کوتاه از جهان

رسوایی جدید اطلاعاتی در آلمان

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان به دلیل یک رسوایی مربوط به همکاری اطلاعاتی این کشور با آمریکا در معرض انتقادهای فزاینده قرار گرفته است.
کد خبر: ۷۲۴۶۵۴

به گزارش خبرگزاری آناتولی، نشریات آلمانی فاش کردند سرویس اطلاعات این کشور، اطلاعات شهروندان آلمانی را در اختیار سرویس امنیت ملی آمریکا گذاشته است.

این جاسوسی مربوط به انتقال اطلاعات در فاصله سال‌های 2004 و 2008 در مرکز اینترنت فرانکفورت، یکی از بزرگ‌ترین مراکز تردد اطلاعاتی در جهان است.

کمیسیون پارلمانی بررسی جاسوسی‌های آژانس امنیت ملی آمریکا این خبر را تائید کرده است.

گفته می‌شود، اجازه این عملیات در زمان گرهارد شرودر، صدراعظم پیشین آلمان به آمریکایی‌ها داده شده است.

احزاب مخالف دولت آلمان اعلام کردند، این کار نقض فاحش قانون اساسی آلمان است و دولت مرکل باید فورا در این مورد توضیح دهد. سازمان اطلاعاتی آلمان تاکنون از موضعگیری در قبال انتشار این خبر خودداری کرده است. از آغاز افشاگری‌های ادوارد اسنودن، مامور پیشین سازمان جاسوسی آمریکا، همواره نام آلمان به عنوان یکی ازکشورها که هدف جاسوسی قرار گرفته و علاوه بر آن، با آمریکا نیز همکاری داشته، مطرح بوده است./ واحد مرکزی خبر

حمایت مالی یک قطری از داعش

خلیفه محمد ترکی ‌السبیعی، شهروند قطری که خالد شیخ محمد، از عاملان حملات یازدهم سپتامبر 2001 را تامین مالی می‌کرد، ‌اکنون از حامیان مالی داعش در عراق و سوریه است. خالد شیخ محمد ‌اکنون در زندان گوآنتانامو است.

وی پیشتر در سال 2008 به اتهام حمایت مالی از القاعده به زندان افتاده بود که پس از شش ماه آزاد شد. این بانکدار پس از آزادی از سوی مقام‌های قطری، بار دیگر به تامین مالی تروریست‌ها ادامه داد.

براساس گزارش جدیدی که قرار است ماه میلادی بعد و از سوی یک اتاق فکر آمریکایی منتشر شود، 20 قطری به‌عنوان تامین‌کنندگان مالی و تسهیل‌کننده برای تروریست‌ها شناخته شده‌اند.‌/‌ ایسنا

آزادی گروگان انگلیسی در لیبی

وزارت امور خارجه انگلیس از آزادی دیوید بولام، شهروند این کشور که چهار ماه پیش به دست شبه‌نظامیان لیبیایی گروگان گرفته شده بود، خبر داد.

وزارت امور خارجه انگلیس با اعلام این‌که مقام‌های انگلیسی از زمان گروگان گرفته شدن دیوید بولام از خانواده وی حمایت کردند، اعلام کرد: ما از این‌که این فرد به سلامت آزاد شده، خوشحالیم. دولت لیبی اخیرا با موجی از خشونت‌ها از زمان سرنگونی و کشته شدن معمر قذافی دیکتاتور سابق این کشور مواجه شده است.‌/‌ ایسنا

1۲ کشته در درگیری دونتسک اوکراین

مقامات نظامی اوکراین از کشته شدن 12 نفر از مخالفان در درگیری در فرودگاه دونتسک در شرق این کشور خبر دادند. سخنگوی ارتش اوکراین همچنین اعلام کرد: در این درگیری‌ها دو سرباز این کشور هم کشته شدند. این سخنگو افزود: فرودگاه دونتسک هدف اصلی حملات جدایی‌طلبان است.

کنترل این فرودگاه در دست نیروهای ارتش اوکراین است. این در حالی است که رهبر مخالفان دولت اوکراین دو روز پیش مدعی شد مخالفان کنترل بیش از 90 درصد از فرودگاه شهر دونتسک را در دست گرفته‌اند.‌/‌ واحد مرکزی خبر

درگیری ارتش لبنان با تروریست‌ها در اطراف عرسال

در حالی که بر اثر حملات هواپیماهای سوریه شمار زیادی از تروریست‌ها در مناطق مرزی عرسال به هلاکت رسیدند، ارتش لبنان نیز مواضع آنها را در این مناطق هدف قرار داد.

به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، نیروهای ارتش لبنان بشدت مواضع عناصر مسلح را در مناطق حومه شهر عرسال در مرز سوریه هدف تیراندازی قرار داد. در این درگیری‌ها یکی از تروریست‌ها به نام محمد رائد نیز در شهر عرسال بازداشت شد. همچنین شبکه تلویزیونی المنار گزارش داد که در حمله ارتش سوریه به مواضع گروه‌های مسلح در مناطق مرزی با لبنان ده نفر کشته و شماری زخمی شدند.‌/‌ واحد مرکزی خبر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها