چندماه قبل مسابقه ای در دانشگاه دهلی برگزارشد که هرکس بیشتر نوشابه بنوشد برنده است. برنده این مسابقه، 8بطری نوشابه نوشید اما در دم مرد؛ چون دی اکسید بسیار زیادی به خونش رسیده بود
کد خبر: ۷۲۳۰۹
؛ در حالی که اکسیژن کافی در خون او وجود نداشت.
پس از آن مسوولان دانشگاه ، تمام نوشابه های گازدار را در فروشگاه دانشگاه ، ممنوع کردند.حالا در تابستان های تفتیده و پردود تهران و تمام شهرهای ایران ، خستگان و تشنگان گرما به نوشابه های گازدار پناه می برند که بزرگ ترین سم زندگی آدمهاست...
کشور ایران در حال حاضر مقام اول مصرف نوشابه های گاز دار جهان را داراست.خوردن هر قوطی نوشابه گازدار درست مثل این است که 10قاشق شکر، 150کالری و 30-55میلی گرم کافئین را با یک عالمه رنگهای مصنوعی یکباره بچپانید توی حلقتان.
چپاندن این مقدار شکر، کالری و مواد افزودنی مضر، در یک محصول که هیچ ارزش غذایی ای ندارد، خیلی تعجب آور است.علاوه بر اینها نگهدارنده های مختلفی مثل «بنزوات سدیم» و اسید بنزوئیک از جمله مواد موجود در نوشابه هستند که پدر معده و روده را درمی آورند و برای انواع مختلف سرطان میهمانی می گیرند.
سرطان مری از ان دست بیماری هایی است که با نوشابه قوم و خویشی نزدیکی دارد. گرد همایی متخصصان بیماری های گوارشی در نیواورلئان آمریکا- که اتفاقا همین چند هفته پیش هم برگزار شد - نشان داد خوردنی ها و نوشیدنی ها با انواع سرطان رابطه بسیار نزدیکی دارند.
از جمله مقالات ارائه شده در این گردهمایی ، پژوهشی بود که نشان می داد رابطه قوی ای بین افزایش مصرف نوشابه های گازدار در 50سال گذشته و میزان موارد ثابت شده سرطان مری در ایالات متحده وجود دارد.
نتایج این بررسی نشان می داد میزان بروز سرطان مری در 25سال گذشته 570درصد در میان مردان سفید پوست امریکایی افزایش یافته است و در همین مدت مصرف نوشابه هم تقریبا به همین میزان افزایش پیدا کرده است.نتایج تحقیقات دیگری نیز از وجود رابطه ای مشابه بین مصرف نوشابه های گازدار و سرطان مری در کشورهای دیگر حکایت می کرد.
کشورهایی که در آنها میزان مصرف نوشابه گازدار به ازای هر فرد در سال بیشتر از 80لیتر بود ، با افزایش میزان سرطان مری روبه رو بودند.البته گرچه رابطه بین مصرف نوشابه های گازدار و سرطان مری ممکن است اتفاقی باشد، اما پژوهشگران احتمال می دهند این رابطه به این دلیل باشد که نوشابه های گازدار باعث اتساع معده میشود که این مساله خود سبب برگشت محتویات اسیدی معده به داخل مری می شود. که به عقیده پزشکان این برگشت یا ریفلاکس با سرطان مری ارتباط دارد.


جهشی برای چاق شدن
نوشابه های گازدار علاوه بر تمام بیماری هایی که آدمهای قرن بیست و یکم را به آن دچار می کنند، چاقی مفرط را هم به مصرف کنندگانشان هدیه می کنند.
محققان مرکز کنترل دیابت و غدد انگلیس در آخرین تحقیقات خود اعلام کردند ، فقط با قطع مصرف نوشابه های گازدار که سرشار از کربوهیدرات هستند، می توان چاقی کودکان را کنترل کرد.
دکتر دیوید کرو و همکاران وی اعلام کردند به جای توجه به 3عامل غذا، نوشیدنی ها و ورزش برای جلوگیری از چاقی کودکان می توان تنها بر نوشابه های گازدار شیرین تمرکز کرد و نتیجه بهتری را هم به دست آورد.
این تحقیقات نشان می داد نوشابه های گازدار سرشار از قند هستند و بسرعت جذب خون میشوند و اگر کودکی از این نوشابه ها استفاده کند، قند موجود در نوشابه ها بسرعت به صورت چربی در بدنش ذخیره شده و او خیلی سریع چاق می شود.
نکته بسیار جالب در این مورد آن بود که این چاقی در حالی اتفاق می افتد که کودک بشدت دچار سوئ تغذیه شده است ، دلیلی که در ادامه تحقیق ارائه شد، این بود که نوشابه ها جلوی اشتهای کودکان را می گیرند و به این ترتیب مانع رسیدن مواد مغذی به بدن و در نتیجه سوئتغذیه می شوند.
علاوه بر این ، کودکان زمانی که به نوشابه دسترسی داشته باشند، نوشابه را به شیر و میوه ها ترجیح می دهند و میزان فسفر، منیزیم ، کلسیم ، پروتئین و ویتامین دریافتی آنها با افزایش مصرف نوشابه ها کاهش می یابد.


دیابت با طعم نوشابه
شکلات مایع ، این نامی است که متخصصان برای نوشابه های گازدار انتخاب کرده اند، هر بطری نوشابه گاز دار به اندازه مصرف 2بسته شکلات ، قند وارد بدن افراد می کند.
محققان تغذیه معتقدند با مصرف هر بطری نوشابه گازدار، مقدارزیادی قند وارد بدن می شود که به سلول های لوزالمعده که محل ترشح انسولین است ، فشار وارد می کند و به این ترتیب یک مرحله دیگر شخص را به ابتلائ به بیماری دیابت نزدیک می کند.
بر اساس تحقیقات انجام شده ، افرادی که روزانه حداقل یک بطری نوشابه مصرف می کنند 83درصد بیشتر از افرادی که در طول یک ماه فقط یک بطری نوشابه مصرف می کنند به دیابت مبتلا می شوند. به محض مصرف نوشابه ، قند خون بسرعت افزایش می یابد.
در چنین وضعیتی لوزالمعده باید چند برابر وضعیت معمولی کار کند تا بتواند قند زاید بدن را دفع کند. وقتی این مساله استمرار یابد بالاخره لوزالمعده ضعیف و ضعیف تر می شود تا زمانی که فرد به دیابت دچار شود.


این استخوان های نحیف بیچاره
نوشابه ها دشمن استخوان ها هستند ،تحقیقات بسیاری نشان داده اند که مصرف مداوم و روزانه نوشابه های گازدار به علت وجود اسید فسفریک و ایجاد اختلال در تنظیم کلسیم و فسفر بدن باعث پوکی استخوان می شود.
دکتر برلیانت بزرگمهر، متخصص تغذیه در این باره می گوید: برای جذب کلسیم ، بدن ما نیاز به تعادلی بین کلسیم و فسفر دارد. نوشابه ها به علت داشتن فسفر زیاد مانع از جذب کلسیم می شوند.
اگر این نوشابه ها حاوی کافئین هم باشند، ضمن این که مایع محرکی محسوب می شود سبب کاهش جذب کلسیم در استخوان ها می شود.
تحقیقات متخصصان تغذیه نشان می دهد که ماده موثر کوکاکولا - یعنی اسید فسفریک - برابر 8/2 است. این مقدار اسید فسفریک ناخن را در مدت حدود 4روز حل می کند. کلسیم را از روی استخوان ها می زداید و عامل اصلی افزایش روز افزون پوکی استخوان است.
مصرف نوشابه ضمن آن که باعث پوکی استخوان می شود، مشکل وارد شدن رسوبات کلسیم در خون و ایجاد سنگ کلیه را هم در پی خواهد داشت.


نوشابه بعد از غذا ممنوع
شاید شما هم از آن آدمهایی باشید که دوست دارید با ناهار یا شامتان و یا حتی وقت صبحانه با تخم مرغ نیمرو یا املت قلپ قلپ نوشابه بروید بالا، اما خودتان حدس بزنید که این کار چه بلایی سر شما می اوردفهمیدن این مساله یک موضوع پیچیده و بغرنج نیست ، دمای بدن ما آدمها برای عملکرد آنزیم های گوارشی شان باید 37درجه باشد؛ در حالی که دمای نوشابه های گازدار و خنک بسیار کمتر از 37درجه و حتی بعضی اوقات نزدیک صفر درجه است.
این کار تاثیر آنزیمها را کم می کند و در سیستم هاضمه استرس به وجود می آورد، غذای کمتری هضم می شود و حتی ممکن است غذا هضم نشده باقی بماند. غذای هضم نشده نیز سموم و گازهای بدبویی را به وجود می آورد که جذب روده می شوند و سپس وارد خون می شود و به تمام بدن می رسد ، پخش سموم در بدن می تواند باعث پیشروی بیماری های گوناگونی شود.


دندان هایتان را بی خیال شوید
سازندگان نوشیدنی های غیرالکلی بزرگ ترین مصرف کننده قند تصفیه شده هستند. این یک امر اثبات شده است که قند میزان انسولین خون را بالا می برد و به افزایش فشارخون و کلسترول ، بروز بیماری های قلبی ، دیابت ، افزایش وزن و پیری زودرس می شود.
بیشتر انواع سودا، بیش از 100درصد مقدار قند مورد نیاز روزانه را تامین می کنند. این مقدار قند موجود از همان ابتدایی که وارد دهان می شوند، شروع می کنند به تخریب ، در این میان دندان ها جزو بدشانس ترین ها هستند.
یافته های پزشکان نشان می دهد مصرف نوشابه های گازدار به بدترین شکلی مینای دندان ها را تخریب می کند. تخریب دندان ها در هنگام مصرف نوشابه های گازدار رنگی 5برابر بیشتر از نوشابه های گازدار معمولی است.
دکتر سیدعلی کشاورز، متخصص تغذیه نیز مصرف نوشابه های گازدار را باعث افزایش پوسیدگی دندان ها دانست و تاکید کرد: مصرف نوشابه های گازدار در ایران بالاترین سرانه جهانی را داراست و متاسفانه این نوشابه ها به دلیل دارا بودن قند باعث افزایش پوسیدگی دندان ها می شوند.


سری به پستوی مادربزرگ ها
معلوم نیست این نوشابه چطوری سرو کله اش توی زندگی ما آدمها پیدا شد. حالا هم اگر چه خیلی از ما معتاد این نوشیدنی شده ایم ؛ اما ترک این اعتیاد زیاد سخت نیست.
می شود در همین گرمای تابستان برای رفع عطش و جلوگیری از گرما زدگی بی خیال این نوشیدنی مرگ آور شد و به جای آن سری زد به پستوی مادر بزرگ ها و برگشت به آن روزهایی که نوشابه نبود و انواع عرقیات مثل عرق بیدمشک ، نعناع ، گلاب تبدیل به شربت هایی گوارا و سالم می شد.


دوغ، نوشابه اصیل ایرانی
دوغ از قدیمی ترین نوشیدنی هایی است که قرنها میهمان همیشگی سفره های ایرانی بود. این معجون شیری رنگ با وجود ترکیب ساده اش یعنی ماست آبکی یا آب ماستکی ، سرشار از آرام بخشی و پر از مواد مورد نیاز بدن است.
علاوه بر آن که طعم و ساختار دوغ چنان دلچسب است که گویی با تک تک ذرات بدنمان ارتباط برقرار می کند. در دوغ موادی شبه مورفین وجود دارد، که خستگی را از سلولها می شوید.
دوغ آن هم از نوع ترشش ، کمک زیادی به گوارش غذا می کند؛ چرا که اسید موجود در ماست ترش موجب سرعت بخشیدن به هضم غذا می شود و املاح و پروتئین های دوغ هم موجب استحکام اسکلت بدن و طول عمر سلول های عصبی و تنظیم ضربان قلب است ؛ اما اگر تمام این خواص و اجزا را به کنار بگذاریم ، نکته عجیب در مورد دوغ چربی آن است.
این چربی به حدی دقیق تنظیم شده است که نه موجب سنگینی معده پس از خوردن غذا شود و نه آنقدر کم است که بود و نبودش تفاوتی نداشته باشد.


لطفا آب بنوشید
دکتر درستی متخصص تغذیه با اشاره به این که در فصل تابستان مصرف نوشیدنی ها افزایش می یابد، افزود: با توجه به افزایش گرما بدن مقدار زیادی عرق می کند که این تعریق به نفع بدن است و مقدار زیادی سموم با خودش دفع می کند و مایعات را جایگزین این سموم از دست رفته می کند.
این متخصص تغذیه با اشاره به این که از 35سالگی قدرت درک تشنگی بدن کاهش می یابد، تصریح کرد : این به این معناست که ممکن است انسان ظاهرا احساس تشنگی نکند؛ ولی سلول های بدن تشنه هستند، بنابراین حتی اگر احساس تشنگی نمی کنید، آب را بنوشید؛ زیرا هیچ ضرری به بدن شما نمی رساند.
وی گفت : افراد بزرگسال در تابستان باید روزانه 6تا 8لیوان اضافه تر از میزانی که به شکل معمول می نوشند، آب مصرف کنند.
این متخصص تغذیه با بیان این که از مصرف دوغهای کارخانه ای خودداری کنید، اظهار کرد : با توجه به این که اکثر این دوغها شور، ترش و گازدار هستند، به دستگاه گوارش در درازمدت لطمه وارد می کند. بنابراین بهتر است که دوغ را در منزل تهیه کنید.


دوغ گازدار، بدتر از نوشابه
گازدار کردن نوشیدنی ها از جمله دوغ ، با وجود این که طعم بهتری به آن می دهد؛ اما ارزش غذایی آن را می کاهد. مقدار زیادی از دی اکسیدکربن به صورت اسیدکربنیک در نوشابه حل شده است و حتی هنگام باز کردن در نوشابه هم از آن خارج نمی شود.
هنگامی که این اسید همراه با دوغ نوشیده می شود، در معده گاز CO2آزاد می کند که موجب ناراحتی های گوارشی می شود. اما آسیب جدی تر این اسید آن است که با جذب کلسیم بدن ، کربنات کلسیم (Caco3)تولید می کند. رسوب این ماده که در آب نامحلول است در کلیه ، سنگ کلیه ایجاد می کند.
در ضمن کاهش کلسیم بدن موجب کاهش فرآیند استخوان سازی می شود که در نهایت به پوکی استخوان می انجامد. به همین علت ، دوغهای معمولی بر دوغهای گازدار ارجحیت دارند.همچنین یادتان باشد که دوغ مصرفی شما کم نمک نیز باشد؛ چون مصرف زیاد نمک بیماری فشارخون را در بر دارد.


شربت آبلیمو، گزینه دوم
علاوه بر دوغ که یک نوشیدنی خوب برای تابستان است با کمی حوصله می توانید باصرف کمترین هزینه یک نوشیدنی خنک و بهداشتی برای خود تهیه کنید.
برلیانت بزرگمهر، متخصص تغذیه در این مورد می گوید : بهتر است برای رفع عطش از آب سالم بهداشتی و کمی لیموترش استفاده شود. برای این کار فقط کافی است کمی آب ، شکر و آبلیمو و مقدار کمی گلاب را با هم مخلوط ویک شربت آبلیمو درست کنید یا مقداری سکنجبین را با آب خنک مخلوط کنید و بنوشید.
در ضمن اگر گلاب را با سکنجبین مخلوط کنید، نوشیدنی بسیار مطبوعی درست کرده اید که شما را در برابر گرما ایمن می کند البته شما می توانید مقداری از این شربت رادر بطری های آب نریزید و ازشب قبل در فریزر قرار دهید.
سپس در روز بعد آن را با خود به محل کارتان ببرید و هر بار تشنه تان شد، کمی از آن را بنوشید.علاوه بر این ، شربت خاکشیر هم می تواند در تابستان برای رفع عطش و جلوگیری از گرما زدگی استفاده شود.


عرقیات گیاهی ، تعویض با نوشابه
شربتهای عرقیات گیاهی هم جایگزین بسیار خوبی برای نوشابه ها در گرمای تابستان است. در این میان عرق بید مشک و عرق کاسنی به علت طبع سردی که دارند درگرمای تابستان بسیار مطبوع ومناسب هستند و باعث می شوند بدن خنک بماند. بعضی از گیاهان طبی و سنتی مثل گل بنفشه ، شیرین بیان و اسفرزه نیز برای رفع تشنگی و کاهش حرارت بدن مفیدند.
اگر گل بنفشه را بجوشانید و با کمی شکر مخلوط کنید و بخورید، عطش شما از بین می رود.اگر گیاه شیرین بیان را هم در آب سرد خیس کنید و بنوشید، تشنگی و التهاب شما را تسکین می دهد. اسفرزه را هم که دانه های سفید ،سرخ و سیاهی دارد، باید در آب خیس کنید تا متورم شود و پوست خارجی اش بشکافد و لعاب دانه هایش بیرون بیاید. این لعاب رفع کننده تشنگی و حرارت است و برای پایین آوردن تبهای شدید توصیه می شود.

نرگس فرمهینی فراهانی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها