال انتقال گسترده نیرو و تجهیزات از مناطق اطراف کوبانی از جمله رقه و حلب به این شهر است تا بتواند مقاومت بیست و هفت روزه نیروهای کرد در این شهر را درهم شکند. گفته می‌شود اکنون در خیابان‌های کوبانی، نبرد به شکل تعقیب‌ و گریز در جریان است.

همزمان با شدت گرفتن این درگیری‌ها، چند نفر از مسئولان وزارت دفاع آمریکا که نخواستند نامشان فاش شود، گفتند دولت واشنگتن موافقت ترکیه در استفاده از پایگاه و تاسیسات نظامی نزدیک به مرز سوریه را برای مقابله با داعش دریافت کرده است. البته مقامات ترکیه دیروز این خبر را تکذیب کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها