مذاکرات جدی موضعگیری​های محتاطانه

دور جدید مذاکرات ایران و 1+5 در حالی دیروز در نیویورک برگزار شد که با وجود ابراز امیدواری وزیر امور خارجه کشورمان در توافق به نظر می‌رسد همچنان اختلافات طرفین در موضوعات اساسی پابرجاست و به قول محمدجواد ظریف، طرف مقابل باید واقع‌بینانه‌تر به مسائل نگاه کند.
کد خبر: ۷۱۸۸۵۶

ایران و 1+5 دیروز برای هفتمین بار پس از دستیابی به توافق ژنو، دور یک میز جمع شدند تا شاید بتوانند در مورد موارد اختلافی از جمله ظرفیت غنی‌سازی در ایران، مدت زمان توافق جامع و چگونگی رفع تحریم‌ها، دیدگاه‌ها را به یکدیگر نزدیک کنند تا فرصت برای رسیدن به توافق جامع در سقف زمانی تعیین شده یعنی سوم آذر فراهم شود. مذاکره دیروز در حالی برگزار شد که دور جدید مذاکرات از روز چهارشنبه با ناهار کاری محمدجواد ظریف و کاترین اشتون آغاز شده بود. پس از مذاکرات سه ساعته میان این دو نفر و با حضور معاونانشان، ایران و برخی کشورهای عضو 1+5 از جمله آمریکا به صورت دو جانبه هم گفت‌وگو کردند.

به گزارش ایرنا، مذاکرات ایران و آمریکا در سطوح سیاسی و کارشناسی حدود شش ساعت طول کشید و اگر چه دیپلمات‌ها این مذاکرات را برای درک مواضع طرفین، مفید ارزیابی می‌کنند اما منابع آگاه می‌گویند که اختلافات همچنان باقی و پیشرفتی حاصل نشده است.مذاکرات برای رفع اختلاف‌ها در نیویورک در حالی است که به گزارش فارس به نقل از رویترز، اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه در یک اعلام موضع جهت‌دار و ضدایرانی، مدعی شد که از پیشرفت اندک همکاری‌های هسته‌ای ایران «ناامید» شده است. این موضعگیری در حالی است که مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش‌های خود همکاری ایران و پایبندی به تعهداتش را تائید کرده است. رضا نجفی، سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در نشست شورای حکام تاکید کرد هیچ‌گاه هیچ سند معتبری برای ادعاهای مربوط به ابعاد احتمالی نظامی در برنامه هسته‌ای ایران وجود نداشته است.

ظریف: به توافق خوشبین هستیم

در همین حال وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار دبیرکل سازمان ملل متحد با یادآوری اراده جدی و حسن نیت ایران برای رسیدن به راه‌حل در موضوع هسته‌ای گفت: نسبت به حصول توافق خوشبین هستیم و معتقدیم رسیدن به توافق امکان‌پذیر است.

به گزارش وزارت امورخارجه، ظریف همچنین در این ملاقات گزارش اخیر دبیرکل در خصوص وضع حقوق بشر در ایران را خلاف روند واقعی و برنامه و اقدامات دولت ایران خواند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها