3 مهر، تاسیس سازمان کنفرانس اسلامی

امروز 3 مهر 1393 خورشیدی برابر با 29 ذی القعده 1435 هجری و 25 سپتامبر 2014 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۲۱۱۷۸
3 مهر، تاسیس سازمان کنفرانس اسلامی

هجری شمسی

3 مهر 1348

در پایان اجلاس دو روزه سران کشورهای اسلامی در رباط تأسیس «سازمان کنفرانس اسلامی» اعلام شد.

3 مهر 1367

هیات ایرانی به درخواست دبیرکل سازمان ملل متحد و به سرپرستی علی اکبر ولایتی وزیر امور خارجه وقت برای انجام مذاکرات سه جانبه پس از پایان جنگ به نیویورک سفر کرد. این هیئت به مدت دو هفته، علاوه بر شرکت در مذاکرات سه جانبه وزاری خارجه ایران، عراق و دبیر کل، از فرصت حضور وزرای خارجه سایر کشورهای جهان به مناسبت برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل استفاده کرد و در ملاقات‏های متعدد، مواضع جمهوری اسلامی ایران به ویژه در خصوص مذاکرات مربوط به اجرای قطعنامه 598 و کارشکنی‏های عراق، مذاکرات قبلی نیویورک و ژنو و پیش شرطهای عراق و معاهده 1975 الجزایر را تشریح کرد. در نهایت، اولین دور مذاکرات سه جانبه از تاریخ نهم مهرماه آن سال آغاز شد و در بیستم آبان 67 پس از هفت دور ملاقات و مذاکره زیر نظر دبیر کل و یا نماینده ویژه وی، پایان پذیرفت. این دور از مذاکرات نتیجه ‏ای در بر نداشت.

هجری قمری

29 ذی القعده 220

حضرت جوادالائمه(ع) در چنین روزی به شهادت رسید. ابوجعفر، محمد بن علی الجواد التقی نهمین امام شیعیان در ۱۰ رجب سال ۱۹۵ هجری در مدینه به دنیا آمد. ایشان هنگام شهادت پدر 8 سال داشت و در واقع اولین امامی است که در کودکی به این مقام رسید. مامون خلیفه عباسی دستور داد که امام جواد را به بغداد منتقل کنند. در بغداد خلیفه، دخترش ام فضل را به ازدواج حضرت جواد(ع) درآورد. بسیاری این ازدواج را سیاسی و تحمیلی می دانند . یکی از اتفاقات مهم دوران امامت ایشان، برگزاری جلسات مناظرات با علمای مذاهب مختلف در حضور خلیفه عباسی بود. قوت استدلال امام در این جلسات تحسین خلیفه را درپی داشت. بعد از مرگ مامون، خلافت به معتصم رسید. خلیفه جدید عباسی از رابطه خوبی با امام نداشت. در تواریخ چند روایت در مورد شهادت امام جواد(ع) وجود دارد که در همه آنها معتصم خلیفه عباسی به صورت مستقیم یا غیر مستقیم نقش داشته است. یک قول می‌گوید که توسط همسرش به دستور خلیفه مسوم شده و بنابه قولی دیگر به وسیلهٔ شخصی به نام «اشناس» به دستور معتصم شربت مسمومی را به امام می‌نوشانند و ایشان را در ۲۵ سالگی، مسموم و به قتل می‌رسانند.

میلادی

25 سپتامبر 1294

"راجر بیکُن" فیلسوف، شیمی‏دان، نویسنده و کشیش انگلیسی درگذشت. وی در دانشگاه‏های اکسفورد انگلستان و پاریس به تحصیل و سپس تدریس پرداخت. بیکن از آن پس به عنوان کشیش به خدمت مشغول شد. او در این زمان در زمینه علم کیمیا مطالعاتی کرد و دریافت که چگونه می‏ توان باروت ساخت. موفقیت بیکن در کارهای علمی حسادت همکارانش را برانگیخت. از این رو او را به جادوگری متهم کردند و به ده سال زندان محکوم شد. بیکن در زندان، یک تقویم اصلاح شده و صحیح تهیه کرد و پس از اتمام دوران زندان، بار دیگر به کارهای علمی روی آورد. وی در این زمان دایرةالمعارف تصنیف عظیم را که شامل علوم طبیعی، منطق، فیزیک، ریاضیات، فلسفه و زبان‏شناسی بود نوشت و بار دیگر به اتهام نگارش کتب ضالّه به مدت دوازده سال به زندان افتاد. بیکن پس از آزادی از زندان، مطالعات خود را از سر گرفت و کتب متعددی نگاشت. راجر بیکن سرانجام در 25 سپتامبر 1294م در هشتاد سالگی درگذشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها