حدود 100 تریلیون باکتری در روده انسان زندگی می‌کند، جمعیتی بزرگ که اتفاقا در حفظ سلامتی ما تأثیر چشمگیری دارند. کار اصلی این ریزارگانیسم‌ها تسهیل هضم غذا و شاید مهم‌تر از آن کمک به سیستم ایمنی بدن است.
کد خبر: ۷۲۰۴۷۳

به این ترتیب سیستم روده‌ای انسان سلامت خود را حفظ کرده و این همه فقط به این دلیل است که این باکتری‌ها همواره غذای کافی برای استفاده دارند، اما پس از مرگ، همه چیز به یکباره تغییر می‌کند. باکتری‌هایی که تا دیروز به نوعی دوست صاحبخانه محسوب می‌شدند به دشمن روده تبدیل می‌شوند. پس از مرگ دیگر خبری از خوردن غذا نیست و این یعنی غذایی نیز برای تریلیون‌ها باکتری حاضر در روده وجود نخواهد داشت. در نبود غذا باکتری‌ها از سیستم روده‌ای گریخته و خود را به جریان خونی می‌رسانند که البته بتدریج لخته می‌شود. از این طریق چنین جمعیت عظیمی می‌تواند خود را به دیگر اندام‌ها رسانده و از سلول‌های درحال مرگ تغذیه کنند. به این ترتیب امپراتوری آنها خیلی زود سراسر جسد را فرا می‌گیرد.

اکنون تحقیقات جدید به کمک کارشناسان کالبدشناسی آمده تا از طریق بررسی روند پراکنش باکتری‌ها سرنخ‌های قابل استنادی درباره مرگ افراد یا حتی بررسی احتمال وقوع قتل به دست آورند. محققان دانشگاه آلاباما برای بررسی این موضوع به نمونه‌برداری از 11 جسد ـ که بین یک تا 10 روز از مرگشان می‌گذشت ـ اقدام کردند. آنها در خلال بررسی‌های خود به این نتیجه دست یافتند که با تجزیه و تحلیل دقیق مواد ژنتیکی برجای مانده از این باکتری‌ها می‌توان به سرنخ‌هایی همچون مدت زمانی که باکتری‌ها خود را به اندام‌های مختلف می‌رسانند و همچنین این نکته که چه نوع باکتری‌هایی‌ به چه اندام‌هایی خود را می‌رسانند، رسید.​ برخلاف پیش‌بینی محققان نمی‌توان هیچ گونه الگوی قابل انتظاری درخصوص نحوه پراکنش این باکتری‌ها ارائه کرد. به عنوان مثال آنها پیشتر تصور می‌کردند باکتری‌های مقاوم در برابر صفرا سر از کبد درخواهند آورد، جایی که با محیط‌های غنی از آهن منطبق می‌شوند، اما در واقعیت لزوما چنین اتفاقی روی نمی‌دهد.​ نتایج این تحقیقات می‌تواند در تشخیص زمان دقیق مرگ به کارشناسان کالبدشناسی کمک چشمگیری کند. همچنین از آنجا که ثابت شده شرایط محیطی در زمان مرگ می‌تواند بر پراکنش باکتری‌های داخل روده تأثیرگذار باشد، نتایج این بررسی در مواردی که احتمال وقوع قتل و جابه‌جایی جسد وجود دارد کمک شایانی به کارشناسان کالبدشناسی می‌کند.

منبع: New Scientist / مترجم: مهدی پیرگزی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها