آینده نگری به جای حمایت کوتاه مدت

نقدی بر پرونده یارانه‌های کشاورزی

درمناظره خرید تضمینی گندم مطرح شد

دخل و خرج نامتوازن کشاورزان و لزوم کمک بلاعوض دولت

مناظره تلویزیونی خرید تضمینی گندم بعد از ظهر امروز در حالی در سبکه یک سیما برگزار شد که نمایندگان تشکل‌های کشاورزی ضمن تاکید بر ضرورت افزایش کیفیت تولید، قیمت 1155 تومانی خرید تضمینی سال آینده را ناکافی دانستند،در عین حال نماینده دولت از اختصاص ۸۰۰ میلیارد کمک بلاعوض به یارانه سود تسهیلات کشاورزی و طراحی ابزارهای حمایتی غیر قیمتی خبر داد.
کد خبر: ۷۲۴۰۵۹
دخل و خرج نامتوازن کشاورزان و لزوم کمک بلاعوض دولت

مسعود اسدی رئیس مجمع هماهنگی تشکل‌های کشاورزی کشور گفت: افزایش فقط 10 درصدی نرخ تضمینی گندم هزینه تولید گندم را نیز تأمین نمی‌کند و موجب می‌شود بخش عمده‌ای از تولیدکنندگان از چرخه تولید خارج شوند.

وی ادامه داد:‌ قطعا اگر رئیس جمهور در جلسه تعیین نرخ تضمینی خرید گندم بود، به رقم مذکور رضایت نمی‌داد.

اسدی بیان کرد:‌ متاسفانه همیشه دولت‌ها در کلان مدعی حمایت از کشاورز هستند، اما در زمان اجرا این موارد فراموش می‌شود.

رئیس مجمع هماهنگی تشکل‌های کشاورزی کشور تاکید کرد:‌ از تمامی کشاورزان می‌خواهیم در آغاز کشت با مدیریت جهادی تولید را آغاز کنند و نگران قیمت‌ها نباشند و بدانند تشکل‌ها و مجلس شورای اسلامی راهکارهایی برای دفاع از حقوق آنها اندیشیده است.

محمد اسماعیل نیا عضو هیات رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در ادامه برنامه مناظره امروز با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری و امام (ره) درخصوص نقش کشاورزی در استقلال کشور بر اظهارداشت: باور ما این است که در سایه مدیریت و عزم ملی می‌توانیم به امینت غذایی برسیم.

وی افزود: در بحث گندم بر اساس برآورد سازمان‌های جهانی تا سال 2050 کشورهای صادرکننده گندمی برای صادرات نخواهد بود و اغلب کشورها واردکننده گنم خواهند بود.

وی ادامه داد: بنابراین در صورتی که بهره‌وری در بخش کشاورزی افزایش یابد و بتوانیم راندمان تولید را افزایش دهیم، با سطح زیر کشت فعلی می‌توان 16 میلیون تن گندم برداشت کرد و این مساله هزینه تمام شده را کاهش داده و مشکل قیمت برطرف می‌شود.

سید موسی راهنمایی رئیس نظام صنفی کشاورزی با اشاره به مشکلات بخش کشاورزی کشور گفت: نیازمند بازنگری در بخش کشاورزی هستیم و این نرخ خرید 1155 تومان تضمینی باید بازنگری شود.

وی با بیان اینکه در نرخ خرید تضمینی دولت باید بازنگری شود، گفت:‌ هم‌اکنون نرخ تورم بالای 20 درصد است و این هزینه‌ها باید جبران شود.

ناصر عاشوری قلعه‌ رودخانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: روسیه بازار مناسبی برای محصولات کشاورزی ایران است که با صنعتی شدن کشاورزی می توانیم به این بازار ورود پیدا کنیم.

وی با اشاره به اینکه در کشور ما آموزش مغفول مانده است، تصریح کرد: دولت باید در این زمینه نیز فکر اساسی کند، تا بتواند ضایعات محصولات کشاورزی را به کمترین میزان خود برساند.

مهدی کاظم‌نژاد مدیر کل امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه کشاورزان گندم‌کار را که از قیمت‌ها ناراضی هستند، به وسیله دیگر ابزارهای حمایتی حمایت می‌کنیم، گفت: بر اساس گزارش‌های سازمان همکاری‌ اقتصادی 111 میلیارد یورو به شیوه‌های مختلف در سال 2013 از کشاورزان حمایت شده است.

وی با اشاره به اینکه از دولت و مخصوصاً رئیس جمهور بابت اعلام به موقع قیمت خرید تضمینی گندم تشکر می‌کنم، گفت: تاکنون 7 میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شده که این میزان نسبت به سال گذشته افزایش دو برابری را نشان می‌دهد، چرا که در سنوات گذشته این میزان به طور متوسط 3.5 میلیون تن بوده است.

مهدی کاظم‌نژاد در ادامه با اشاره به اینکه هرچه تلاش داریم به مقوله کشاورزی کمک می‌کنیم، گفت: علاوه بر پرداخت نقدی اشاره شد که به وسیله دیگر ابزارها از کشاورزان حمایت خواهیم کرد، تا در دنیا قدرت رقابت پیدا کنیم.

وی افزود: در دنیا اعداد عجیب و غریبی برای حمایت از کشاورزی در بودجه‌های سالانه دیده شده و ما هم باید به این سمت حرکت کنیم که کشاورزان نیاز به حمایت دارند.(فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها