دستور کار «کمیاک» و چند پیشنهاد

سازمان کنفرانس اسلامی، دومین سازمان بین دولتی پس از سازمان ملل است و تمام کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی، عضو سازمان ملل محسوب می‌شوند. با این وسعت، اما این سازمان بدون ضمانت اجرا برای قطعنامه‌ها و مصوبات لازم‌الاجرای خود است.
کد خبر: ۷۴۵۸۲۲
دستور کار «کمیاک» و چند پیشنهاد

سازمان کنفرانس اسلامی دارای 57 عضو است که از لحاظ جغرافیایی به سه گروه آسیایی، آفریقایی و عرب تقسیم می‌شوند.

اهداف سازمان کنفرانس اسلامی

ـ ارتقای همبستگی اسلامی میان کشورهای عضو.

ـ حمایت از همکاری میان کشورهای عضو در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، علمی و دیگر موارد اساسی و مشورت میان کشورهای عضو در سازمان‌های بین‌المللی.

ـ تلاش در جهت محو تبعیض نژادی و خاتمه بخشیدن به استعمار در تمام اشکال آن.

ـ اتخاذ تدابیر لازم برای پشتیبانی از صلح و امنیت بین‌المللی مبتنی بر عدالت.

ـ هماهنگ کردن تلاش‌ها به‌منظور حفاظت از اماکن مقدس و آزادسازی آنها و پشتیبانی از مبارزه ملت فلسطین و کمک به این ملت در جهت بازپس گرفتن حقوق خود و آزاد کردن سرزمین.

ـ پشتیبانی از مبارزه تمام ملل اسلامی در راه حفاظت از کرامت، استقلال و حقوق ملی.

ـ ایجاد جوی به‌منظور ارتقای همکاری و تفاهم میان کشورهای اسلامی و دیگر کشورها.

کمیته دائمی اطلاعات و فرهنگ

کمیته دائمی اطلاعات و فرهنگ، کمیاک، از جمله کمیته‌های 22گانه سازمان کنفرانس اسلامی است که زیرنظر دبیرخانه سازمان، نشست‌های ادواری برگزار می‌کند. دهمین کنفرانس مشورتی وزرای اطلاع‌رسانی سازمان کنفرانس اسلامی با عنوان «همگرایی رسانه‌ای جهان اسلام برای صلح و آرامش» در روز اول دسامبر، دهم آذر در تهران برگزار می‌شود.

این کنفرانس به منظور بحث و تبادل‌نظر با هدف تصویب چند قطعنامه برگزار می‌شود. نشست وزرای اطلاع‌رسانی دهم تا سیزدهم آذر صورت می‌گیرد.

در مراسم افتتاحیه آقای علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران و لیاد امین مدنی، دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی حضور دارند.

4 محور کنفرانس کمیاک در تهران

1ـ در این کنفرانس در مورد نقش رسانه‌ها و ظرفیت آنها در حمایت از مردم فلسطین و چگونگی پوشش دادن جنایات رژیم اسرائیل علیه مردم سرزمین‌های اشغالی بویژه ساکنان نوار غزه بحث و تبادل‌نظر می‌شود.

2ـ در این کنفرانس همچنین در مورد ابزارهای ارتباط رسانه‌ها با یکدیگر در زمینه مبادلات اطلاعات و همکاری نهادهای ارتباطی با یکدیگر بحث و تبادل‌نظر می‌شود.

3ـ محور دیگر کنفرانس تدابیر رسانه‌های جهان اسلام در مورد نحوه مقابله مؤثر با رادیکالیسم و اسلام‌هراسی خواهد بود. به همین منظور راه‌های همگرایی رسانه‌های جهان اسلام برای برخورد نظام‌مند با این دو پدیده مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

4ـ چهارمین محور کنفرانس نقش مبادلات اطلاعاتی و ارتباطی رسانه‌ها در پیشبرد مبادلات فرهنگی میان کشورهای جهان اسلام خواهد بود. به همین منظور تاسیس دپارتمان اطلاعات در دبیرخانه سازمان کنفرانس اسلامی پیشنهاد خواهد شد.

چند پیشنهاد برای کنفرانس کمیاک در تهران

1ـ همگرایی رسانه‌های جهان اسلام بخصوص رسانه‌های آزاد جهان اسلام می‌تواند در اجماع نظر دولت‌های جهان اسلام پیرامون چگونگی مواجهه با معضلات اسلام‌هراسی، رادیکالیسم و مساله فلسطین نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشد.

2ـ رسانه‌ها می‌توانند خالق فرهنگ ضدجنگ باشند، زیرا جنگ ابتدا در ذهن‌ها و بعد در عالم واقع صورت می‌گیرد. رسانه‌ها می‌توانند در مرحله پیدایی خشونت در اذهان با آن مقابله کنند و مانع از شیف آن به مرحله عینی شوند.

3ـ رسانه‌ها نقش مهمی در اتحاد، انسجام و ترویج صلح و آرامش در جوامع مختلف دارند. آنها می‌توانند با انعکاس اخبار صحیح، جامع و کامل از وقایع، علاوه بر جلوگیری از برخی از تنش‌ها از برانگیختن خصومت، جنگ و نفرت جلوگیری کنند.

4ـ وحدت در عین تکثر پیش‌نیاز مقابله موثر با تهدیدهای جهان اسلام است. در وضع کنونی جهان اسلام که در معرض تهاجم سازمان‌یافته رسانه‌های غربی است، صدای واحد برای رسانه‌های جهان اسلام ضرورت نخستین است. مهندسی افکار عمومی امت اسلام نیازمند اجماع‌نظر رسانه‌های اسلامی پیرامون یک گفتمان واحد هست.

5ـ ضعف امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری رسانه‌های جهان اسلام این همگرایی و سازوکارهای تقریب رسانه‌های اسلامی را ضروری‌تر می‌سازد.

6ـ بررسی راه‌های مقابله با تروریسم رسانه‌ای، نظیر جنایاتی که گروه‌های تروریستی از طریق رسانه‌ها منتشر می‌کنند و نیز شبکه‌های شبه‌افکن به مبانی اسلامی که با چهره‌های مختلف مستظهر به امپراتوری رسانه‌ای صهیونیستی مشغول فعالیت هستند؛ برای حفظ اعتبار اسلام اصیل و صلح‌‌خواه بسیار حیاتی است.

7ـ در این مسیر ارائه چهره واقعی از اسلام که همان اسلام رحمانی معرفی شده از سوی آیات قرآن است، باید در دستور کار رسانه‌های جهان اسلام قرار گیرد.

8ـ ضروری است کشورهای شرکت‌کننده در کنفرانس تهران با توجه به فوری بودن تهدیدهای فعال و نیمه‌فعال موجود علیه جهان اسلام، متعهد شوند از حمایت‌های مستقیم و غیرمستقیم خود علیه شبکه‌‍‌های ضدشیعی و ضدسنی دست بردارند.

دکتر سید محمد حسینی - استاد روابط بین‌الملل دانشگاه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها