نگاهی به نمایشگاه امسال خودروی پاریس

پاریس 2014 قلب تپنده خودروسازی جهان

نمایشگاه خودروی پاریس، نمایشگاه خودروی فرانکفورت و نمایشگاه دیترویت سه نمایشگاه اصلی خودرو در دنیا به شمار می‌آیند، اما فرانسوی‌ها از این بابت به خود می‌بالند، چون نمایشگاه پاریس گل سرسبد این مثلث است.
کد خبر: ۷۲۴۹۷۱
پاریس 2014 قلب تپنده خودروسازی جهان

در حقیقت می‌توان گفت تمام شرکت‌های خودروساز از سراسر جهان دو سال صبر می‌کنند تا در اینجا یعنی پاریس از نوآوری‌های خود رونمایی کنند، حتی اگر این تحمل به قیمت مخفی نگه داشتن مدل‌های تازه شان برای ماه‌های طولانی باشد! نمایشگاه امسال که از شنبه آغاز شده است همچون دوره‌های قبل ویژگی‌های بارز خود را دارد: شرکت‌های خودروساز، نمایشی شکوهمند از خروج از بحران اقتصادی سال‌های اخیر دارند و برخلاف چند دوره اخیر، خودروهای مفهومی جایگاه درخشان خاصی دارند.

زمانی برای ابرخودروها

پاریس که به آن شهر نور می‌گویند این روزها پذیرای تجارتی بزرگ در عالی‌ترین سطح ممکن است. تمامی شرکت‌های خودروساز در نمایشگاه پاریس هستند تا تازه‌ترین محصولاتشان را به دنیا نشان دهند. در این میان برندهایی هستند که تخصص ویژه‌ای در ارائه خودروهای خاص یا همان ابرخودروها دارند. اروپا جایی است که فراری و لامبورگینی خودروهایشان را به دنیا معرفی می‌کنند و البته انگار رقبای آمریکایی‌شان تمایلی به خودنمایی در اینجا ندارند و فقط حضوری عادی را به نمایش می‌گذارند و این فرصتی مغتنم برای دو غول خودروسازی اروپاست که نمایش خیره‌کننده‌ای از تازه‌ترین تولیداتشان ارائه کنند. امسال فراری با 458 Speciale A در نمایشگاه پاریس حاضر شده است. حرف A اشاره‌ای به Aperta به معنی «باز» در زبان ایتالیایی دارد که اشاره کاملا روشنی است به سقف جمع شدنی آلومینیومی خودرو، سقفی که فقط در 14 ثانیه باز و بسته می‌شود! قدرتمندترین خودروی عضلانی تبدیل شونده فراری مجهز به موتور 4.5 لیتری V8 است که صفر تا صد را فقط در سه ثانیه طی می‌کند. فقط 499 دستگاه از این خودرو ساخته خواهد شد تا هرگاه یکی از آنها در گوشه‌ای از جهان دیده شد مطمئن شویم راننده آن فوتبالیستی سرشناس، یکی از 50 میلیاردر اول دنیا یا هنرپیشه‌ای برجسته است. البته این عضلانی دیدنی رقیب جدی از لامبورگینی را در کنار خود می‌بیند.

کمی آن طرف‌تر از تبدیل‌شونده فراری، Asterion لامبورگینی دیده می‌شود که هفته‌های طولانی هیچ کس چیزی درباره آن نمی‌دانست. بخوبی روشن بود ایتالیایی‌ها با چراغ خاموش وارد نمایشگاه شده‌اند تا همگان را شگفت‌زده کنند. این طرز تفکر از همان ابتدا و از روی تصویر آگهی نامشخص خودرویی که عنوان مرموز را به گرفته بود، کاملا نمایان بود. با این حال بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو پیش‌بینی می‌کردند محصول جدید لامبورگینی یک ابراسپرت چهار نفره یا یک شاسی بلند اروس (Urus) باشد. حتی برخی این گمانه‌زنی را مطرح می‌کردند که با خودروی کوپه 2+2 روبه‌رو خواهیم شد. تمامی این تصورات از آنجا ناشی می‌شد که لامبورگینی فقط یک شعار عجیب در کنار آن تصویر مبهم منتشر کرد: اگر یک کمال به دست آید، می‌توان آن را دو برابر کرد! اگر منظور از کمال GT400 متعلق به دهه 60 باشد پس پارچه از روی نسخه چهار نفره آن برداشته خواهد شد.

فرانسوی‌ها با توپ پر

نمایشگاه خودروی پاریس جولانگاه اصلی سه خودروساز معروف فرانسه یعنی پژو، رنو و سیتروئن به شمار می‌آید چون اگر قرار باشد نمایشگاهی در آمریکا برگزار شود به آنها اجازه خودنمایی داده نمی‌شود. در چند سال اخیر و با فروکش کردن بحران فزاینده اقتصادی، روند طراحی خودروها در این سه برند تحول چشمگیری یافته و گذشته از آن مفهومی‌هایی که از اتاق فکر این کارخانجات خارج می‌شوند نیز معنای خاصی دارند و به بیان دیگر با واقعیت در تضاد نیستند.

در نمایشگاه امسال پاریس، رنو دست به هنرنمایی خیره‌کننده‌ای زده و خودرویی را معرفی کرده که از حیث مصرف سوخت در دنیا بی‌نظیر است: Eolab در هر صد کیلومتر طی مسافت فقط یک لیتر می‌سوزاند! این خودرو مثال بارزی از همسویی صنایع خودروسازی در اروپا با سیاستمداران است، جایی که به دلیل بحران فزاینده کمبود سوخت از هر تلاشی برای غلبه بر این مساله دریغ نمی‌شود. محصول خلاقانه رنو یک سیستم حرکتی دوگانه سوز است که تا 60 کیلومتر قابلیت حرکت با استفاده از موتور الکتریکی را دارد. ساختاری فوق آیرودینامیکی در کنار بهره‌گیری از مواد ترکیبی و فولاد بسیار سبک و آلومینیوم منتهی به محصولی شده که در هر صد کیلومتر طی مسافت فقط 22 گرم آلاینده کربنی وارد محیط زیست می‌کند. بدون شک ادعای مدیران رنو با واقعیت همخوانی دارد که گفته اند در طراحی Eolab از حدود صد نوآوری استفاده شده است! بدون شک خودرویی که سقفش فقط 4.5 کیلوگرم وزن دارد طرفداران زیادی را به این گوشه از نمایشگاه می‌کشاند.

در نمایشگاه پاریس 2014، پژو با Quartz خود حاضر شده است؛ خودروی مفهومی شاسی بلندی که با زوایایی تند، کاپوتی کشیده و دو منحرف‌کننده جریان هوا در قسمت پشت مثل یک اسپرت سرعتی پرواز می‌کند.

سیستم دوگانه سوز این خودرو ترکیبی از موتور بنزینی با توان 270 اسب بخار و دو موتور الکتریکی 114 اسب بخار است. به نظر می‌رسد کوارتز نمایشی از خط مشی جدید پژو باشد. در کنار این دو غول فرانسوی، سیتروئن نیز با دو مدل مفهومی در نمایشگاه امسال حاضر شده است.

مفهومی‌های نزدیک به واقعیت

اگر سال‌های گذشته خودروهای مفهومی عجیب و غریبی در نمایشگاه پاریس دیده می‌شدند، اما امسال مضمون خاصی در بیشتر آنها دیده می‌شود: نزدیکی به واقعیت و این یعنی امکان ورود آنها به بازار خودروهای کاربردی در آینده‌ای بسیار نزدیک وجود دارد. Infiniti Q80 Inspiration ازجمله این تازه‌واردهاست. برند اینفینیتی که همواره به طراحی خودروهای لوکس و تجملاتی مشهور بوده است با رونمایی از این مفهومی دلربا نشان داده بتدریج قصد حضور در بازار خودروهای مصرفی درون‌شهری را هم دارد و خودرو که ظاهری کشیده دارد، در دسته‌بندی چهار درها قرار می‌گیرد به طوری که درهای عقب روی چرخ‌ها هم آمده‌اند. پیش‌بینی می‌شود این محصول جدید رقیب جدی برای Audi A7 و پورشه پانامرا باشد. تویوتا هم مفهومی خشمگین خود را دارد! این خودروی دوگانه‌سوز که C-HR نام دارد تفاوت چندانی با ایده‌هایی که در چند سال اخیر ارائه شده، ندارد. فقط می‌توان به چراغ‌های کوچک‌تر شده با حالتی از القای خشم و ناراحتی اشاره کرد! در کنار تویوتا، نیسان با Juke در پاریس حاضر شده، خودرویی عضلانی با ظاهری فریبنده که برای فروش در پنج قاره طراحی شده است!

پادشاهان همیشگی نمایشگاه پاریس

می‌گویند اگر صنعت خودروسازی جهان فقط چند در داشته باشد یکی از آنها قطعا آلمان است. خودروسازان آلمانی همواره نمایشی پررنگ و لعاب در نمایشگاه خودروی پاریس داشته‌اند. امسال مرسدس با AMG C63 خودنمایی می‌کند. این خودرو را می‌توان مظهری از تکامل صنعت خودروسازی جهان به شمار آورد. 503 اسب بخار قدرت و دنیایی از فناوری در داخل و بیرون اتاق که برای نمایش آن به نمایشگاهی مجزا نیاز است.

در کنار مرسدس، پادشاه دیگری به نام آئودی به چشم می‌خورد که TT roadster را به پاریس 2014 آورده است. این محصول خلاقانه یک کوپه نسبتا ساده است که در بدنه آن خبری از خط و خطوط رایج دیده نمی‌شود. در عوض در ساخت آن از منیزیوم، آلومینیوم، فولاد و پلاستیک فشرده استفاده شده تا محصول نهایی دو فاکتور اصلی را داشته باشد: سبکی و استحکام.

نمایشگاه امسال پاریس تا نوزدهم اکتبر (بیست و دو مهر) به فعالیت خود ادامه می‌دهد. تورهای گردشگری انبوهی از علاقه‌مندان به صنعت خودرو را از گوشه و کنار جهان به پاریس می‌آورند. در کنار آنها هستند افرادی که برای یک روز حضور در نمایشگاه هزینه‌های هنگفت سفر و اقامت را پرداخت می‌کنند و در کنار همه اینها بازتاب خبری گسترده این رویداد مهم صنعتی دنیا را در جریان تازه‌ترین دستاوردهای صنعت خودرو قرار می‌دهد تا قلب تپنده صنعت خودرو همچنان در پاریس بتپد.

رونق گرفتن نمایشگاه خودرو در گذر زمان

قدیمی‌ترین نمایشگاه خودروی جهان داستانی عجیب، اما خواندنی دارد. در سال 1894 فقط 20 دستگاه خودرو در سراسر فرانسه تردد می‌کردند. این وسایل عجیب و البته کاملا جدید این جرقه را در ذهن گروهی پدید آورد که نمایشگاهی برای نمایش دقیق این سازه‌های متحرک برپا کنند. نمایشگاه برگزار شد، اما بیشتر شبیه یک ناکامی بزرگ بود چون فقط دو دستگاه خودرو در نمایشگاه حاضر شدند.

چهار سال بعد بار دیگر نمایشگاه برگزار شد. رئیس‌جمهور آن زمان فرانسه که نمایشگاه را افتتاح کرد بلافاصله در جملاتی تردیدهایش را درخصوص آینده خودروسازی بیان و نسبت به آن ابراز ناامیدی کرد. او برای این‌که نشان دهد تا چه حد نسبت به این موضوع بی تفاوت است محل برگزاری نمایشگاه را با درشکه ترک کرد!

اما صنعت خودرو کار خود را کرده بود و دل مردم را به دست آورده بود. از آن سال به بعد نمایشگاه خودروی پاریس همه ساله برگزار شد و در هر دوره بتدریج گسترش پیدا کرد و نوآوری‌های متنوعی را به نمایش گذاشت.

به عنوان مثال در نمایشگاه سال 1907 ورود تجملات و لوکس‌گرایی در صنعت خودرو بخوبی نمایان بود. سال 1913 نخستین چراغ‌های برقی در خودروها خودنمایی می‌کردند. سال 1925 سیتروئن دست به ابتکاری تاریخی زد و با نورپردازی دیدنی نام این برند را روی برج ایفل به نمایش گذاشت تا تبلیغات در دنیای خودروسازی مفهوم تازه‌ای پیدا کند. پس از جنگ جهانی دوم تصمیم گرفته شد نمایشگاه پاریس که به علت جنگ موقت تعطیل شده بود بار دیگر کار خود را آغاز کند.

از آن زمان قدیمی‌ترین نمایشگاه خودروی جهان با قوت به کار خود ادامه داده و حتی گفته می‌شود از زمانی که هر دو سال یکبار برگزار می‌شود بر کیفیت و همچنین شمار بازدیدکنندگان آن افزوده شده است به طوری که سال 2012 با ثبت یک میلیون و 231 هزار و 416 بازدیدکننده رکوردی حیرت‌انگیز برجای گذاشت؛ هر چند به نظر می‌رسد امسال تا دو هفته دیگر (اختتامیه) این رکورد باز هم جابه‌جا شود.

مهدی پیرگزی / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها