فرصت رسیدن به توافق جامع، سوم آذر پایان می​یابد

عراقچی: احتمال تمدید مذاکرات وجود دارد

مذاکرات هسته‌ای در حالی این هفته در وین از سر گرفته می‌شود که فرصت چندانی تا پایان ضرب‌الاجل تعیین شده برای رسیدن به توافق جامع، یعنی سوم آذر باقی نمانده و مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران با اشاره به پیشرفت کند مذاکرات در هفته‌های اخیر از احتمال تمدید مذاکرات سخن گفته است.
کد خبر: ۷۲۶۲۹۰

سیدعباس عراقچی در حالی دیروز از احتمال تمدید وقت مذاکرات ایران و 1+5 سخن گفت که تا پیش از این همواره در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران درباره احتمال تمدید مذاکرات، پاسخش این بود که طرفین فعلا نمی‌خواهند به این موضوع فکر کنند و تمام توانشان را برای رسیدن به توافق تا سوم آذر گذاشته‌اند.

اما عراقچی دیروز در حاشیه همایش رئیسان دادگستری خراسان رضوی گفت: احتمال همه چیز و حتی تمدید وقت مذاکرات ایران و 1+5 وجود دارد.

به گزارش ایسنا، وی که در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، البته این را هم گفت هنوز ناامید نیستیم که مذاکرات تا سوم آذرماه به نتیجه برسد.

عراقچی با اشاره به مذاکراتی که این هفته با حضور وزیران خارجه ایران، آمریکا و کاترین اشتون در وین برگزار می‌شود، افزود: در صورتی که تغییر مواضع در طرف مقابل صورت نگیرد و در این دور به نتایج کافی نرسیم، احتمالا تا سوم آذرماه به توافق نمی‌رسیم.

وی با بیان این‌که طرفین برای ادامه مذاکرات جدی هستند و مذاکره به مراحل حساسی رسیده است، ابراز امیدواری کرد غرب کمال استفاده را از فرصت ایجاد‌شده برای رسیدن به یک راه‌حل مناسب ببرد. این عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای عنوان کرد: انتظار می‌رفت که مذاکرات در نیویورک با پیشرفت همراه باشد، اما این اتفاق نیفتاد.عراقچی با بیان این‌که سه‌شنبه و چهارشنبه در وین مذاکراتی خواهیم داشت، گفت: سه‌شنبه گفت‌وگوی دوجانبه با هیات آمریکایی و کاترین اشتون، روز چهارشنبه نیز مذاکرات سه‌جانبه‌ای میان دکتر ظریف، کاترین اشتون و جان کری صورت خواهد گرفت.

معاون وزیر خارجه ایران اظهار کرد: در مذاکرات آینده درباره موضوعات کلیدی مانند تحریم و چگونگی رفع آن و غنی‌سازی بحث می‌شود و امیدواریم مسیر جدیدی در این راه باز شود.

او در بخش دیگری از سخنانش درباره اظهارات کامرون، نخست‌وزیر انگلیس اظهار کرد: در این خصوص دکتر ظریف در مجلس توضیح داد و به نظرم اظهارات کامرون در شأن نخست‌وزیر این کشور نبود.

عراقچی اضافه کرد: ما هم عجله‌ای برای ازسرگیری روابط و بازگشایی سفارت‌ها نداریم، همه دولت‌ها و کشورها باید بفهمند که با مردم ایران باید به زبان کرامت و احترام صحبت کنند.

وی افزود: ما عزت خودمان را با هیچ چیزی معاوضه نکرده و آن را فدای مصالح موقتی در مذاکرات نمی‌کنیم.

عراقچی با اشاره به مواضع ائتلاف ضدداعش نیز عنوان کرد: تعبیر رهبر معظم انقلاب درباره غربی‌ها این بود که مواضعشان مضحک است؛ زیرا خود غربی‌ها و متحدان تروریستی داعش که متاسفانه اسم دولت اسلامی بر خود گذاشته و اسلام را خدشه‌دار می‌کند، آن را آفریده و خودشان از آنها حمایت کردند، اما اکنون دم از مبارزه و ائتلاف می‌زنند که این امری مضحک است.

معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزیر امور خارجه ایران ادامه داد: ما به هیچ وجه به ائتلاف ضدداعش اطمینان نداریم و نگران مقاصد پشت پرده و سیاست‌های پنهان آنها هستیم و همچنان معتقدیم باید با گروهک تروریستی داعش مبارزه شود و ما نیز به سهم خود، تلاشمان را انجام می‌دهیم؛ زیرا تهدیدی جدی محسوب می‌شود.

تهران هیچ تعهدی برای اعطای روادید به کارشناسان آژانس ندارد

در همین حال، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به انتشار برخی اخبار مبنی بر خودداری ایران از صدور روادید برای یکی از اعضای هیات آژانس گفت: ایران هیچ تعهدی برای اعطای روادید به کارشناسان آژانس ندارد.

به گزارش فارس، خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه به نقل از یک دیپلمات غربی گزارش داد فردی که ایران از اعطای روادید به وی خودداری کرده، یک آمریکایی بوده است.

رویترز در حالی در گزارش خود مدعی شده است که این اقدام تردیدها در رابطه با برنامه فعالیت‌های هسته‌ای ایران را افزایش می‌دهد که ارائه روادید به اتباع خارجی از حقوق حاکمیتی کشورها به شمار می‌آید و اعضای آژانس بر اساس قوانین داخلی این سازمان حق دارند در رابطه با ورود اعضای تیم‌های بازرسی تصمیم‌گیری کنند.

در همین حال رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس بین‌الملل در واکنش به گزارش رویترز با بیان این‌که این فرد با تابعیت خاص، تنها کارمند آژانس است و بازرس انتصابی هم نیست، اظهار کرد: ایران بر اساس مقررات آژانس، هیچ تعهدی برای صدور روادید به کارمندان آژانس ندارد؛‌ حتی در خصوص بازرسان انتصابی نیز حق ایران برای رد آنها محفوظ است و ایران از این حق در گذشته استفاده کرده است.ایران پیش از این بارها نسبت به درز کردن اطلاعات محرمانه‌ای که در اختیار آژانس قرار داده می‌شود، ابراز نگرانی کرده است.

بیانیه آژانس درباره نشست هفته گذشته

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد در نشست تهران در رابطه با دو اقدام عملی باقیمانده از توافقات پیشین گفت‌وگو شده و قرار است مذاکرات در این رابطه ادامه یابد.

به گزارش فارس، در بخشی از این بیانیه آمده است: در طول نشست، طرفین در رابطه با اجرای دو اقدام عملی مرتبط با انفجارهای مقیاس بزرگ و محاسبات ترابرد نوترونی، که ماه می‌2014 (اردیبهشت) در سومین گام چارچوب همکاری مورد توافق قرار گرفته بود، بحث کردند. آژانس و ایران به گفت‌وگو در مورد این اقدامات ادامه می‌دهند.

ایران و آژانس روز سی‌ام اردیبهشت، برای اجرای پنج اقدام عملی تا روز سوم شهریور توافق کردند. در تازه‌ترین گزارش فصلی یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس تائید شد که ایران سه مورد از این اقدامات را به طور کامل اجرا کرده و مذاکرات برای اجرای دو اقدام عملی دیگر، در جریان است.

در ادامه بیانیه آژانس آمده است: ایران در طول نشست تهران اقدام تازه‌ای پیشنهاد نکرد. ایران و آژانس توافق کردند تا در تاریخی که متعاقبا اعلام می‌شود، دوباره گفت وگو کنند.رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس درباره نشست دو روزه تهران به فارس گفت: در این دو روز تمامی مسائل دوجانبه از جمله نحوه تکمیل دو اقدام عملی توافق شده و راه‌های پیش رو مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

نجفی با ذکر این نکته که از طرف آژانس، ترو واریورانتا معاون مدیرکل، سرپرستی هیات مذاکره‌کننده را به عهده داشت، خاطرنشان کرد: در این نشست ایده‌هایی نیز در خصوص روند کار مطرح شد و در مجموع مذاکرات بسیار سازنده، جدی، محتوایی و صریح بود.

نماینده دائم ایران در آژانس همچنین در خصوص زمان برگزاری دور بعدی گفت‌وگوها عنوان کرد:‌ قرار است در آینده نزدیک نشست دیگری برگزار شود که به احتمال زیاد اوایل آبان خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها