هاموند به دنبال چیست؟

«هاموند» وزیر امور خارجه انگلیس دیروز به صورت غیرمنتظره وارد بغداد شد و پس از آن نیز راهی اقلیم کردستان عراق شد.آنچه در باب سفر وی ادعا گردیده تلاش برای هماهنگی میان دو کشور در مبارزه با تروریسم و افزایش حمایت‌های انگلیس از عراق است.
کد خبر: ۷۲۷۳۷۴
هاموند به دنبال چیست؟

هر چند انگلیسی‌ها تلاش بسیار دارند تا خود را ناجی مردم عراق نشان دهند اما سابقه تاریخی این کشور در زمان قیمومیت بر عراق و 8 سال اشغال این کشور و نیز رفتارهای انگلیس در قبال جنایات ماه‌های اخیر تروریست‌ها در عراق بیانگر ابهامات بسیاری در صداقت انگلیسی‌ها است.

در باب اهداف سفر هاموند ورای اهداف اعلامی چند نکته را می‌توان مشاهده کرد. نخست آنکه دولتمردان انگلیس در حالی به دنبال حضور نظامی در عراق هستند که با مخالفت شدید مردمی مواجه‌اند. سفر هاموند می‌تواند نوعی رفتار دیپلماتیک برای زمینه‌سازی جهت حضور نظامیان انگلیسی در عراق باشد که هدف آن را جلب رضایت مردم انگلیس و عراق برای این حضور تشکیل می‌دهد.

دوم آنکه هر چند ائتلاف به اصطلاح مقابله با داعش با محوریت آمریکا تشکیل شده اما هر کدام از کشورها به دنبال حضور گسترده‌تر در آینده عراق هستند به گونه‌ای که رقابتی جدی میان آلمان، فرانسه، آمریکا، انگلیس و ... را در این عرصه می‌توان مشاهده کرد. انگلیسی‌ها نیز مانند دیگر رقبای خود برآنند تا با پررنگ‌ کردن نقش خود در به اصطلاح تحقق روند سیاسی و امنیتی عراق سهم خود را از آینده این کشور ارتقاء دهند. آنها می‌دانند که با اتحاد مردم و ارتش عراق، آنها هزینه انسانی و مالی زیادی برای مقابله با تروریسم نخواهند پرداخت لذا برآنند تا سوار بر موج پیروزی عراق ضمن کسب جایگاه جهانی با ادعای ایفای نقش در این پیروزی‌ها منافع خود را نیز تأمین ‌کنند.

نکته‌ای که در این عرصه از جمله سفر هاموند مطرح است تلاش غرب برای تحمیل خواسته‌های خود به دولت ‌عراق در تکمیل کابینه از جمله پست‌های وزارت کشور و دفاع است که برای غرب دارای اهمیت حیاتی است، آنها می‌خواهند نزدیکان حزب بعث را در این سمتها بگمارند.

سوم آنکه غربی‌ها به ویژه آمریکا و انگلیس طرحی دوجانبه را در عراق در پیش گرفته‌اند و آن دور ساختن عراق از ایران و سوریه است. عراق که امنیت سوریه را برابر با امنیت خود می‌داند همگرایی مثبتی با ایران و سوریه در عرصه مبارزه با تروریسم دارد که با اهداف غرب برای ناآرام‌سازی منطقه مغایر است.

آنان با اعمال فشار سیاسی و ترویج تروریسم به عنوان ابزار نظامی برآنند تا عراق را از ایران و سوریه دور ساخته و عضو ائتلافی نمایند که هدف آن نابود‌سازی مقاومت است، طرحی که هدف نهایی آن حذف مقاومت و تسلط غرب بر منطقه از جمله بر عراق است در حالی که در ظاهر چنان القاء می‌سازند که دوری از مقاومت راهکار عراق برای بقا است، اما جهانیان اذعان دارند پذیرش این طرح یعنی سلطه غرب بر عراق و کل منطقه که بر باد دهنده آرزوی مردم عراق برای داشتن کشوری مستقل و آزاد خواهد بود.

قاسم غفوری - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها